اروپایی‌ها در صنعت نفت ایران می‌مانند/ موانع از سر راه سازندگان داخلی برداشته شود

رئیس انجمن سازندگان تجهیزات صنعت نفت، با تاکید براینکه نگرانی از بابت عدم همکاری برخی از شرکت های خارجی نداریم، گفت: مسائل بانکی، بیمه، مالیات  و بورکراسی اداری همانند بمبی هستند که صنعت را به سمت نابودی سوق می‌دهد باید این موانع خنثی شود.

رضا خیامیان رئیس انجمن سازندگان تجهیزات صنعت نفت در گفت‌وگو با خبرنگار گروه اقتصادی ایسکانیوز در خصوص خروج امریکا از برجام و تاثیر آن در صنعت نفت به ویژه در بحث همکاری سازندگان تجهیزات نفتی اظهار کرد: این موضوع تاثیر آنچنانی در فعالیت سازندگان داخلی ندارد چرا که اکثر شرکت های خارجی که با ما همکاری می‌کنند؛ کوچک هستند و تمایلی زیادی را برای ادامه فعالیت با سازندگان داخلی دارند.

خیامیان تاکید کرد: شرکت های کوچک، بدون نگرانی با ایران همکاری می کنند حتی در روزهای اخیر مذاکراتی را با شرکت های ایرانی داشته و قراردادهایی را نیز امضا کرده اند.


او با بیان اینکه داشتن تعامل خارجی از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است، اضافه کرد: شرکت های خارجی از کار کردن با ایرانی ها در زمینه تجهیزات صنت نفت، استقبال می کنند؛ تنها مساله اینکه شرکت های بزرگی که در آمریکا منافعی دارند، با احتیاط عمل می کنند.


خیامیان در پاسخ به این سوال که آیا این موضوع، بخش صنایع بالادستی و پایین دستی را تحت الشعاع خود قرار می‌دهد یا نه؟ گفت: در بخش صنایع پایین دستی تاثیر زیادی ندارد، شاید در بخش بالادستی صنعت نفت مشکلاتی ایجاد شود اما در زمینه همکاری در بخش تجهیزات صنعت نفت، مشکلی برای ما ایجاد نمی‌کند.


او خاطرنشان کرد: با توجه به منافع و ظرفیت های بزرگی که در کشور وجود دارد، می توان به همکاری با شرکت های کوچک ادامه داد.


رئیس انجمن سازندگان تجهیزات صنعت نفت تاکید کرد: دولت باید شرایط را به گونه‌ای برای سازندگان داخلی فراهم کند که زمینه برای رونق کسب و کار هموارتر شود؛ چرا که اکثر شرکت های سازنده از تحریم خارجی در رنج نیستند بلکه بیشتر تحث تاثیر تحریم داخلی هستند؛ در واقع کارشکنی های داخلی، مانع از ادامه کار صنایع کشور می شود.

خیامیان مسایل بانکی، بیمه، مالیات و بورکراسی اداری را از جمله مشکلاتی عنوان کرد و افزود: دولت باید نسبت به تسهیل آنها اقدام کند تا سازندگان داخلی بتوانند با انگیزه وارد عرصه فعالیت شوند؛ چرا که با این اقدام علاوه بر بهبود فضای کسب و کار صنایع کشور حیات دوباره به خود می‌گیرند.


او در پاسخ به این سوال که حالا که توتال در فاز 11 پارس جنوبی با ایران همکاری نخواهد کرد؛ آیا این امکان وجود دارد که سهم سازندگان داخلی در این پروژه افزایش یابد اظهار کرد: در صورت انصراف توتال این قرارداد با یک شرکت چینی ادامه خواهد داشت و سهم انجمن بیشتر از 50 درصد نخواهد بود و این امکان نیز وجود دارد که این قرارداد با شرکت پتروپارس و سازندگان داخلی اجرا شود و این امر بستگی به عدم همکاری شرکت چینی دارد.

رئیس انجمن سازندگان تجهیزات صنعت نفت با تاکید بر توانمندسازی شرکت های ایرانی، گفت: سازندگان ایرانی را باید به سطح بین المللی ارتقا دهیم تا از توان داخل به خوبی استفاده شود.

402

کد خبر: 950542

وب گردی

وب گردی