شجاعی طباطبایی: نگاه همگرایانه در هنر به حمایت از کالای ایرانی کمک می کند

معاون هنری حوزه هنری، گفت: هنر یک زبان فراگیر است که حمایت از محصولات این عرصه نگاه هم افزایی و همه جانبه مردم، هنرمندان و مسئولان را می طلبد.

مسعود شجاعی‌ طباطبایی در گفت و گو با خبرنگار فرهنگی ایسکانیوز درباره چگونگی حمایت از حوزه های فرهنگی با توجه به شعار امسال کشور که همان حمایت از کالای ایرانی است، اظهار کرد: هنر زبانی تأثیرگذار دارد که هر شاخه از تأثیرگذاری متفاوتی در میان مردم برخوردار است.

وی ادامه داد: زبان هنر همه گیر است و کمک می کند تا مخاطب با توجه به گرایش هایی که دارد، در یکی از زیر شاخه های این رشته قرار گیرد. اگر بخواهیم درباره حمایت از هنر در حوزه های مختلف صحبت کنیم، شکل های مختلفی خواهد داشت.

معاون هنری حوزه هنری درادامه با اشاره به اینکه هر گرایش هنری شکل خاص خودش را دارد، گفت: حوزه های مختلف تئاتر، فیلم، تجسمی و ... هرکدام قالب های زیبایی است که باید بصورت جداگانه بررسی شود بطور مثال کاریکاتور که با طنز همراه است می تواند به سادگی همراه با طنز نظرات خودش را بیان کند.

شجاعی طباطبایی افزود: همه هنرها می توانند برای تبلیغ کالاهای خودشان به شکل های مختلف فعالیت های جدی انجام دهند.

وی هم افزایی را از مهم ترین راهکارها برای رسیدن به شعار امسال رهبری دانست و تصریح کرد: در سال حمایت از کالای ایرانی باید فضاهایی که مانند جزیره های دورافتاده هستند را به یکدیگر نزدیک کنیم. امسال باید به سمت هم افزایی برویم یعنی تمام ارگان ها و سازمان ها دست به دست هم دهند و به سمت شرایطی برویم که با هم افزایی نتایج مثبت و قابل قبولی از فضا حاصل شود.

** لزوم نگاه همگرایانه در هنر

معاون هنری حوزه هنری همچنین به برگزاری جشنواره های مختلف در عرصه هنر اشاره کرد و گفت: امیدوارم امسال به سمتی برویم که بتوانیم به شعار حمایت از کالای ایرانی تحقق بخشیم، بطور مثال در حوزه تجسمی با همکاری وزارت علوم جشنواره ای در حوزه تجسمی برگزار کنیم تا با نگاه همگرایانه شاهد جریانی باشیم که در جهت حمایت از کالای ایرانی عمل کنیم.

شجاعی طباطبایی افزود: بی شک با نگاه همگرایانه در حوزه تجسمی و برگزاری جشنواره های مختلف که با نهاد ریاست جمهوری، شهرداری و نهادهای دیگری از این دست قرار است برگزار شود، شاهد جریانی می شویم که وقتی بحث ساخت و حمایت از کالای ایرانی مطرح می شود، شاهد اتفاقات همه گیرتری باشیم.

وی با اشاره به اینکه محصولات باید در ارتباط مستقیم با مردم قرار گیرد، گفت: یکی از مهم ترین مباحث در حوزه فرهنگی این است که به سمتی برویم که محصولات با مردم در ارتباط مستقیم داشته باشد.

معاون هنری حوزه هنری با اشاره به اینکه باید از توانمندی هنرمندان استفاده کنیم، یادآور شد: بسیاری از مسائل حوزه هنر همه گیر است و حل این مشکلات بی شک می تواند به تبلیغ آثار جدید در حوزه تجسمی کمک کند.

شجاعی طباطبایی با اشاره به اینکه باید محصولات تولیدی خود در حوزه های مختلف هنر را افزایش دهیم، گفت: تولید محصولات فرهنگی در حوزه های مختلف هنر می تواند به حمایت از آثار هنرمندان کمک کند. بی شک باید از توانمندی های تصویرسازان، گرافیست ها و کاریکاتوریست ها استفاده کنیم.

وی افزود: خلاقیت در تولید محصولات به بیشتر دیده شدن کالاهای فرهنگی کمک های بسیاری می کند، بطور مثال از چاپ روی تی شرت تا مصداق های دیگر می تواند به بیشتر دیده شدن آثار هنرمندان کمک کند. محصول محور بودن می تواند یکی از مهم ترین اتفاقاتی باشد که در راستای تحقق شعار مهم مقام معظم رهبری می توان به کار گرفت.

معاون هنری حوزه هنری نسبت به نتایج مثبت شعار حمایت از کالای ایرانی در جامعه امیدوار بود و گفت: امیدوارم با هم افزایی های بسیار بتوانیم در جهت حمایت از محصولات فرهنگی به نتایج مثبت و موثری برسیم.

شجاعی طباطبائی با اشاره به اینکه اسم و برند برایمان مهم نیست، افزود: هنرمندان بسیاری در نهادهای مختلف وجود دارند که با توانایی و علاقه بسیار بخش بزرگ اتفاقات اخیر را بر عهده می گیرند. اسم و نام شرکت ها برایمان اهمیت ندارد تنها نتیجه کار برایمان مهم است.

** محصولات فرهنگی با تبلیغات پولساز می شوند

معاون هنری حوزه هنری درباره چگونگی تأثیر فعالیت هنرمندان در جهت حمایت از محصولات فرهنگی، اظهار داشت: خداوند به هنرمندان یک استعدادی را عطا کرده که خلاقیت، نوآوری و توانایی هایشان را در ارائه آثار بکار گیرند.

شجاعی طباطبایی با اشاره به اینکه کارگاه های آموزشی و ورک شاپ ها به شدت می تواند در بهبود کیفیت آثار تأثیر بگذارد، گفت: بی شک هنرمندان می توانند در شرایطی که لازم است، منشأ اثر باشند بنابراین هنرمندان می توانند با برگزاری کارگاه های آموزشی و ورک شاپ ها به تولید آثار با کیفیت کمک کنند.

وی ادادمه داد: اگر قرار است اتفاق قابل توجهی در یک حوزه رخ دهد، با تلاش همه هنرمندان ممکن می شود. اگر بزرگترین هنرمندان سعی کنند گردهم جمع شوند و به جوانان نکات لازم را آموزش دهند تا خلاقیت خود را به نحو احسنت بروز دهند.

معاون هنری حوزه هنری با اشاره به اینکه باید همواره مبلغ حمایت از کالای ایرانی باشیم، افزود: یکی دیگر از اتفاقاتی که در چند وقت گذشته در جهت حمایت از کالای ایرانی بسیار تأثیرگذار بود، به سمت فعالیت های رفته ایم که در سال های گذشته مهجور مانده اند و باید وقت بگذاریم تا دیده شوند.

شجاعی طباطبایی با اشاره به اینکه در حال حاضر تبلیغات بهترین راه حل برای حمایت از محصولات فرهنگی است، خاطرنشان کرد: با گذر در سطح شهر با اطمینان می توان گفت که اصلی ترین تبلیغات به کالاهای خارجی مربوط می شود به همین دلیل اگر مدیران در نهادهای گوناگون هنرمندان را در فضای تبلیغاتی قرار دهند، محصولات فرهنگی پولساز می شوند.

503

کد خبر: 950433

وب گردی

وب گردی