تدوین کد توزیع برق برای نخستین بار در کشور

به منظور مدیریت و نظارت مناسب در ابعاد فنی شبکه برق و ایجاد ارتباط اثربخش تر با کاربران سیستم توزیع و تعیین دقیق وظایف و مسوولیت‌های آنها برای اتصال به شبکه و استفاده از آن، کد توزیع و کد شبکه از سوی معاونت توزیع شرکت توانیر تدوین می شود.

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز؛ حصول اطمینان از امنیت عرضه و شبکه برق (در سطح انتقال و توزیع) و همچنین تامین پایایی در انجام فعالیت‌های این صنعت، نیازمند حضور قانونمند فعالان صنعت برق در این عرصه بوده و یکی از چالش‌های مهم در این زمینه، طراحی و برقراری یک نظام کارآمد و اثربخش برای موارد فنی و حقوقی نحوه اتصال مشترکان و توزیع کنندگان و تامین کنندگان برق به شبکه است. پیشرفت‌های روزافزون علمی در فراهم آوردن فناوری‌های جدید تولید انرژی و گسترش مولدهای مقیاس کوچک در سطح شبکه، در کنار اهمیت توجه به حقوق مصرف کننده از جمله عواملی هستند که تهیه و تدوین سندی همه جانبه را در این باره اجتناب ناپذیر می کنند.

بر اساس مطالعات انجام شده، از میان تمامی کدهای صنعت برق که در کشورهای مختلف وجود دارند، کد توزیع برق، بیشتر شامل جنبه های فنی مربوط به اتصال و استفاده از شبکه توزیع توسط توزیع کنندگان مجاز برای ایجاد یک سیستم کارا، هماهنگ و اقتصادی در سطح توزیع می شود.

به طوری‌که کد توزیع روش‌های روزمره‌ای را تعیین می کند که نحوه برقراری ارتباط میان توزیع کنندگان مجاز و مشترکان و کاربران سیستم توزیع در شرایط عادی و اضطراری، نحوه اتصال واحدهای تولیدی و مشترکان به سیستم توزیع و مواردی از این دست را مشخص کند.

بنابراین گزارش، به منظور مدیریت و نظارت مناسب در ابعاد فنی شبکه برق و ایجاد ارتباط اثربخش‌تر با کاربران سیستم توزیع و تعیین دقیق وظایف و مسوولیت های آنها برای اتصال به شبکه و استفاده از آن صنعت توزیع برق در ایران نیازمند تدوین کد توزیع و کد شبکه است.

بر این اساس طرحی با عنوان نیازسنجی تدوین کد توزیع صنعت برق ایران با راهبری معاونت هماهنگی و نظارت بر توزیع شرکت مادر تخصصی توانیر با راهبری دفتر فنی و مهندسی توزیع توانیر، با همکاری پژوهشگاه نیرو در حال انجام است.

در این مطالعه تحقیقاتی پس از بررسی کدهای توزیع برق و تعیین جایگاه کدها در ساختار قانونی و نهادی صنعت برق سایر کشورها، سرفصل های مورد نیاز برای تدوین کد توزیع در ایران با توجه به اسناد و قوانین موجود تعیین می شود.

در ادامه تلاش می شود تا با تشکیل تیم های خبره، پیش نویس هر یک از این سرفصل ها مطابق با شرایط شبکه برق ایران نگاشته شده و در نهایت در جلسات با سیاستگذاران و خبرگان مفاد کدها تایید شده و کد توزیع تهیه می شود.

بر اساس این گزارش معاونت هماهنگی توزیع توانیر اعلام کرد از پیشنهادات و نظرات خبرگان در این زمینه استقبال می کند.

402

کد خبر: 950318

وب گردی

وب گردی