فولکس‌واگن در آستانه خداحافظی؛ بازگشت ماموت به عصر حجر

ماحصل سال‌ها مذاکره، نشست‌های پیاپی، هزینه‌های سنگین، اخذ مجوزهای مختلف، رفت‌وآمد در ادارات دولتی بین ایران و آلمان، ماموت‌خودرو و فولکس‌واگن همگی می‌روند تا یک روز درون چمدانی از جاده تهران-قزوین یک‌راست راهی ولفسبورگ شوند. تحریم‌های آمریکا، تصویب‌نشده و ابلاغ‌نشده خیلی‌ها را پخش‌وپلا کرد.

به گزارش خبرنگار گروه اقتصادى ایسکانیوز، دهم ماه می‌ بود، چیزی حدود 10 روز پیش. دونالد ترامپ آن‌طور که خیلی‌ها منتظر بودند و پیش‌بینی می‌کردند از برجام خارج شد؛ اما این فقط نمی‌توانست خروج یکی از اعضای گروه 5+1 باشد.

درواقع یکی از تأثیرگذارترین اعضا از آن بیرون آمده بود. توافقی که برایش سال‌ها زحمت کشیده شده بود،‌ حالا خود را در مرحله تزلزل می‌دید. داخلی‌ها از آن‌سوی آبی‌ها تضمین ماندن در برجام و همکاری می‌خواهند. آن‌سوی آبی‌ها می‌گویند که می‌مانند ولی خبری از تضمین نیست.

حالا اقتصاد ایران مانده است و یک دوجین شرکت اروپایی که تازه داشتند از شر حواشی خلاص می‌شدند. از ایرباس و توتال گرفته تا رنو و فولکس‌واگن. خارجی‌ها آمده بودند و سرمایه‌گذاری کرده بودند ولی حالا زیر پایشان خالی شده است. روی ایرباس که از همان اول هم نمی‌شد حساب باز کرد.

توتال اگر هم نیاید جایش را چینی‌های آماده به رزم می‌گیرند. رنو محصولاتش را از مسیرهای غیرمستقیم به ایران می‌فروشد. ولی فولکس‌واگن چه؟ پس از مدت‌ها یک برند درست‌وحسابی آلمانی آمده بود که آن‌هم خیلی زود لباس رفتن پوشیده است.

فولکس‌واگن که در حال حاضر بزرگ‌ترین خودروساز آلمان و دومین خودروساز دنیا است، پس از 17 سال به سرزمین پارس‌ها بازگشته بود. برای آمدنش خیلی عرق‌ها ریخته شده بود و خیلی خون‌جگرها خورده. ماموت خودرو، این غول عظیم صنعتی تمام حیثیت خود را پای کار گذاشت.

همکاری دو طرف زیر سایه حمایت دو کشور آرام‌آرام شکل گرفت تا اینکه سرانجام اولین سری از خودروهای فولکس به ایران رسیدند. پروسه استاندارد، شماره‌گذاری و مجوزهای مربوطه بی‌اندازه نفس‌گیر شده بود ولی هرچه بود، تیگوان و پاسات آمدند و به دست مشتری رسیدند.

مشتریانی که برای خریدندش یکی از عجیب‌ترین صحنه‌های تاریخ صنعت خودروی ایران را رقم زدند؛ صف کشیدن جلوی نمایندگی فروش ماموت خودرو برای ثبت‌نام و پیش‌خرید. مزد تمام دردسرها یک‌شبه پرداخت شد و ماموت خودرو شیرینی درخشیدن در بازار خودرو را حس کرد. با فروش قابل‌قبول مدل سدان و شاسی‌بلند، ماموت به فکر عرضه هاچ‌بک مشهور شرکت یعنی Golf GTI افتاد.

در میانه راه ورود و عرضه گلف بودیم که از گوشه و کنار خبرهایی مبنی بر خروج فولکس‌واگن از بازار ایران به گوش رسید. این فقط فولکس‌واگن نبود که خود را قربانی سیاست‌های خصمانه آمریکا می‌دید. رنو و پژو از گروه PSA نیز «تلویحاً» گفته‌اند که در بازار ایران می‌مانند؛ اما در ادبیات دیپلماتیک این زبان‌بازی‌ها جایی ندارند.

حالا ماموت‌خودرو مانده است که فولکسی که علی‌الظاهر در حال کار کردن و فروش خودرو است؛ اما هیچ اطمینانی وجود ندارد که بار دیگر مثل سال 2000 ناگهان مجبور به خروج از بازار ایران نشود. درواقع این فقط بحث عوارض جانبی تحریم نیست. فولکس‌واگن جای دیگری نیز جلوی آمریکایی‌ها گاف داده است. پرونده مربوط به رسوایی خودروهای دیزلی این شرکت هنوز به‌طور کامل بسته نشده است. جریمه چند میلیارد دلاری آمریکا، داغ سنگینی بر پشت آلمان‌ها گذاشته است. حتی یکی از مدیران ارشد فولکس نیز در خاک آمریکا دستگیر شده است.

شرکتی که فقط ماه گذشته میلادی چیزی حدود 60 هزار دستگاه در بازار آمریکای شمالی به فروش می‌رساند، طبیعتاً باید منافع خود را بیشتر در نظر بگیرد تا دست‌وپا زدن در بازاری که کل آمار واردات خودروهای خارجی‌اش حدود 80 هزار دستگاه است.

400

کد خبر: 950711

وب گردی

وب گردی