آموزش عالی یک فضای رقابتی است

دبیرکل هیات موسس دانشگاه آزاد اسلامی در جمع هیات رئیسه دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی با بیان اینکه امروز آموزش عالی یک صنعت و یک فضای رقابتی است، گفت: کیفیت در سطح دانشگاه باید یکسان باشدو تحول در مرزهای اندیشه اثر بالایی در زندگی امروزی دارد.

دبیرکل هیات موسس دانشگاه آزاد اسلامی در جمع هیات رئیسه دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی با بیان اینکه امروز آموزش عالی یک صنعت و یک فضای رقابتی است، اظهار داشت: دانشگاه آزاد اسلامی با پتانسیل هایی که دارد در نوع خود یک برند علمی است.

به گزارش روابط عمومی واحد تهران مرکزی، دکتر علی محمد نوریان دبیرکل هیات موسس دانشگاه آزاد اسلامی در جلسه هیات رئیسه دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی در سخنانی گفت: در دوره ای که فضای رقابتی بر دانشگاهها حاکم است باید بررسی نماییم و بدانیم نقش محیط های بیرونی از جمله: نقش وزارت علوم، نهادهای تصمیم گیرنده، تعداد جمعیت، شهریه، مسایل اقتصادی، مسائل اجتماعی، جایگاه و برند علمی چه تاثیری در آینده ما دارد. اگر در رویکرد جدیدمان در دانشگاه به این امور مهم توجه نکنیم در آینده با مشکل مواجه می شویم.

وی با بیان اینکه دانشگاه آزاد مهمترین نهاد علمی انقلاب است و به پشتوانه مردم ایران ساخته شده است، گفت: دانشگاه آزاد دستاورد انقلاب اسلامی ایران و یک ثمره بزرگ اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و سیاسی است که هر خانواده ایرانی به نحوی با این مجموعه علمی در قالب دانشجو، فارغ التحصیل، استاد و کارمند در ارتباط است.

وی افزود: اگر دانشگاه آزاد اسلامی استان تهران پیشرو باشد واحدهای دیگر نیز در استانها و شهرستانها به تبعیت از آن پیش خواهند رفت و از این حیث دانشگاه آزاد اسلامی استان تهران به ویژه واحد تهران مرکزی از جایگاه مهمی برخوردار است.

نوریان با تاکید بر ضرورت یکسان سازی سطح علمی در دانشگاه آزاد اسلامی اظهار داشت: کیفیت در سطح دانشگاه باید یکسان باشد. تحول در مرزهای اندیشه اثر بالایی در زندگی امروزی دارد. ما باید بدانیم در دانشگاههای دنیا چه تحولاتی رخ داده است. برای جذب دانشجویان خارجی ما نیاز به یک سری فرایندهای تعریف شده و آسان داریم در واقع تغییرات بین المللی شدن و جهانی شدن به اقتصاد هر کشور وابسته است. امروزه دولتها هزینه آموزش را کاهش میدهند و به بخش خصوصی واگذار می کنند. ما باید ببینیم در چرخه جهانی سهم ما چقدر است. ایران همانند چین، هند، برزیل و اندونزی تغییرات وسیعی دارد. هم دانشجویانش رشد کرده است و هم اعزام به خارج از کشورش در دنیا روند رو به رشدی دارد.

ما باید به افزایش دانشجویان تحصیلات تکمیلی از جمله دانشجویان بین المللی درکل دانشگاههای جهان توجه داشته باشیم در این فضای جهانی رسانه ها و ارتباطات باعث می شوند تاثیرگذاری های متقابل و تصمیمات یکپارچه شود .

وی در ادامه افزود: ما باید به سمت آینده پژوهی برویم و به 3 موضوع اهمیت دهیم: 1.عملکرد گذشته 2. وضیعت موجود ( چالش ها و شناخت راه حلها ) 3. شناسایی انتظارات و جهت گیری های جدید از دانشگاه.

دبیر کل هیات موسس دانشگاه آزاد اسلامی گفت: امروز دانشگاه آزاد اسلامی به صورت فزاینده ای به سمت خلق مسائل جدید فرهنگی پیش می رود. نگاه ویژه ای بایستی به فرهنگ دینی، انقلابی و اعتقادی داشته باشیم. ضروری است که عنایت خاصی به خلق اندیشه های جدید به ویژه در مسایل فرهنگی که رو به افزایش است، داشته باشیم. ما باید دانشگاهی داشته باشیم که خود تنظیم و خود رهبر باشد و خودش را بتواند اداره کند. برای اداره یک دانشگاه باید یک سازمان هوشمند توانا طراحی کنید. امروز دانشگاه جای طرح مساله است نه حل مساله.

نوریان بیان داشت: دانشگاه آزاد اسلامی یک مجموعه بزرگ علمی است که به سمت تعالی به پیش می رود. باید رقابت گرا، مشارکت جو، تحول آفرین و اخلاق مدارباشیم.

وی تاکید کرد: 4 لایه استراتژیک - سیاست گذاری و خط مشی - مدیریت کلان - سطح اجرا باید در دانشگاه تبیین شود.

202

کد خبر: 950622

وب گردی

وب گردی