اروپا باید اقدامات لازم را برای جلب رضایت ایران انجام دهد

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت:کشورهای اروپایی باید اقدامات لازم و عملی را برای جلب رضایت جمهوری اسلامی ایران و انجام تعهدات برجامی خود انجام دهند.

بهرام قاسمی سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان در نشست خبری صبح امروز در پاسخ به سوال خبرنگار سیاسی ایسکانیوز مبنی بر این که آیا با توجه به قطع همکاری شرکت های مهم اروپایی با ایران پس از خروج آمریکا از برجام ایران این این توافق را ادامه می دهد یا خیر اظهار داشت: طبق بررسی هایی که از داخل اروپا به عمل آمده است و موضع گیری های مقامات اروپایی، تصور ما این است که در اروپا یک اراده جدی برای همکاری با ایران وجود دارد.

وی افزود: در کنار این اراده، کشورهای اروپایی باید اقدامات لازم و عملی را برای جلب رضایت جمهوری اسلامی ایران و انجام تعهدات برجامی خود انجام دهند.

قاسمی خاطر نشان کرد: ایران مذاکرات خود را ادامه خواهد داد و نهایتا امیدواریم در کوتاه ترین زمان ممکن بتوانیم به ارزیابی و نتیجه لازم برسیم و بتوانیم بیان کنیم که از چه سیاست و روشی پیروی خواهیم کرد.

وی در خصوص همکاری‌های ایران با دولت سوریه، گفت: کسی نمی‌تواند ایران را مجبور به انجام کاری کند چراکه جمهوری اسلامی سیاست های مستقل خود را دارد. حضور ما در سوریه به درخواست دولت آن کشور بوده و هدف ما نیز تنها مبارزه با تروریسم است و تا زمانی که خطر تروریسم باشد و دولت آن کشور بخواهد، ایران به کمک های خود ادامه می‌دهد.

قاسمی افزود: آنهایی باید از سوریه خارج شوند که بدون اجازه دولت آن کشور وارد سوریه شده‌اند.

وی در خصوص سخنرانی وزیر امور خارجه آمریکا که قرار است راهبرد آن کشور را در مواجهه با ایران بیان کند، افزود: در خصوص صحبت‌های وزیر خارجه آمریکا فعلا نمی توانم اظهارنظری کنم و باید دید که چه شاکله و چارچوبی در آن صحبت ها وجود دارد. ولی آنچه که شناخت ما از آمریکا است، به ما می‌گوید که آن دولت نمی‌تواند شریک قابل اعتماد و مطمئنی باشد و این مسئله را هم آنها با خروج از معاهدات بین المللی پیش از خروج از برجام به همه نشان دادند.

سخنگوی وزارت امور خارجه در خصوص روابط میان ایران و افغانستان و آنچه که تحت عنوان مشکل آب میان این دو کشور مطرح است، ابراز کرد: روابط ما با کشور افغانستان روابط خوبی است و ما همواره خواهان حفظ تمامیت ارزی و حاکمیت ملی آن کشور بوده و خواهیم بود و هر دو طرف در این مسئله تاکید دارند که همکاری های فیمابین در حوزه های مختلف کماکان ادامه داشته باشد.

وی گفت: برخی تلاش دارند تا مشکلات داخلی افغانستان و ضعف برخی دستگاه های آن کشور را با فرافکنی به جمهوری اسلامی ایران منتسب کنند که کاری است تبلیغاتی و بیهوده چراکه ایران همواره خواهان ثبات و امنیت افغانستان و منطقه بوده و هست.

قاسمی با بیان اینکه ما پیش از تغییر ساختار وزارت خارجه بخشی را به عنوان دیپلماسی آب در وزارتخانه داشتیم و همچنان هم آن بخش در ساختار جدید فعال است اظهارکرد: متعاقب سفر آقای ظریف به افغانستان، ۵ کمیته میان این دو کشور در خصوص مسائل مربوط به ویزا، آب، اتباع، مرز و امنیت تشکیل شد که این کمیته ها مذاکرات مختلفی را در رفت و آمدهای میان تهران و کابل تاکنون انجام داده اند و قرار است نتیجه مذاکرات آنها منجر به تنظیم سند جامع همکاری های میان ایران و افغانستان شود.

سخنگوی وزارت امور خارجه پیرامون تصمیم نظام در خصوص توافق هسته ای یا همان برجام و ادامه روند آن در شرایط فعلی اظهارکرد: برجام تصمیم نظام، دولت و همه مسئولین بوده و حاصل تلاش دسته جمعی همه است و وزارت خارجه هم مجری سیاست های کلان خارجی نظام بوده و خواهد بود. برجام اتفاق درست و کار بجایی بود که صورت گرفت و علما، فضلا، مراجع محترم و شخص مقام معظم رهبری به کرار از تیم مذاکره کننده هسته ای حمایت و مواضع خودشان را نیز در این خصوص اعلام کردند.

