جای طرح محسنین در برنامه «ماه عسل» خالی است

مدیرکل هماهنگی مشارکت های مردمی کمیته امداد گفت: در حال حاضر تعداد 151 هزار و 970 کودک یتیم که والدین خود را از دست داده اند تحت پوشش طرح اکرام و 140 هزار کودک بد سرپرست تحت پوشش طرح محسنین هستند. به این معنی که سرپرست آنها از کار افتاده یا بیمار است و 808 هزار حامی از آنها حمایت می کنند و مبالغ قابل توجهی بصورت ماهیانه به حسابشان واریز می شود.

ابوالقاسم رستگار، مدیرکل هماهنگی مشارکت های مردمی کمیته امداد در گفت و گو با خبرنگار ایسکانیوز گفت: طرح اکرام و محسنین دو طرح های مهم و اساسی در کمیته امداد (ره) است طرح اکرام مشمول فرزندان بدون پدر یا مادر است که در حال حاضر تعداد 151 هزار و 970 نفر به علت فوت والدین تحت حمایت قرار گزفته اند و حدود 140 هزار کودک دارای سرپرست از کار افتاده یا بیمار هستند و جمعا 808 هزار حامی در حال حمایت از این تعداد مددجو هستند و مبالغ قابل توجهی به صورت ماهیانه به حسابشان واریز می کنند .

وی با اشاره به اینکه از جمله روش های معرفی کودکان ثبت نام در سایت" محسنین دات آی آر" (MOHSENIN.IR) است که مردم با ورود به این سایت هم می توانند کودک را انتخاب کنند و هم مبلغ پرداختی را واریز کنند گفت: در سال گذشته در برنامه ماه عسل تعداد زیادی از هموطنان در ایام لیالی قدر پیامک دادند تا آنها را ثبت نام کنیم این تعداد بالغ بر 530 هزار نفر بودند و از آنجایی که این ارتباط بصورت پیامک بود و باید در کل کشور توزیع می شد و هر شماره ای بر اساس پیش شماره ای که با آن تماس گرفته شده بود به استان خودش ارجاع می شد با محدودیت زمانی روبرو شدیم.

مدیرکل هماهنگی مشارکت های مردمی کمیته امداد گفت: با توجه به فرصت محدود علیرغم سازماندهی نیروها نتوانستیم با همه متقاضیان تماس بگیریم اما زمانی که متقاضیان جامانده تماس مجدد می گرفتند با آنها ارتباط برقرار کردیم البته برخی از شماره ها پاسخگو نبودند و در بررسی ها هم مشخص شد از 530 هزار تماس بخشی منظورشان حمایت شدن و درخواست کمک بود و از تعدادی که داوطلب حامی شدن بودند ثبت نام کردیم اما 270 هزار حامی بعد از اینکه خواستیم شناسنامه در اختیارشان قرار دهیم منصرف شدند و در نهایت تعداد حامیان واقعی 170 هزار نفر شدند.

وی گفت: نمی توانیم ادعا کنیم که کسی از دستمان خارج نشده است اما تلاش می کنیم در مراحل بعدی با آنها تماس بگیریم و کسانی که نتوانستند ثبت نام کنند می توانند با استفاده از سایت فوق ،مددجوی مورد نظر خود را انتخاب کنند و همان زمان هم پرداخت داشته باشند و نیاز به تلفن و پاسخگویی حضوری هم ندارد.

رستگار با اشاره به اینکه این سامانه به این شکل برنامه ریزی شده که هر کسی از هر جای کشور می تواند در استان مد نظر خود حامی شده و کودک یتیم را از همان جا انتخاب کند یعنی پس از ورود به سامانه و گرفتن یوزر، پسورد لیستی از ایتام با مشخصات اولیه دریافت خواهد کرد که با استفاده از آن می تواند مددجو را در استان مورد نظر خود انتخاب کند و پس از پرداخت ، مشخصات کامل و پرونده مددجو را دریافت می کند .

وی ادامه داد: دیدار حامیان با فرزند خوانده هم به صورت جمعی و هم به صورت خصوصی امکان پذیر است در برخی از مناسبت ها و ایام ویژه دیدار حامیان و فرزندان انجام می شود و به صورت فردی هم مددکار کودک در سایت محسنین مشخص شده است و حامی می تواند با مددکار هماهنگ کرده و در مواقعی با فرزند در دفتر کمیته امداد دیدار کند.

رستگار گفت : برای این دیدار ما از بچه ها نیز سوال می کنیم که آیا مایل به این دیدار هستند یا خیر و چنانچه فردی به دلایلی مایل به دیدار نباشد که البته تعدادشان زیاد نیست از این دیدار صرف نظر می کنیم.

به گفته رستگار هزینه هایی که حامی واریز می کند بر اساس شناسه ای که وجود دارد به حسابی در امداد به نام حساب اکرام واریز و با نظر مددکار بلافاصله به حساب بچه واریز می شود و این مدیریت به این دلیل است که پول های واریزی به حساب خانواده کودک و بر اساس نیازها باشد و کد شناسه در سیستم کاملا مشخص می شود که پول واریزی متعلق به کدام کودک است.

وی ادامه داد: کمیته امداد امسال برنامه ای در ماه عسل ندارد زیرا این برنامه هر سال با یک رویکرد ارائه می شود سال گذشته طرح محسنین بود که بچه های ما صاحب حامی شدند امسال طرح محسنین را از طریق زیر نویس برنامه های تلویزیونی و سایت محسنین و پایگاه های جشن رمضان تهران یا شهرستان ها پیگیری می کنیم و شناسنامه های ایتام نیز ارائه می شود و حامیان می توانند با پر کردن فرم یکساله حامی شوند.

رستگار گفت: در لیالی قدر هم در تمام مساجدی که دعای قدر و مراسم احیا برگزار می شود پایگاه داریم و شناسنامه کودکان طرح محسنین را عرضه خواهیم کرد و هرکسی در هر شهری که هست با گرفتن شماره تلفن امداد شهرستان می توانند به عنوان حامی در این کار خدا پسندانه شرکت کند.

گفتنی است: توجه به امور خانواده‌های نیازمند، همواره از اهمیت خاصی برخوردار است؛ به‌ویژه کودکانی که به دلایل مهمی از قبیل زندانی بودن، سالمندی، بیماری‌های سخت، از کار افتادگی و ... از حضور پدر و مادر محروم هستند.به همین منظور از سال 90 طرحی به نام محسنین به همت کمیته امداد امام(ره) و با هدف حمایت مالی از کودکان با سرپرست ناتوان به صورت آزمایشی در 5 استان کشور آغاز شد در این طرح مردم خیری که توانایی مالی مناسب دارند با ثبت نام برای حمایت از این کودکان حرکت خود را شروع می کنند.

خبرنگار: اکرم جدیدی ممتاز

705

کد خبر: 950604

وب گردی

وب گردی