تسلیت مرکز حافظ‌شناسی برای درگذشت هاشم جاوید

در پی درگذشت هاشم جاوید، شاعر و حافظ‌پژوه، مرکز حافظ‌شناسی پیام تسلیتی منتشر کرد.

‌به گزارش ایسکانیوز، متن پیام مرکز حافظ‌شناسی برای درگذشت هاشم جاوید به این شرح است:

از شمارِ دو چشم یک تن کم

وز شـمارِ خرد هـزاران بیش

خبر درگذشت استاد هاشم جاوید، شاعر و نویسنده‌ بزرگ شیرازی و حافظ‌پژوه نامدار معاصر، جامعه‌ ادبی و فرهنگی ایران و دوستاران حافظ را سوگوار کرد.

آثار قلمی و پژوهش‌های ارزشمند شادروان جاوید، به‌لحاظ صحّت و نکته‌سنجی علمی و باریک‌اندیشی و نثر ممتاز، بسیار سودبخش و راهگشاست و همواره مانند چراغ روشنی پیش پای جویندگان حقیقت و به‌منزله‌ الگوی استواری از تحقیق ادبی نزد پژوهشگران، ماندگار خواهد بود.

از آثار مهم زنده‌یاد هاشم جاوید در زمینه‌ حافظ‌پژوهی نیز علاوه بر تصحیح دیوان حافظ (قرائت‌گزینی انتقادی بر اساس تصحیحات چاپی دیوان حافظ) که با همکاری استاد بهاءالدین خرّمشاهی در سال 1378 انجام گرفته، می‌توان به کتاب گرانقدر حافظ جاوید اشاره کرد که در 110 مقاله به‌تبیین دشواری‌های شعری حافظ به‌وجهی سنجیده و خاطرپسند و با ارائه‌ شواهد و دلایل متقن پرداخته است.

همچنین از تراوش طبع لطیف و زبان نکته‌پرداز او اشعاری است که از دهه‌ چهل شمسی در مجلات آن روزگار مانند یغما و وحید به‌چاپ رسیده و اکنون بخشی از آن‌ها در دسترس است .

مرکز حافظ‌شناسی و کرسی‌پژوهشی حافظ، با اندوه فراوان فقدان این عالم کم‌نظیر و حافظ‌پژوه فرزانه را به خانواده‌ محترم، دوستان و ارادتمندان وی و دوستاران فرهنگ و ادب ایران تسلیت می‌گوید و برای زنده‌یاد استاد جاوید، شادی روان و آمرزش الهی مسألت می‌کند.

سرت سبز و دلت خوش باد جاوید

که خوش نقشی نمودی از خط یار

مرکز حافظ‌شناسی/ ۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۷

کد خبر: 950670

وب گردی

وب گردی