وی بیان کرد: نمی توان کاری ملی را در ابعاد بین المللی انجام داد و پس از آنکه یکی از طرف ها که اتفاقا چهره مشخصی هم دارد و به تعهدات خودش عمل نمی کند و بارها مانع اجرای آن توافق هم می شود، ما را به اپوزیسیون تبدیل کرده و دستگاه های داخلی کشور را هم متهم کنند.

قاسمی گفت: برخی محافل نابخرد که نمی خواهند ایران سربلند را ببینند در پی ایجاد اختلاف و شکاف میان مسئولین و مردم با این قبیل اهرم ها هستند. اما بار دیگر تاکید می کنیم که برجام توافقی بسیار جامع و محکم است و به همین دلیل آمریکا نتوانست آن را تحمل کند و تمام تلاش خود را صرف آن کرد که ایران را از فواید آن توافق محروم کند و زمانی که دید نمی تواند موفقیت حداکثری داشته باشد، به یک اقدام یکجانبه در خروج از آن توافق دست زد.

سخنگوی وزارت امور خارجه با اشاره به اینکه همه دستگاه های ذیربط در حاکمیت توانستند تا حد بسیار خوبی ایران هراسی را در طی سالهای اخیر کاهش دهند، اظهارکرد: صرفاً برخی کانون‌های محدود و مشخص با تهدید و خروج آمریکا از برجام موافق بودند و از آن حمایت کردند که اینها نشان از استحکام لازم برجام و انزوای بین المللی آمریکا دارد.

وی پیرامون مذاکرات میان کره شمالی و آمریکا بیان کرد: ما در خصوص موضوع شبه جزیره کره مواضع یکسانی اتخاذ کردیم و همچنان هم بر این نکته تاکید می کنیم که ما از صلح و امنیت در هر جای این جهان حمایت می کنیم که شبه جزیره کره هم مستثنی این امر هم نیست. ما از هر اقدامی در این راستا حمایت می‌کنیم.

قاسمی در پاسخ به این سوال که آیا پیشنهاد فروش اقامتگاه ایران در دوره پهلوی که در جزیره موریس قرار دارد به تصویب دولت رسیده است یا خیر، اظهارکرد: یک اقامتگاه در جزیره موریس وجود دارد که پهلوی اول ۶ ماه در آن ساختمان سکونت داشت و امروز این ساختمان متعلق به ایران است. اما به علت دور بودن از سفارتخانه های ما و همچنین به دلیل عدم استفاده از آن ساختمان و از طرفی به علت گذر زمان، نگهداری این ساختمان هزینه بر خواهد بود. لذا بحث فروش آن در دولت مطرح شد اما هنوز تصمیم مشخصی در خصوص فروش یا نگهداری آن اتخاذ نشده است.

وی در خصوص مسئله فضاسازی های رسانه ای پیرامون انتخابات عراق گفت: ما در خصوص انتخابات عراق ابراز خوشبینی و خرسندی داریم و به واقع انتخابات پرشوری بود و در حال حاضر هم شاهد فعل و انفعالات و رایزنی ها جهت تشکیل دولت جدید آن کشور هستیم که باید صبر کرد و نتایج آن را دید.

سخنگوی وزیر امور خارجه با بیان اینکه ما عراق را همسایه ای خوب برای خود می دانیم، گفت: عراق کشوری مستقل است و ما به رای مردم آن کشور احترام می گذاریم و هر دولتی که روی کار آید قطعا شریکی خوب برای ایران است و ما همچنان به روابط رو به رشد خود با آن کشور ادامه خواهیم داد.

وی پیرامون رویکرد کشورهای اروپایی پس از خروج آمریکا از برجام، افزود: پس از خروج نابخردانه آمریکا از برجام شرایط جدیدی حاصل شد و با توجه به نگاه و رویکرد کشورهای اروپایی و دیگر کشورهای جهان نسبت به استمرار برجام بدون حضور آمریکا و با توجه به اراده ای که اروپایی ها در خصوص تداوم اجرای برجام دارند، ما مذاکراتی را با آنها آغاز کردیم.

قاسمی تصریح کرد: ما باید منتظر نتایج مذاکرات فشرده خود با اروپایی ها باشیم تا بتوانیم پس از آن تضمین های لازم و آنچه که اروپا مدنظر خود دارد در جهت حفظ برجام را آگاه شویم و متناسب با آن تصمیم مناسبی را اتخاذ کنیم.

