آیا صادق زیباکلام دچار «اختلال شخصیت نمایشی» است؟

عضو هیات علمی دانشگاه تهران در اقدامی عجیب، خبر بازنشستگی اجباری خود را اعلام کرد اما به سرعت توسط دانشگاه تهران تکذیب شد.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز، صادق زیبا کلام عضو هیات علمی دانشگاه تهران در روزهای گذشته خبر بازنشستگی اجباری خود را اعلام و دوباره خود را به ستاره ی جذاب رسانه ها تبدیل کرد.

اما دانشگاه تهران در اطلاعیه ای ضمن تکذیبِ خبر بازنشستگی این عضو هیات علمی اش، نوشت: از این رو از استاد فرهیخته‌ای چون دکتر زیباکلام انتظار می‌رود که از نگارش و رسانه‌ای کردن موضوعی نادرست بر اساس گفته‌ها و شنیده‌ها و مبتنی بر اطلاعات غیرواقعی خودداری کند و با کسب اطلاعات دقیق از منابع معتبر و ذی صلاح، حقیقت را جویا شود.

واقعا چرا زیباکلام خبر بازنشستگی خود را اعلام کرد؟ آیا اقدامی پیشگیرانه بود و یا دلیل دیگری دارد؟

زیباکلام از اساتید جنجالی علوم سیاسی است. در حالی که دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران اساتیدی برجسته تر از زیباکلام دارد اما این آقا صادق است که به صورت مداوم در رسانه ها حاضر می شود و یا در فضای مجازی جنجال می آفریند.

اظهارنظرهای مختلف و شاد که مورد استقبال رسانه های اصلاح طلب قرار می گیرد و یا واکنش رسانه های اصولگرا را بر می انگیزد که در هر صورت این زیبا کلام است که دوباره مطرح می شود.

این همه حضور، این سوال را پیش می آورد که آیا زیباکلام مبتلا به اختلال شخصیت نمایشی است؟

افراد مبتلا به اختلال شخصیت نمایشی تحریک پذیر و هیجانی‌اند و رفتاری پررنگ و لعاب، نمایشی و برونگرایانه دارند و یکی از نشانه های آن، این مورد است که اگر در موقعیت‌هایی باشند که مرکز توجه نیستند، ناراحت شده و در رنج و مشقت فرو می روند. بیماران مبتلا به اختلال شخصیت نمایشی، رفتار توجه طلبانه بسیار زیادی از خود نشان می‌دهند. آن‌ها در افکار و احساسات خود اغلب مبالغه می‌کنند و هر چیز ساده‌ای را مهم‌تر از آنچه در واقع هست، جلوه می‌دهند. اگر کانون توجه واقع نشوند یا تحسین و تأیید نشوند، تندخو می‌شوند، می‌زنند زیر گریه، و دیگران را ملامت می‌کنند و به آن‌ها افتراهای ناروا می‌زنند. رفتار اغواگرانه در این گونه بیماران، از هر جنسی که باشند، شایع است.

زیباکلام به عنوان یک استاد دانشگاه، اگرچه گاهی زبان برخی از رسانه ها بود اما به نظر می آید از مدت ها پیش، حضور در رسانه ها به یک عادت تبدیل شده است. او در مورد همه چیز نظر می دهد و یا وارد عمل می شود از زلزله کرمانشاه تا اظهار نظرهای ساختارشکنانه در خصوص رژیم صهیونیستی.

و اینبار در زمانی که دولت مورد تاییدش روی کار است و خبر بازنشستگیِ اساتید «مد» نیست، در یک اقدام عجیب خبر بازنشستگی خود را اعلام می کند.

به نظر می آید اگر روزگاری صادق زیباکلام، در پازل رسانه های اصلاح طلب بازی می کرد امروز، رسانه ها را به بازی می گیرد.

افراد مبتلا به اختلال شخصیت نمایشی (اختلال هیستریونیک) ممکن است برای جلب توجه "ژست‌های تهدید"، "خودکشی‌های نمایشی" و یا "بیماری‌های جلب توجه کننده" نیز داشته باشند. در صورت تایید این اختلال، عاقبت خطرناکی در انتظار این استاد دانشگاه است.

کد خبر: 950856

وب گردی

وب گردی