رباعیات خیام  در آثار کلاسیک جهان جایگاه ویژه ای دارد

مدیرعامل بنیاد شعر و ادبیات داستانی در مراسم بزرگداشت روز ملی حکیم عمرخیام نیشابوری، گفت: در دنیا خیام را بیشتر با رباعیاتش می‌شناسند و در آثار بزرگ کلاسیک جهان جایگاه ویژه ای دارد چیزی که ما ایرانیان کمتر به آن پرداخته‌ایم.

به گزارش ایسکانیوز از بنیاد شعر و ادبیات داستانی ایرانیان، قزلی در همایش روز ملی خیام با یادآوری آوازه شهر نیشابور گفت: ما ایرانیان در دنیا به فرهنگ و هنر و ادبیات شهره هستیم و هر کدام از شهرهایمان به نامی معروف است. در این بین، شهر زیبای نیشابور را به عطار و خیام می‎‌شناند؛ یعنی نیشابور هم مثل شیراز با هویت ادبی شناخته می‌شود.

وی افزود: نیشابور شهری است که جنگ و ویرانی‌های بسیاری را به خود دیده است که نمونه بارز آن لشگرکشی‌های مغولان بوده، ولی هربار ققنوس‌وار سرزنده‌ و سرفرازتر از قبل، ساخته شده است.

مدیرعامل بنیاد شعر و ادبیات داستانی با تاکید بر اینکه تا بحال آنچنان که شایسته است به بزرگان این شهر پرداخته نشده است گفت: نام نیشابور، عطار، خیام در جهان نامی آشناست. در این بین، خیام را بیشتر به رباعی‌هایش می‌شناسند تا موفقیت‌های بی‌نظیرش در کشف و حل مسائل ریاضی و ستاره‌شناسی. از طرفی خیام و رباعیاتش در آثار بزرگ کلاسیک جهان جایگاه ویژه ای دارد و شخصیت‌های بزرگ ادبیات جهان در وصف خیام، سخن گفته‌اند. چیزی که ما ایرانیان کمتر به آن پرداخته‌ایم.

مدیرعامل بنیاد شعر و ادبیات داستانی در ادامه گفت: امروز شایسته است نیشابور به جوهره هویتی خودش یعنی ادبیات بازگردد و چون ظرفیت آن را دارد که تبدیل به قطب ادبیات عرفانی و حکمی ایران و جهان شود، با تاسیس دانشکده بین‌المللی ادبیات و کتابخانه‌های مجهز زبان فارسی، میزبان فارسی‌پژوهان جهان در این شهر باشیم.

وی با بیان اینکه خانه امین‌ الاسلامی‌های نیشابور ظرفیت تبدیل به موزه استاد شفیعی کدکنی را دارد اضافه کرد: این امر باعث می شود تا هر چه بیشتر با شخصیت علمی این مرد بزرگ آشنا شویم.

براساس این گزارش، روز ۲۸ اردیبهشت به نام حکیم ابوالفتح عمربن ابراهیم الخیامی مشهور به خیام، فیلسوف، ریاضیدان، منجم و شاعر، روز بزرگداشت «خیام» نامگذاری شده است.

502

کد خبر: 950374

وب گردی

وب گردی