سخنگوی وزیر امور خارجه گفت: پس از مذاکرات بروکسل کارگروه هایی تشکیل شد و مذاکرات ما همان طور که گفتم با طرف های اروپایی در این خصوص همچنان ادامه خواهد داشت و ما انتظار داریم که اتحادیه اروپا و اعضای ۱+۴ بتوانند با تمهیداتی که می اندیشند و ساز و کارهایی که هر یک در اقتصاد کشورهای خودشان دارند، به تعهدات خود در قالب برجام عمل کنند که در این صورت ما شرایط خوبی را متصور هستیم.

وی با بیان اینکه تنها حرف زدن کافی نیست و ما به عمل نیاز داریم و آنچه که از نظر ما مهم است، اتفاقاتی است که عملیاتی می شود، افزود: به همین دلیل ما جهت اطمینان از وعده های اروپایی ها با آنها مذاکرات را آغاز کردیم و در پایان این مذاکرات است که می توانیم تصمیم بگیریم.

قاسمی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چرا همچنان برخی از سفارتخانه های ایران سفیر ندارند، گفت: این موضوع دلیل خاصی ندارد و عمده دلیل آن اتمام دوره ماموریت سفرای ماست که به همین علت به تهران بازگشته اند و تا آنجا که اطلاع دارم، جانشینان آنها هم مشخص شده اند و در حال طی کردن مراحل اداری خود هستند و قطعا در آینده ای نزدیک اسامی آنها اعلام خواهد شد.

سخنگوی وزیر امور خارجه در پاسخ به سوالی در خصوص اینکه آیا مذاکره با اروپایی ها حوزه های دیگری همچون مباحث موشکی را هم شامل می شود یا خیر اعلام کرد: برخی اتاق های فکر با جنگ روانی تلاش دارند تا با انتشار اخباری کذب، روابط ایران را با کشورهای مختلف از جمله اروپایی ها مخدوش کنند که مشخص است از جانب برخی کانون های منطقه ای و جهانی این مسائل دنبال می شود تا بتوانند افکار عمومی را تحت تاثیر قرار دهند.

وی با اشاره به اینکه ما هیچ گونه مذاکره غیربرجامی با اروپایی ها نداشته و نخواهیم داشت، گفت: رهبران کشورهای اروپایی از خردمندی بالایی برخوردارند و می دانند که ایران صرفا با آنها در حوزه مسائل برجام صحبت خواهد کرد. جمعه هفته جاری هم به درخواست ایران کمیسیون مشترک برجام تشکیل جلسه خواهد داد که این نشست اولین جلسه بدون حضور آمریکا خواهد بود و موضوع مورد بحث ما هم در آن جلسه صرفا مسئله برجام و خروج آمریکا از آن است.

قاسمی در واکنش به برخی اخبار منتشر شده از اظهارات آقای ظریف در جلسه غیرعلنی مجلس که در آن برجام را بیماری در حال مرگ عنوان کرده بود، گفت: از صحبت های دقیق آقای ظریف در جلسه غیرعلنی هیچ اطلاعی ندارم و به نظرم بیان کردن برخی صحبت های منتسب به وزیر امور خارجه توسط بعضی نمایندگان محترم، آن هم از یک جلسه غیرعلنی کاری نادرست است، چرا که جلسه غیرعلنی معنای خاص خود را دارد.

سخنگوی وزارت خارجه تصریح کرد: من در جلسه مزبور حضور نداشتم و اگر هم حضور می داشتم، به دلیل غیرعلنی بودن آن جلسه صحبتی در این خصوص نمی کردم؛ چرا که این قبیل اقدامات را درست نمی دانم و برای من خیلی قابل درک نیست.

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به این سوال که سفر کمیسیونر انرژی اتحادیه اروپا به ایران چه دستاوردهایی را در مسئله هسته ای برای ما داشت، بیان کرد: این یک سفر بجا و بهنگامی بود که از طرف کمیسیونر اتحادیه اروپا انجام شد و دیدارهای خوبی را با مقامات ایرانی انجام داد.

قاسمی گفت: دو طرف در این دیدار مواضع خود را در خصوص برجام و آینده آن بدون حضور آمریکا مطرح کرده و ما تلاش کردیم تا در آن دیدارها بتوانیم چارچوب های همکاری های لازم با برخی شرکت های اروپایی را چه در نوع همکاری و چه در اندازه و میزان همکاری ها مشخص کنیم.

