پهلوان زاده: جامعه با فواید مطالعه نا آشناست

نویسنده برگزیده جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی ایران با بیان اینکه جامعه با فواید مطالعه نا آشناست، گفت: شعار «فقط مطالعه کن» نمی تواند جامعه را همانند کشورهای مترقی فرهنگی تبدیل کند.

لیلا پهلوان زاده، نویسنده کتاب «میراث معماری صنعتی معاصر ایران»، در گفت و گو با خبرنگار فرهنگی ایسکانیوز، درباره انگیزه تالیف این کتاب گفت: نگارش این کتاب و جمعآوریِ اطلاعاتِ آن حدودِ 10 سال پیش، با نوشتن مقالهای با عنوان «معماری صنعتی استان اصفهان» برای مجلۀ «دانش نما» آغاز شد.

وی افزود: تحقیقاتِ پراکندهای دربارۀ کارخانههای استانِ اصفهان منتشر شده اما تحقیقِ منسجم و مدونی که همۀ کارخانههای این استان را دربر بگیرد، تاکنون انجام نشده است در این رابطه موضوعِ پژوهش را به کلِ حوزۀ استان اصفهانِ و شهر یزد که در دوران پهلوی جزو یک استان قلمداد می شد، گسترش دادم.

پهلوان زاده با تاکید بر اینکه حجم مشکلات در این پروژه باورکردنی نبود، اظهار کرد: با هیچ معرفی نامهای ورود به کارخانههای موردنظر امکانپذیر نبود و در ادارۀ صنایع و معادنِ استان حتی یک خط اطلاعات دربارۀ نخستین کارخانههای اصفهان وجود نداشت و اکثر منابعِ مرتبط فقط در کتابخانهای خاص با شرایطی ویژه امکان پذیر بود.

نویسنده کتاب «میراث معماری صنعتی معاصر ایران» اضافه کرد: تقریبا هر ارگانی که به نحوی با آثار تاریخی و میراث فرهنگی مرتبط بود، برای بازدید و مستندنگاری، با کارخانهها و مالکانِ حقیقی و حقوقیِ آنها مکاتبه کرد تا اندکی در کارِ پژوهشِ ما گشایشی حاصل شود. اما برای بناهایی همچون کارخانۀ دخانیات و ریسباف این نیز مثمرِ ثمر نبود و کار به آنجا کشید که برای ورود به یک کارخانه، دستبه دامنِ نهاد ریاست جمهوری شویم.

وی اضافه کرد: این دشواریها و لجاجتها البته عزمِ ما را هم بر ادامهی کار راسختر کرد و در ادامه همۀ کارخانههای استان اصفهان و یزد بهطورِ کامل مستندنگاری شد و خوشبختانه در سی و دومین جایزۀ کتاب سال جمهوری اسلامی ایران، به عنوان کتاب برگزیدۀ سال انتخاب شد.

این نویسنده برگزیده کتاب سال اظهار کرد: این کتاب همچنین عناوین کتاب برتر جشنوارۀ فرهیختگان دانشگاه آزاد اسلامی، پژوهش برتر سازمان صنعت، معدن و تجارت استان اصفهان در حوزۀ نساجی ، جایزۀ کتاب سال یزد ، جایزۀ کتاب سال دانشجویی و جایزۀ کتاب سال اصفهان و همچنین ناشر برتر کتاب سال دانشجویی را بدست آورد.

وی درباره وضعیت نشر در دانشگاه آزاد اسلامی گفت: خوشبختانه در دانشگاه آزاد اسلامی وضعیت نشر برای اعضای هیات علمی از جایگاه نسبتا خوبی برخوردار است با این که متاسفانه در این اواخر به دلیل مشکلات مالی این حمایت ها کاهش پیدا کرده است.

پهلوان زاده درباره دلایل مطالعه گریزی در جامعه اظهار کرد: مهم ترین معضل در خصوص میزان اندک مطالعه و کتاب گریزی در جامعه، عدم آشنایی تمامی اقشار جامعه از کوچک تا بزرگسال با فواید مطالعه، نحوۀ صحیح مطالعه، چگونگی بهره گیری از نتایج مطالعات در مدیریت پاره ای از مشکلات روزمره است. شعار «فقط مطالعه کن» نمی تواند جامعه را همانند کشورهای مترقی فرهنگی تبدیل کند.

وی افزود: اگر بتوان با ارائه راهبردهایی مناسب از سنین کودکی، مطالعه را به بخشی مهم و اساسی از زندگی روزمرۀ افراد تبدیل کرد و افراد جامعه را با تمهیدات خاص و متناسب با شرایط هر قشر از جامعه با فواید مطالعه آشنا کرد شاید بتوان اندک اندک تاثیرات مثبتی را در این مقوله مشاهده کرد. البته این نکته نیز لازم به ذکر است که از دیگر معضلات مهم این کتاب گریزی، نبود کتاب مناسب (در اغلب موارد) برای اقشار مختلف جامعه است.

این نویسنده درباره معایب حوزه نشر کشور اضافه کرد: حوزۀ نشر نیز همانند سایر حوزه ها از نابسامانی های برخوردار است که عدم حمایت های لازم از ناشران، نیروی متخصص در زمینه های مختلف نشر از زمان نگارش کتاب تا ویراستاری، صفحه آرایی، چاپ و نظارت بر آن، صحافی و از همه مهمتر سیستم و نظام توزیع کتاب از زمره بزرگ ترین مشکلات این حوزه است. متاسفانه گرچه دانشگاههای مختلفی در رشته های مرتبط با این موضوعات فعالیت می نمایند لیکن اغلب فارغ التحصیلان از توانایی لازم برای کار در این حوزه برخوردار نیستند.

براساس این گزارش، از دیگر آثار دکتر پهلوان زاده می توان به ترجمۀ مجموعۀ سه جلدی مهدکودک و مدارس پیش دبستانی، زمین بازی، شهربازی، ترجمه و تالیف کتاب اصفهان شهر نور، تالیف کتاب میراث اصفهان، قاجار تا پهلوی به روایت تصویر، کتاب حمام های تاریخی اصفهان، دولتخانۀ صفوی اصفهان به روایت تصویر و 10 جلد کتاب دیگر نیز با موضوع میراث صنعتی ایران که در دست انتشار است، اشاره کرد.

502

کد خبر: 950679

وب گردی

وب گردی