استراتژی ضاحیه و بی توجهی به جان غیر نظامیان

یک ژنرال ارتش رژیم صهیونیستی معتقد است هم اکنون ارتش اسرائیل با توسل به سیاست مشت پولادین، در پی ایجاد بازدارندگی در مرزهای جنوبی و شمالی اراضی اشغالی بوده و بر اساس استراتژی ضاحیه، هیچ ارزشی برای جان غیر نظامیان جبهه دشمن قائل نیست.

به گزارش گروه بین الملل ایسکانیوز، روابط مصر و اسرائیل در بهترین دوران خود به سر می‌بردو این امر بر کسی پوشیده نیست. به عنوان مثال ژنرال " احتیاط آفی بنیاهو" سخنگوی سابق ارتش رژیم صهیونیستی در مصاحبه با روزنامه عبری زبان "معاریو" گفت: عبدالفتاح السیسی رئیس جمهور مصر هدیه مردم این کشور برای اسرائیل بوده چرا که علاوه بر ایجاد استقرار و ثبات در منطقه از برقراری دموکراسی در مصر نیز جلوگیری کرده و این منفعتی استراتژیک برای دولت اسرائیل است.

بنیاهو روابط حسنه اسرائیل با کشورهای عربی را منحصر به مصر ندانسته و معتقد است اسرائیل با دیگر کشورهای عربی و اسلامی منطقه نیز از روابط مناسب برخوردار است. وی از تصمیم کشورهای شورای همکاری خلیج فارس در آوریل سال ۲۰۱۶ در خصوص تروریستی اعلام کردن حزب الله لبنان استقبال و تاکید کرد حزب الله در میان کشورهای عربی به ویژه کشورهای عربی سنی معتدل منزوی است و این از تصمیم اخیر تعدادی از کشورهای خلیج فارس و در رأس آنها عربستان برای وضع تحریم ‌هایی علیه سید حسن نصرالله دبیرکل، شیخ نعیم قاسم جانشین دبیرکل و برخی دیگر از شخصیت های دیگر این گروه قابل استنباط است.

این ژنرال اسرائیلی ادامه داد: شکی نیست که ارتش اسرائیل سیاست «مشت پولادین» را در چند هفته اخیر در مناطق مرزی غزه علیه مردم فلسطین و در جولان علیه حضور ایران در سوریه مورد استفاده قرار داده است. وی همچنین تاکید دارد که علاج هر تهدیدی گزینه نظامی است و هرگونه ایجاد بی ثباتی پیامدهایی در پی خواهد داشت. برای مثال هرکس برای عبور از مرز تلاش کند زندگی خود را به خطر انداخته است.

وی معتقد است در واقع هم اکنون ارتش در حال استفاده از استراتژی «ضاحیه» در جبهه شمالی و جنوبی اسرائیل است. این استراتژی از سوی گادی آیزنکوت رئیس ستاد ارتش اسرائیل پس از جنگ سال ۲۰۰۶ تدوین و ارائه شد که از سوی بسیاری از سیاسیون اسرائیل مانند آویگدور لیبرمن وزیر جنگ و نفتالی بنت وزیر آموزش و پرورش که به افراطی بودن شهرت دارند، مورد تاکید قرار گرفت.

بنیاهو گفت: آیزنکوت ماهیت تغییرات به وجود آمده در میدان جنگ و تأثیر رسانه‌ها و شبکه ‌های اجتماعی و تحولات جهان را درک کرده و می داند که در هر جنگ آینده اسرائیل با حزب الله و حماس جبهه داخلی اسرائیل مورد اصابت حجم بی سابقه ای از موشک های این دو گروه قرار خواهد گرفت، آیزنکوت باید برای کاهش حضور اسرائیلی ها در پناهگاه ها قدرت آتش ارتش اسرائیل در سایت های موشکی خود در مراکز مناطق غیر نظامی اسرائیل را افزایش دهد.

این سخنگوی سابق ارتش رژیم صهیونیستی معتقد است در چنین حالتی ساعت شنی کار خود را آغاز خواهد کرد و هم اکنون انتخاب میان مشروعیت استفاده از قدرتی است که ساکنان اسرائیل به آنها اطمینان دارند و یا روبرو شدن با قدرت دشمنی است که تمایل به استمرار شلیک موشک به داخل اراضی اسرائیل اسرائیل دارد.

وی می‌ گوید: این دقیقاً همان مساله ای است که اخیراً در غزه اتفاق افتاد، هدف جلوگیری از جنگی فرسایشی و ارسال پیامی واضح برای طرف مقابل در خصوص جلوگیری از اقدام فلسطینیان برای عبور از دیوار مرزی بود.

این هدف به سرعت محقق شد اما هزینه آن ده ‌ها کشته فلسطینی بود که البته ژنرال ها و افسران فرماندهی منطقه جنوبی ارتش و ستاد کل می دانستند که هر کشته فلسطینی خدمتی تبلیغاتی به حماس است اما آنها تسلط بر امور نداشتند.

این ژنرال ارتش رژیم صهیونیستی با انتشار مقاله‌ای در روزنامه معاریو اشاره می کند که جنگ دوم لبنان در سال ۲۰۰۶ و جنگ سال ۲۰۰۸ علیه غزه ارتش را به ایجاد تغییراتی در قواعد جنگی معمول خود سوق داد، پیشنهادات کمیته ویژه رسیدگی به این مسئله که ژنرال عاموس یادلین و پروفسور آسا کاشیر تیز در این آن حضور داشتند به ستاد کل ارتش اسرائیل ارائه شد، پیش از ارائه این پیشنهادات دستورات ارتش بر ضرورت حفاظت از شهروندان اسرائیلی قبل از هر چیز و پس از آن بر حفاظت از غیرنظامیان جبهه دشمن و در نهایت بر حفاظت از نظامیان اسرائیلی تاکید داشت.

اما پس از جنگ ۲۰۰۸ دستورات صادره از سوی ارتش بر سلسله مراتب ذیل تاکید نمود: حفاظت از غیر نظامیان اسرائیلی و بعد از آن حفاظت از نظامیان اسرائیلی و در آخر حفاظت از غیرنظامیان در جبهه دشمن.

در این میان مساله بسیار مهم آن است که بر اساس تغییرات ایجاد شده ارتش پس از جنگ ۲۰۰۸ علیه غزه حمله به از حزب الله در جنوب لبنان در سال 2006 دیگر برای تجاوزات خود نیاز به مشروعیت و توجیه ندارد و بر همین اساس با ادعای نظامی بودن برخی مواضع در سوریه آنها را هدف قرار می دهد، تا کنون اسرائیل نسبت به بیش 60 قطعنامه صادره از سوی شورای امنیت سازمان ملل متحد بی توجهی نموده و از اجرای آنها امتناع کرده است.

کد خبر: 950736

وب گردی

وب گردی