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوال خبرنگار مهر مبنی بر اینکه موضع شما در خصوص این مسئله که برخی رسانه های غربی مدعی هستند با توجه به اینکه تاکنون دیداری میان مقتدی صدر و سفیر ایران در عراق صورت نگرفته است، حضور سیاسی ایران در آن کشور کمرنگ خواهد شد، اظهارکرد: فکر می کنم گمانه زنی و بازگویی برخی شبهات و مسائلی که در برخی رسانه ها مطرح می شود چندان کار مناسبی نیست. چرا که روابط ایران و عراق تحت هر شرایطی و با هر دولتی روابطی روشن، صمیمی و نزدیک است.

وی گفت: ما به آینده روابط میان دو کشور خوشبین هستیم و هر دولتی که در این کشور تشکیل شود برای ما محترم است و مطمئنا می توانیم همچنان با یکدیگر همکاری داشته باشیم و طرح مسائل دیگر صرفا قضاوتی زودهنگام است.

قاسمی اظهارکرد: ما کشور عراق را کشوری مستقل می دانیم که سیاست های خودش را پیگیری می کند و به رای مردم آن کشور و مطالبه آنها نیز در انتخاب نمایندگان خود در پارلمان و متقابل آن تشکیل دولت جدید احترام می گذاریم، چرا که ما همواره خواهان عراقی باثبات و امن هستیم و این مسئله می تواند به توسعه هرچه بیشتر ثبات و امنیت در منطقه بینجامد.

سخنگوی وزارت امور خارجه پیرامون مسئله حج و اینکه مذاکرات میان ایران و عربستان در این خصوص به کجا کشیده شده است، ادامه داد: مسئولیت موضوعات مرتبط با حج به سازمان حج و زیارت بر می گردد اما تا آنجا که من اطلاع دارم اتفاق خاصی در این حوزه نیفتاده و هنوز تبادل هیئت های دو طرف جهت بازدید از اماکن دیپلماتیک صورت نگرفته است.

وی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه آیا از عملکرد دولت و دستگاه سیاست خارجی پس از گذشت یک سال از روی کار آمدن دولت دوازدهم رضایت دارید یا خیر، گفت: من از عملکرد دولت و به خصوص وزارت امور خارجه صددرصد حمایت می کنم چراکه ما در دستگاه دیپلماسی علیرغم همه کارشکنی‌ها و مشکلات بیرونی، توانستیم کار خود را دنبال کنیم و امروز هم امیدواریم که بتوانیم با سرعت بیشتر و با توان افزون‌تری در این مسیر حرکت خود را ادامه دهیم.

قاسمی در خصوص تحریم های جدید آمریکا علیه گروه‌های مقاومت به خصوص حزب الله لبنان افزود: اقدام آمریکا در تحریم گروه های مقاومت و حزب الله لبنان محکوم و نابجا است و نهایتاً این اقدام بی ثمر و بی حاصل خواهد بود و تاریخ هم نشان داده است که اینگونه فشارها و تحریم ها هیچگاه پاسخگو نبوده و نیست.

سخنگوی وزارت امور خارجه اظهارکرد: مقاومت و حزب الله لبنان یک جریان قانونی و مردمی است و ما در انتخابات اخیر لبنان هم دیدیم که اراده یک ملت در آن قرار گرفته که از یک حزب مردمی آنگونه حمایت کنند. بنابراین باز هم تاکید می کنم که این قبیل اقدامات آمریکا و رژیم صهیونیستی راه به جایی نخواهد برد.

وی در خصوص پرداخت ریال از طرف متقاضیان اخذ ویزا در سفارتخانه های خارجی بیان کرد: ما به تمام سفارتخانه های خارجی یادداشتی را ارسال کردیم که در آن از آنها خواستیم که متقاضیان ایرانی دریافت ویزا بتوانند با پرداخت ریال ویزای خود را دریافت کنند که تاکنون از نتیجه عملیاتی این موضوع در مدت زمان کوتاه چند هفته ای که از آن گذشته است اطلاع خاصی ندارم.

قاسمی در پایان پیرامون برخی اظهارنظرات مقامات روسی مبنی بر خروج نیروهای نظامی خارجی از سوریه عنوان کرد: ما با همه طرف های درگیر در مسئله سوریه مذاکرات و رایزنی های خود را داریم، با روسیه و ترکیه در قالب گفتگوهای آستانه مذاکرات خود را پیش می بریم و برخی نقل قول ها که تکذیب هم شد، به نظر صرفاً اظهار نظرات شخصی آن افراد است.

۳۰۲

کد خبر: 950829

وب گردی

وب گردی