"سرقت سازمان یافته" از دفتر لاهه یا "دله دزدی"ساده!

روز گذشته خبری مبنی بر سرقت اسناد حقوقی محرمانه و مبلغ کلانی پول نقد از دفتر حقوقی ریاست جمهوری کشورمان در لاهه هلند از این رسانه منتشر شد که بازتاب گسترده ای در رسانه ها داشت و به تبع مسئولین امر نیز که تا این زمان سکوت اختیار کرده بودند، لب به سخن گشودند.

به گزارش سرویس سیاسی ایسکانیوز روز جمعه خبری مبنی بر ورود افرادی به دفتر حقوقی ریاست جمهوری کشورمان در لاهه و سرقت اسناد حقوقی محرمانه و مبالغ زیادی پول نقد در خروجی این رسانه قرار گرفت که بازتاب گسترده ای در رسانه ها داشت و به تبع آن با واکنش های مختلفی از سوی جریان های مختلف سیاسی بخصوص دولت همراه شد.

* ماجرا از آنجا آغاز شد که بامداد چهارشنبه 28 اردیبهشت 1397 بخشی از ساختمان 6 طبقه اجاری جمهوری اسلامی ایران در لاهه، مورد سرقت قرار گرفت و مقامات مسئول نیز سکوت کردند و ترجیح دادند در این مورد اطلاع‌رسانی‌‌ نکنند.

پس از گذشت 3 روز، چنین خبر مهمی در خروجی رسانه های داخلی قرار می گیرد.

در خبر روز گذشته ایسکانیوز آمده است:

حدود سه شب پیش ، دفتر حقوقی ریاست جمهوری کشورمان در لاهه که کلیه اسناد طبقه بندی شده محرمانه، با رویکرد حقوقی ایران در قبال اقدامات خصمانه امریکا و غرب علیه ایران در آنجا نگهداری و پیگیری می شد، مورد هجوم و دستبرد افراد ناشناس قرار گرفت و به سرقت رفت. در جریان این سرقت علاوه بر اسناد طبقه بندی شده، کلیه وجوه نقدی که رقم قابل توجهی بوده است و در گاوصندوق این مرکز نگهداری می شد، نیز به سرقت رفته است.

بیشتر بخوانید...

یورش متجاوزان به دفتر حقوقی ریاست جمهوری در لاهه/ اسناد محرمانه به سرقت رفت

خبرنگار سیاسی ایسکانیوز روز گذشته برای تایید صحت و سقم این حادثه و جزییات آن تماسی با دفتر منافع حقوقی ایران در هلند داشت که پس از صرف زمان طولانی و عدم دریافت جواب مناسب در خصوص سرقت انجام ‌شده، نتیجه این که هیچ یک از افراد مسئول ،حاضر به پاسخگویی درباره این اتفاق نشدند.

پس از انتشار خبر، صبح روز گذشته ( شنبه‌۲۹ اردیبهشت ماه) روابط عمومی مرکز امور حقوقی بین­ المللی ریاست جمهوری ایران اطلاعیه ای صادر کرد و خبر سرقت از مرکز حساسی همچون سفارت ایران در لاهه را تایید نمود اما در پس آن خبر سرقت اسناد محرمانه تکذیب شد و تنها به این امر بسنده شد که سارق یا سارقین کار را ناتمام رها کرد! و با بجا گذاشتن مقداری از وسایل خود! تنها وجوه نقد(کمی بیش از صد هزار یورو !!!) که برای امور جاری شعبه مورد استفاده بوده، به سرقت برده اند.

* جزییات لایه های پنهان یک سرقت

در ابتدا خبرگزاری (ایسکانیوز) از مقامات تکذیب کننده که پس از گذشت 4 روز از وقوع این اتفاق به چرخش آزاد اطلاعات احترام گذاشته و این خبر را تایید کردند، تشکر می کند؛اصل این واکنش خود تاییدی است بر صحت خبر منتشر شده از سوی این رسانه.

اما این بیانیه تنها به معنای تایید سرقت پول و تکذیب سرقت اسناد محرمانه نیست؛ بلکه می توان با یک تحلیل ساده دریافت که اولاً؛ چرا مسئولان این موضوع را به رسانه ها اعلام نکرده و آن را در سکوت کامل خبری و دیپلماتیک قرار داده و آن را محرمانه تلقی کردند؟

ثانیاً؛ پاسخ آنها برای این پرسش ها که به ذهن مخاطبان متبادر می شود چیست؟

1. چرا عوامل و افرادی که در دفتر حقوقی ریاست جمهوری ایران در لاهه مستقر هستند هیچ یک در مقام پاسخگویی به خبرنگاران بر نیامدند گویا این عدم پاسخ گویی از سوی ریاست مجموعه به مقام عالی وزارت امور خارجه ایران نیز صورت گرفته و ابعاد آن برای همه در هاله ای از ابهام است.

