نیازمند30 هزار نیروی کار ماهر در بخش هوافضا هستیم/ امضای تفاهم‌نامه فنی‌وحرفه‌ای با اتاق بازرگانی برای آموزش نیروی کار

رئیس هیات‌مدیره مجمع تشکل‌های دانش بنیان در مراسم امضای تفاهم‌نامه فنی‌وحرفه‌ای با اتاق بازرگانی برای آموزش نیروی کار ماهر، گفت: نیروی کار ماهر بیکار در کشور نداریم و دلیل بیکاری افراد تحصیل‌کرده نداشتن مهارت‌های لازم است.

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز؛ افشین کلاهی رئیس هیات‌مدیره مجمع تشکل‌های دانش بنیان امروز در مراسم امضای تفاهم‌نامه مشترک برای تربیت تکنسین‌های ماهر در اتاق بازرگانی ایران، اظهار کرد: نیروی کار ماهر بیکار نداریم و دلیل بیکاری افراد تحصیل‌کرده است که مهارت لازم را ندارند.

او افزود: در رشته‌های مهندسی ما دارای سومین کشوری هستیم که دارای بیشترین فارغ‌التحصیل در این بخش را دارا است اما این مهندسان آموزش‌های لازم، به روز و تکنولوژی‌ها روز دنیا را ندیده‌اند.

رئیس هیات‌مدیره مجمع تشکل‌های دانش بنیان وابسته به اتاق بازرگانی ادامه داد: در این تفاهم‌نامه به دنبال این هستیم که آموزش‌های لازم به افراد را در با هدف کسب مهارت‌های کاربردی ایجاد شود که با همکاری اتاق بازرگانی و دانشگاه می‌توانیم بخش از این مشکلات را حل کنیم.

روش‌های آموزشی در دنیا متفاوت شده است

بنابراین گزارش ابراهیم صالحی رئیس دانشگاه فنی و حرفه‌ای ایران نیز در این مراسم اظهار کرد: دنیا به موضوع آموزش به صورت اقتصادی نکاه می‌کند و سرمایه‌گذاری در بخش آموزش به صورت آموزش های مهارتی دنبال می‌شود.

او افزود: در کشورمان باوجود اینکه سرمایه‌گذاری زیادی در بخش آموزش می‌کنیم اما ارتباطی با تولید ندارد؛ اتاق‌های بازرگانی ما نیز گویا هیچ ارتباطی با بخش تولید ندارد که این امر برای کشورمان بد است.

رئیس دانشگاه فنی و حرفه‌ای ایران با بیان اینکه روش‌های آموزشی در دنیا متفاوت شده است، ادامه داد: امروزه ارتباط تنگاتنگی میان آموزش و بازار کار وجود دارد به طوری که مرحله بعد از آموزش را به ترتیب تولید، بازاریابی و فروش می‌نامند که اتاق‌های بازرگانی نقش مهی در این ارتباط دارند.

نیازمند30 هزار نیروی کار ماهر در بخش هوافضا هستیم

بنابراین گزارش بهمن افتخاری عضو هیات‌مدیره مجمع تشکل‌های دانش‌بنیان نیز در این مراسم درباره موضوع بخش اول تفاهم امروز درباره هوافضا اظهار کرد: بر اساس استانداردهای جهانی به ازای هر فروند هواپیما که در کشور وجود دارید باید 15 تکنسین که آموزش‌های به‌روز دنیا را دیده باشند در کشور وجود داشته باشد.

او افزود: بر اساس سند توسعه هوافضای کشور حمل‌ونقل نیازمند تخصص‌های ویژه به‌روز و منطبق با ضرورت‌های بین‌المللی هستیم تا بتوانیم نیاز کشور را در این بخش را با توجه به اینکه به ساخت هواپیما واردشده‌ایم تأمین کنیم.

عضو هیات‌مدیره مجمع تشکل‌های دانش‌بنیان ادامه داد: با در نظر گرفتن کسانی که قرار است برای ساخت هواپیما در کشور وارد شوند و با در نظر گرفتن تکنسین‌های که برای مراقبت از این هواپیماها موجود است درمجموع نیازمند 30 هزار نفر در این بخش هستیم.

او تصریح کرد: امیدواریم بر اساس تفاهم‌نامه ای که امروز به امضا می‌رسید دولت و بخش خصوصی با همکاری هم بتوانند اهداف اقتصاد مقاومتی در کشور را پیاده کنند.

سهم 40 درصد بیکاری فارغ التحصیلان بیکار نشان‌دهنده نبود آموزش‌های مهارت محور است

بنابراین گزارش، صلاح وزیر نایب رئیس اتاق بازرگانی ایران نیز در این مراسم با بیان اینکه بر اساس برنامه‌ریزی‌های انجام‌شده قرار بوده است که ایران به رتبه اول علم و فناوری در منطقه برسد اظهار کرد: با توجه به اینکه آموزش‌های ما در کشور به صورت مهارت محور نبوده است از خیل بیکاران کشور 40 درصد آنها از افراد تحصیل‌کرده هستند.

او افزود: وجود این تعداد از بیکاران تحصیل‌کرده در کشور این پیام را به ما می‌دهد که بر روی آموزش‌های مهارت محور در کشور کار نشده است.

نایب‌رئیس اتاق بازرگانی ایران ادامه داد: در اتاق بازرگانی تشکل‌های ملی و استانی زیادی داریمکه می‌توانند برای انجام آموزش‌های مهارت محور کمک‌رسان باشند و این امر را پشتیبانی کنند.

منبع: تسنیم

402

کد خبر: 950656

وب گردی

وب گردی