استاد دانشگاه صنعتی شریف: دانشگاه های ایران در مقطع کارشناسی شرایط مطلوبی دارند

استاد دانشگاه صنعتی شریف با بیان اینکه دانشگاه های ایران در حوزه آموزش بسیار موفق هستند، اظهار داشت: بارها شنیده ایم که افراد در دانشگاه استنفورد یا سایر دانشگاه ها می گویند باکیفیت ترین دانشجویان در مقطع کارشناسی، از دانشگاه صنعتی شریف وارد دانشگاه ما می شوند.به طور کلی می توان دانشگاه های ایران را در سطح کارشناسی با سایر کشور های جهان مقایسه کرد و به نتایج مطلوبی دست یافت.

دکتر حمید ضرابی زاده در گفت و گو با خبرنگار ایسکانیوز با اشاره به تفاوت های تحصیل در ایران و سایر کشورها گفت: من دوره دکتری خود را در خارج از کشور گذرانده ام. همان طور می دانید قسمت عمده دوره دکتری را تحقیق (research) تشکیل می دهد، در این زمینه باید اعتراف کرد فضای تحقیقاتی در خارج کشور در مقایسه با ایران بسیار متفاوت بود.

وی ادامه داد: در خارج از کشور از لحاظ تحقیق نظام مشخص تری برای استاد و دانشجو فراهم می شود به طوری که دانشجو در دوران دانشجویی خود، فعالیتی تحت عنوان research assistant یا RA انجام می دهد، این فعالیت می تواند پاسخگوی هزینه های زندگی اش باشد یعنی دغدغه ای از لحاظ امرار معاش ندارد و می تواند با تمرکز بیشتری به تحقیقات دوره دکتری خود بپردازد، همین امر در مورد اساتید نیز صدق می کند.

استاد دانشگاه صنعتی شریف گفت: حضور در مجامع علمی در خارج از کشور ساده تر اتفاق می افتد، محققان می توانند در این مجامع شرکت کنند و این مسئله مکمل بحث تحقیقاتی دانشجویان است. همچنین رفت و آمدهایی که در دانشگاه های مختلف صورت می گیرد نیز نکته مثبتی است که محققان طی آن می توانند نقطه نظرهای خود را مطرح کنند و از آخرین دستاوردها و اطلاعات روز آگاهی پیدا کنند.

به گفته وی، متاسفانه در کشور ایران این سه موردی که پیش تر به آن اشاره شد کمرنگ تر است.

دکتر ضرابی زاده با اشاره به تفاوت های سطح علمی دانشگاه های ایران با سایر کشورها افزود: در مقطع کارشناسی به طور ویژه در شرایط بسیار مطلوبی قرار داریم زیرا دانشجویان کارشناسی آن طور که باید وارد حوزه تحقیق نشده اند.

وی با بیان اینکه دانشگاه های ایران در حوزه آموزش بسیار موفق هستند، اظهار داشت: بارها شنیده ایم که افراد در دانشگاه استنفورد یا سایر دانشگاه ها می گویند باکیفیت ترین دانشجویان در مقطع کارشناسی، از دانشگاه صنعتی شریف وارد دانشگاه ما می شوند.به طور کلی می توان دانشگاه های ایران را در سطح کارشناسی با سایر کشور های جهان مقایسه کرد و به نتایج مطلوبی دست یافت.

این استاد دانشگاه بیان کرد: اما در مقاطع تحصیلات تکمیلی در کشور به دلیل مباحثی که در حوزه تحقیقات مطرح می شود، می توان گفت زیر ساخت های لازم در کشور آن طور که باید فراهم نشده است، مخصوصا در بخش مالی مشکلاتی وجود دارد که بقیه ی حوزه ها نیز از این حوزه تاثیر می گیرند. در این زمینه بهترین دانشگاه ما در مقایسه با دانشگاه های خوب جهان شاید بتواند رتبه 300-400 را کسب کند، البته گفتنی است این رتبه ها جامع و بر اساس مسائل مختلف تعیین می شود که در آن مواردی مانند دانشجویان بین الملل و... نیز لحاظ خواهند شد، اما به طور عمده این رتبه به بررسی بحث تحقیقات می پردازد، به طور کلی می توان گفت در زمینه تحقیقات دچار ضعف هستیم.

201

کد خبر: 950353

وب گردی

وب گردی