برای احیای دریاچه ارومیه نیازی به آب صادراتی نداریم

رئیس دفتر استانی ستاد احیای دریاچه ارومیه با بیان این که به منظور احیای دریاچه ارومیه قصد داریم تا از حوزه های آبریز داخلی کشور استفاده کنیم،گفت: برای احیای دریاچه احتیاجی به آب صادراتی نداریم.

به گزارش گروه استان های ایسکانیوز، هرچند که حجم آب دریاچه ارومیه در اردیبهشت سال جاری به نسبت ماه قبل افزایش پیدا کرده، اما بر اساس آخرین آمار، تراز فعلی دریاچه ارومیه ۱۲۷۰.۷۶ متر است که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۱۳ سانتی‌متر کاهش را نشان می‌دهد. احیای دریاچه ارومیه به‌طور جدی در دستور کار دولت قرار گرفته و آن‌طور که معاون اول رئیس‌جمهور اعلام کرده لازم باشد میلیاردها دلار اعتبار خارجی به این امر اختصاص داده می‌شود.
در همین راستا، معاون وزیر نیرو چندی پیش گفته بود که «مباحثی در مورد واردات آب از دریاچه وان به دریاچه ارومیه صورت گرفته، اما سعی ما این است که از منابع داخلی و با اجرای سیاست‌های دیگر دریاچه را احیا کنیم.»

وی همچنین گفته بود هنوز در مورد واردات از وان با طرف ترک هیچ ‌صحبتی نشده است و ترجیح خود ما این است که کار به آنجا نکشد. او یادآور شد: سعی ما این است که از منابع داخلی و اجرای سیاست‌های دیگر دریاچه را احیا کنیم.

فرهاد سرخوش رئیس دفتر استانی ستاد احیای دریاچه ارومیه در گفت وگو با خبرنگار ایسکانیوز، اظهار داشت: تاکنون هیچ گونه بحثی در رابطه با انتقال آب از سوی ترکیه به دریاچه نداشته ایم.

وی ادامه داد: آزمایش های شیمیایی و فیزیکی در سال های 95-96 از سوی ترکیه بر روی آب ها در اطراف دریاچه خزر صورت گرفته اما هیچ گونه اقدامی برای انتقال آب از سوی دریاچه وان به دریاچه ارومیه نشده است.

رئیس دفتر استانی ستاد احیای دریاچه ارومیه افزود: انتقال آب از ترکیه به ارومیه یک پروژه سختی است که از کشور خارجی باید به سمت ایران بیاید.

سرخوش تصریح کرد: به منظور احیای دریاچه ارومیه قصد داریم تا از حوزه های آبریز داخلی کشور استفاده کنیم، همچنین در حوزه کشاورزی در بخش پروژه آبرسانی در حال بهره برداری سالانه سه و نیم میلیون متر مکعب برای تامین آب دریاچه کمک کنیم و خیلی نیاز به آب صادراتی نداریم.

وی با بیان این که تمام پروژه های تامین آب احیای دریاچه در داخل حوزه است، افزود: پروژه هایمان بیشتر از حوزه آبریز آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی و سقز در کردستان است.

رئیس دفتر استانی ستاد احیای دریاچه ارومیه در رابطه با این که کدام دانشگاه ها در این مسیر به شما کمک کرده اند، گفت: بخش مطالعات اولیه احیای دریاچه را دانشگاه شریف انجام داده و بخش مطالعات اجرایی و پایش پروژه ها در منطقه با اجرای پروژه های اجرایی دانشگاه ارومیه و دانشگاه تبریز در حال انجام است.

وی گفت: موضوع انتقال آب از ترکیه به ارومیه را باید آقای ظریف، وزیر امور خارجه گفت وگو و رایزنی داشته باشند تا مورد بررسی قرار گیرد اما از سوی ستاد هیچ گونه پروژه ای نه به صورت مطالعه ای انجام و نه استارتی خورده است که به دنبال آن برویم.

سرخوش گفت: حتی تاکنون دستوری به ما اعلام نکرده اند تا مسیری را برای انتقال آب ترکیه به ارومیه مطالعه کنیم.

901/900

کد خبر: 950573

وب گردی

وب گردی