71 درصد جمعیت استان نیروی مولد هستند

مدیرکل ثبت احوال استان کرمانشاه با بیان این که 71 درصد جمعیت استان نیروی مولد هستند، گفت: اما اگر زاد و ولد روند کاهشی خود را ادامه دهد از درصد این قشر کم شده و به درصد سالمندان استان اضافه می‌شود.

به گزارش ایسکانیوز، علیرضا قبادی به مناسبت 30 اردیبهشت روز "جمعیت" با بیان اینکه جمعیت استان از پیک جوانی خود عبور کرده است، گفت: متاسفانه با ادامه روند موجود زاد و ولد، استان به سمت پیرشدن حرکت می‌کند.

وی افزود: درحال حاضر از مجموع جمعیت استان 22 درصد زیر 15 سال، 71 درصد بین 15 تا 64 سال و هفت درصد بالای 65 سال هستند.

قبادی تصریح کرد: هم اکنون 71 درصد جمعیت استان نیروی مولد هستند، اما اگر زاد و ولد روند کاهشی خود را ادامه دهد از درصد این قشر کم شده و به درصد سالمندان استان اضافه می‌شود.

مدیرکل ثبت احوال استان کرمانشاه نرخ ولادت استان را درسال گذشته 17 (تعداد ولادت در هر هزار نفر) اعلام و تصریح کرد: این میزان از نرخ کشوری ولادت با عدد 18.8 حدود 1.8 کمتر است و متاسفانه شاهدیم که از سال 1393 تاکنون نرخ ولادت استان سیر کاهشی داشته است.

وی افزود: این سیر کاهشی ولادت در حالی است که از سال 1394 نرخ وفات سیر افزایشی به خود گرفته است.

قبادی نرخ وفات استان در سال گذشته را 5.8 (تعداد وفات در هر هزار نفر) اعلام و تصریح کرد: در این زمینه نرخ استان از نرخ کشوری با عدد 4.8 بالاتر است.

مدیرکل ثبت احوال استان کرمانشاه همچنین به سیرکاهشی ازدواج در کشور اشاره کرد و افزود: متاسفانه از سال 1391 نیز نرخ ازدواج استان سیر کاهشی به خود گرفته است، نرخ ازدواج استان در سال گذشته 8.8 (تعداد ازدواج در هر هزار نفر) بوده که از نرخ ازدواج کشور با عدد 7.6 بالاتر است.

به گفته این مسئول نرخ طلاق استان 2.7 بوده که درسالهای اخیر تغییر محسوسی نداشته، اما اندکی از نرخ طلاق کشور با عدد 2.2 بالاتر است.

قبادی در ادامه نرخ رشد استان را 1.1 اعلام و تصریح کرد: این نرخ طی سالهای اخیر تغییر محسوسی نداشته است.

وی به آمار آخرین سرشماری کشور اشاره کرد وافزود: بر اساس این آمار که در سال 1395 احصاء شده به لحاظ رتبه سالمندی (افراد بالای 65 سال) استان در رتبه یازدهم کشور قرار دارد.

قبادی سن امید به زندگی در مردان استان را 71.29 سال و در زنان حدود 74 سال اعلام کرد.

مدیرکل ثبت احوال استان کرمانشاه گفت: با توجه به این آمار و ارقام از جمله کاهش ولادت، افزایش نرخ وفات و کاهش نرخ ازدواج، باید از هم اکنون سیاست‌های لازم در جهت افزایش و جوان سازی جمعیت با جدیت دنبال شود.

وی افزود: به همین منظور شورای راهبردی جمعیت در استانداری تشکیل شده که بررسی مسائل جمعیت و اتخاذ راهکار مناسب برای افزایش جمعیت و جلوگیری از کاهش ولادت و جلوگیری از رشد طلاق را برعهده دارد.

منبع: ایسنا

901

کد خبر: 950680

وب گردی

وب گردی