2. عدم انتشار چنین خبری مهم در آستانه طرح دعوای ایران در هفته آینده از دولت امریکا بر سر مسئله دستبرد 2 میلیارد دلاری ایالات متحده به اموال ایران در دادگاه لاهه چیست؟ این پنهان کاری برای چه کسانی سود دارد؟

3. آیا افکار عمومی به صرف یک تکذیبیه می تواند بپذیرد که سارقان صرفا پول نقد به سرقت برده و از همان گاوصندوق هیچ سند و مدرکی را نبرده اند؟!

4. آیا تضمینی وجود دارد که اطمینان دهد سارقان صرفاً با هدف دستبرد به چند صد هزار یورو وارد مجموعه ای کاملاً امنیتی شده باشند و این دزدی تنها پوششی برای یک طرح از پیش تعیین شده سرقت اطلاعات پرونده ایران در لاهه نبوده است؟

5. چطور سارقان که اگر ماهیت آنان واقعی باشد، اطلاعات یک ساختمان 6 طبقه را تحلیل و به این نتیجه رسیده بودند که در کجای ساختمان می توانند به پول های موجود در آنجا دسترسی پیدا کنند؟ آیا عنصری نفوذی به مدد آنها نیامده است؟

6. چه تضمینی وجود دارد سندی در آن ساختمان موجود نبوده و دست هیچ کسی جز مقامات صالح کشور نیفتاده است؟

«حال اگر فرضیه عدم سرقت اسناد امری صحیح تلقی شود، آیا می توان تضمین داد که این حرکت یک سرقت سازمان یافته نبوده و سارقان از اسکنر های فوق پیشرفته برای نمونه برداری از اسناد موجود در مجموعه، کپی برداری نکرده تا در جلسه دادگاه هفته آینده علیه ایران استفاده شود؟» با این فرض پاسخ مسئولین امر مبنی بر اینکه رایانه های دفتر سرجایشان هستند و همه چی در کنترل قرار دارد!! بسیار مضحک است.

7. مبلغی که به سرقت رفته یقیناً در محفظه ای ایمن (گاو صندوق) نگهداری می شده است و به طبع آن اسناد هم به دلیل طبقه بندی بودن آن در چنین محفظه ای باید نگهداری می شد که اگر چنین است احتمال اینکه اسناد به سرقت رفته باشد زیاد است مگر دلگرمی مسوولین امر به این باشد که تمامی اسناد تصویر برداری شده است و بر این باور باشند چون تصویر نامه های محرمانه موجود است پس ماهیت سرقت این سندها بی معنا است .

8. نباید بررسی کرد که هدف سارق یا سارقان از ورود به یک مرکز حساس با وجود دوربین های مدار بسته که اسناد محرمانه نیز در آن وجود دارد چه بوده است؟بر فرض که اسناد بصورت الکترونیکی نیز بوده باشد یقیناً محتوای آن برای جمهوری اسلامی بسیار با ارزش است و از اهمیت زیادی برخوردار است چرا که با توجه به وضعیت حساس کنونی که ایران فرآیند ادامه و یا خروج از برجام دارد و در بحبوحه همین جریان دولت برای بازپس گیری اموال خود از سوی امریکا اقامه دعوا کرده ، استماع پرونده ایران که قرار است هفته آینده در لاهه برگزار شود اهمیت ویژه ای دارد.

گفتنی است جمهوری اسلامی ایران در حال پیگیری طرح شکایت از آمریکا در خصوص پرونده سرقت ۲ میلیارد دلاری و تعرض آنها به اموال جمهوری اسلامی از سوی ایالات متحده بوده و قرار است هفته آینده این پرونده در دادگاه لاهه بررسی شود؛ قطعا سرقت از دفتر حقوقی آن هم در آستانه طرح دعوای حقوقی به این مهمی فراتر از یک دله دزدی ۱۰۰ هزار یورویی بوده مگر اینکه سرقت توسط یک آشنا صورت گرفته باشد، آشنایی که مترصد فرصتی بود و می‌توانست لااقل چند روز خبر دزدی را مخفی کند!

کد خبر: 950493

وب گردی

وب گردی