کمیسیون مشترک برجام، جمعه تشکیل می‌شود

معاون سیاسی وزیر امور خارجه گفت: به درخواست جمهوری اسلامی ایران، جمعه این هفته کمیسیون مشترک برجام تشکیل می شود.

به گزارش ایسکانیوز، سید­عباس عراقچی عصر امروز - یکشنبه - پس از نشست کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی که با حضور وی برگزار شده بود، در جمع خبرنگاران اظهار داشت: کمیسیون مشترک برجام بدون حضور آمریکا و برای بررسی ابعاد ناشی از خروج این کشور از برجام و تبعات آن، خواهد بود.
معاون سیاسی وزیر امورخارجه با اشاره به تشکیل این کمیسیون تأکید کرد: هدف از تشکیل این جلسه این است که چگونه می شود نبود آمریکا را جبران کرد و کشورهای دیگر چگونه می توانند این نبود را جبران کنند و منتظر هستیم ببینیم اروپایی ها می توانند به تعهدات خود درباره برجام عمل کنند یا نه.
عراقچی هدف از مذاکرات با اروپایی ها را تأمین منافع ایران عنوان کرد و گفت:هیچ بحث غیربرجامی با طرف های اروپایی و دیگر کشورها در حال حاضر نداریم و فقط در چارچوب برجام مذاکره می کنیم.
وی اظهار داشت: در گذشته، کمیسیون مذکور به طور مستمر هر سه ماه یکبار برگزار می شد، اما اکنون به درخواست ایران و بدون حضور آمریکا تشکیل می شود، زیرا آمریکا دیگر مشارکت کننده در برجام نیست.
معاون وزیر خارجه همچنین با اشاره به جلسه مشترک با کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی که عصر امروز (یکشنبه) برگزار شد، گفت: آخرین وضعیت مذاکرات با کشورهای اروپایی در این خصوص که آیا می توانند انتظارات و خواسته هایمان در برجام را بدون حضور آمریکا تامین کنند به نمایندگان ارائه شد.
وی افزود: باید یادآور شد که هفته گذشته جلسه وزیران خارجه ایران، 3 کشور اروپایی و فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا برگزار شد و در پایان جلسه بیانیه خوبی از طرف کشورهای اروپایی صادر شد که در آن بر تعهدشان برای ادامه برجام و تامین خواسته های ایران و شروع مذاکرات کارشناسی در جهت تامین اهداف مدنظر ایران تصریح شده بود.
معاون سیاسی وزیر امور خارجه تصریح کرد: برخی از اهداف مدنظر که در بیانیه برشمرده شده اعم از ادامه فروش نفت، گاز و محصولات نفتی، تعاملات موثر بانکی، تعاملات حمل نقل هوایی، ریلی و دریایی، احترام به توافقنامه های انعقاد شده، حمایت از شرکت های اروپایی و غیره است؛ بنا براین، اروپایی ها قبول کردند مذاکراتی داشته باشیم تا مشخص شود که آنها می توانند این موارد را تامین کنند یا خیر.

** اروپا تضامین برجامی را در قالب بسته اقتصادی ارائه کند
عراقچی افزود: اعتقاد داریم اروپایی ها برای تامین خواسته های ایران و باقی ماندن کشورمان ، خودشان و کشورهای چین و روسیه در برجام جدی هستند، اما اینکه توانایی این کار را دارند، محل تردید و سوال است؛ لذا بر این اساس، مذاکرات کارشناسی مفصلی شروع شده و طی 2 هفته آینده نیز ادامه خواهد یافت.
وی تصریح کرد: امیدواریم بیانیه ای که صادر شد و خواسته های اقتصادی ایران را مورد اشاره قرار دادند و اذعان کردند باید به آنها رسیدگی شود، آن را در قالب بسته اقتصادی به کشورمان ارائه کنند و بتوانند به ایران ثابت کنند و تضمین دهند قادر هستند منافعمان را تامین کنند.
معاون وزیر امور خارجه گفت: اگر این منافع تامین شود و تضمین های لازم وجود داشته باشد، آن وقت مسلما ایران ادامه حضور خود در برجام را مورد بررسی قرار خواهد داد.
عراقچی اظهار کرد: این مذاکرات صرفا در محدوده برجام بوده و خواسته هایمان نیز در چارچوب برجام است؛ منافعی که کشورمان در برجام باید بدست بیاورد در زمره خواسته هایمان است و در مقابل آن نیز به تعهدات خود در داخل برجام ادامه خواهیم داد. بنابراین هیچ چیزی فراتر از برجام مورد خواست ایران نیست و نباید مدنظر آنها باشد.
وی ادامه داد: تضمین ها باید بررسی شود لذا تیم های حقوقی کشورمان در حال بررسی هستند تا مشخص شود چه تضمین هایی را می توانیم اخذ و برقرار کنیم و مطمئن شویم به خواسته هایمان خواهیم رسید؛ این مهم می تواند شامل تضمین های حقوقی از طرف اروپا باشد یا اینکه می تواند شامل سازوکارهایی باشد که خودمان تعبیه می کنیم تا در صورت تخلف طرف مقابل از تعهداتش، بتوانیم به فعالیت هایمان بازگردیم لذا ایده های مختلفی مطرح است.
وی افزود: بحث غیربرجامی با طرف های اروپایی و دیگر کشورها نداریم و اولویت همه برجام است و فقط در چارچوب توافقنامه و با این هدف که آنها می توانند منافع کشورمان را تامین کنند مذاکره می کنیم.

منبع: ایرنا

305

کد خبر: 950718

وب گردی

وب گردی