دانشگاهی که با تصمیم شورای شهر تاسیس شد

امروز دوشنبه ۲۱ می برابر با ۳۱ اردیبهشت، سالروز تاسیس دانشگاه شهر کلن آلمان در سال ۱۳۸۸ میلادیست که با سالروز تاسیس دانشگاه آزاد هم زمان شده است. به همین بهانه سراغ این دانشگاه رفته و به معرفی آن می پردازیم.

به گزارش گروه بین الملل ایسکانیوز، دانشگاه کلن، چهارمین دانشگاه امپراطوری رم بعد از دانشگاه کارل در پراگ سال ۱۳۴۸، دانشگاه وین در سال ۱۳۶۵ و دانشگاه هایدلبرگ در سال ۱۳۸۶ است.

برخلاف سایر دانشگاه‌ها که تاسیس آن با تصمیم مقامات بالای سیاسی انجام گرفت، دانشگاه کلن از سوی شورای این شهر تأسیس شد. شهر کلن در آن زمان با ۴۰ هزار نفر جمعیت دومین شهر بزرگ در امپراطوری رم بود.

دانشگاه کلن، یکی از قدیمی‌ترین دانشگاه های اروپا بوده و ششمین دانشگاهی است که در اروپای مرکزی تاسیس شده است. تاسیس آن به سال 1388 میلادی برمی گردد.

این دانشگاه که در سال 1978 بسته و مجددا در سال 1919 راه اندازی شد، یکی از قدیمی‌ترین و در عین حال بزرگ‌ترین دانشگاه‌های آلمان است.

دانشگاه کلن وابسته به بنیاد پژوهش های آلمان (Deutsche Forschungsgemeinschaftt) می باشد که در پیشرفت علمی آن کشور نقش به سزایی دارد.

امروزه این دانشگاه با بیش از4۴ هزار دانشجو که در شش دانشکده‌ی آن مشغول به تحصیل هستند، یکی از مهم‌ترین مراکز آموزش عالی در آلمان محسوب می‌شود. امکان تحصیل در بیش از ۲۰۰ رشته‌ تحصیلی در دانشگاه کلن وجود دارد.

افرادی همچون آلبرتوس ماگنوس، توماس ماگنوس و توماس آکوئیناس که از بزرگ‌ترین فیلسوفان اروپا در سده های میانه هستند، از دانش‌آموختگان دانشگاه کلن می‌باشند؛ از فارغ التحصیلان ایرانی این دانشگاه رضا بیک زاده نظریه‌پرداز و نویسنده معاصر ایرانی را نیز می‌توان نام برد.

برخی از برندگان جوایز نوبل نیز از اساتید و فارغ‌التحصیلان این دانشگاه هستند. به تازگی این دانشگاه موفق شده تا افتخاری دیگری را نیز از آن خود کند و آن هم پیوستن به جمع دانشگاه‌های بر‌تر آلمان بود. عنوانی که تا سال ۲۰۱۷ میلادی در اختیار این دانشگاه خواهد ماند.

کد خبر: 950859

وب گردی

وب گردی