هاشمی: چابهار در مسیر پیشرفت قرار گرفته است/خودمان باید نقش ایفا کنیم

استاندار سابق سیستان و بلوچستان گفت: چابهار با ظرفیت ها و پتانسیل های قوی که دارد می تواند به موفقیت چشمگیری برسد.

به گزارش گروه استان های ایسکانیوز، استان سیستان و بلوچستان از نظر میزان جذب سرمایه خارجی میان استان های ایران سومین استان کشور محسوب می‌شود.

سیستان و بلوچستان با برخورداری از هزار و 100 کیلومتر مرز خاکی با کشورهای پاکستان و افغانستان و افزون بر 310 کیلومتر مرز ساحلی در دریای عمان و استقرار در کنار آبهای آزاد بین المللی خارج از تنگه هرمز و نزدیکی مناطق ساحلی استان با کشورهای حوزه خلیج فارس و دریای عمان و شبه قاره هند و کشورهای آفریقایی از منظر ژئوپلیتیکی، ژئواستراتژیکی و ژئواکونومیکی دارای اهمیت فراوانی است به طوری که شرایط ممتازی برای تصدی نقش بازرگانی ملی و ترانزیت خارجی میان اروپا و آسیای مرکزی با آبهای شرقی و جنوبی و شاخ آفریقا را داراست.

18 اردیبهشت 97 دونالد ترامپ، رییس‌جمهور آمریکا بعد از سخنان خود در کاخ سفید و طرح ادعاهای واهی علیه ایران و بیان این که آمریکا از برجام خارج می‌شود، فرمان اجرایی خروج از برجام را امضا کرد.

علی اوسط هاشمی استاندار سابق سیستان و بلوچستان در گفت وگو با خبرنگار ایسکانیوز، اظهار داشت: آمریکا به دنبال آن است تا به نوعی خود را کشور برتر جهان معرفی کند و تن به پذیرش هیچ قائله ای ندهد.

وی با اشاره به خروج آمریکا از برجام تصریح کرد: این اولین بی احترامی به حقوق و قاعده بازی در عرصه بین المللی که از سوی آمریکا رخ داده با واکنش کشورهای اروپایی و غربی مواجه شده است، زیرا خروج از برجام یعنی خروج از کار جمعی، خروج از پایبندی به تعهدات و رفتارهایی که اقتضای جهانی و کار جمعی است.

استاندار سابق سیستان و بلوچستان افزود: اگر امروز به نوعی برجام پاره می شود این حرکت مشاور حقوقی و وکیل ترامپ شبیه یک نوع آب دهان انداختن به چهره تمام هم پیمانانش نه صرفا پاره شدن برجام است؛ امروز بازی با اعتبار کشورها موضوعیت پیدا کرده فلذا فصل جدیدی از روابط ، از نوع هم اندیشی جهانی و از نوع اعتبارزایی اقتضا می کند و جهانیان به دنبال آن باید باشند که چگونه می توانند از اعتبار خویش در مقابل حرکت آمریکا صیانت کنند.

وی ادامه داد: اگر بر این اعتبار خدشه وارد شود دیگر به هیچ پیمانی نمی توان دل محکم کرد و یک هشداری به تمام کشورهایی است که به کار جمعی، تفاهم جهانی، صلح جهانی و گفتگوی جهانی فکر می کنند؛ هنگانی که این مهم از سوی هر کشوری رعایت نشود در تضمین این حرکات جمعی این اعتبار را می ستاند که ما نباید برجام را از زاویه فقط امروز کشور خود ببینیم.

برجام یک کار جهانی و توفیق بزرگی برای ایران بود

هاشمی با بیان این که برجام یک کار جهانی و توفیق بزرگی برای ایران بود، گفت: برجام توانست به هر حال یک پیمان جهانی را که علیه ما شکل گرفته بود و قصد داشتند که کشور را در مسیر انزوا قرار دهند، خنثی کند و ما این پیمان جهانی را به نوعی توانستیم در روی آوری به اهداف منطقه قاعده جهانی، حقوق بین الملل، ساختار جهانی و خلافش را اثبات و حقی را رونمایی کنیم که این موضوع یک نکته مهمی است.

وی با بیان این که باید برجام را از زوایای مختلف تحلیل کرد، ادامه داد: برجام را صرفا از زاویه اقتصادی تحلیل کردن تضعیف دیگر نقش های جهانی است که توانستیم آنها را ایفا کنیم و همیشه می گوییم سیاست و توسعه سیاسی لازمه توسعه اقتصادی است و همچنین توسعه اجتماعی زیرساخت جهش های خاص اقتصادی می تواند باشد.

نباید زمینه های بیشتری برای سواستفاده آمریکا ایجاد کنیم

استاندار سابق سیستان و بلوچستان افزود: ما در این بخش در زمینه ارتباطات جهانی می توانیم یک رفتار را دنبال و شکل دهیم، این آمریکا است که تن به توسعه رفتار جهانی نمی دهد و قاعده شکنی را پیش گرفته است، لذا باید اجماع درونی را پشتوانه این حرکت قرار داده و این موضوع را بهانه تسویه حساب از یکدیگر قرار ندهیم که زمینه های بیشتری را برای سواستفاده آمریکا ایجاد کنیم.

وی تصریح کرد: باید توجه داشته باشیم که مثلثی مانند اسرائیل، عربستان و آمریکا فقط در مقابل ما مانده اند، فراموش نکنیم که دیروز تمام کشورهای اروپایی، عربی، غربی و آمریکایی همصدا برای فروپاشی ما بودند و امروز به یک همصدایی درونی نیازمندیم تا بتوانیم به اهدافمان برسیم.

هاشمی ادامه داد: فهم ملی چگونگی تضمین منافع ملی، توجه به حق عمومی کشور_ ملت و صیانت از ارزش های انقلاب است که اقتضا می کند امروز بخشی از کدورت ها نسبت به یکدیگر به بخشی از رقابت های نسنجیده را که خسارت زا بوده کنار بگذاریم و نسبت به منافع جریان ها فاصله بگیریم.

وی افزود: نباید مباحث مهمی که صدای اروپا را نسبت به آمریکا بلند کرده است را فراموش کرد، از جمله موضع گیری موگرینی در مقابل آمریکا که چگونه یک زن در مقابل آمریکا چنین موضعی را اتخاذ کرده است، این موضع برای ما نکته مهمی است که زنان و مردان ایرانی قامت خویش را به رخ بکشاند و با هم همصدایی در مقابل آن کشوری که جهان را به خطر سوق می دهد، بایستند.

واقعیت های برجام را صرفا محدود به بخش اقتصاد نباید کرد

استاندار سابق سیستان و بلوچستان با بیان این که خوشبختانه اروپا تا این مرحله ساز هم سویی و همراهی چون گذشته با آمریکا را پیش نگرفته است، ادامه داد: این موضوع یک نکته مهمی است و باید بر روی این فصل کار کنیم، هرچند نمی توان خوشبینانه به تمام مباحث نگاه کنیم زیرا آنها آزمایش های خود را در مقاطع مختلف پس داده اند اما امروز شاهد با این نوع خروج آمریکا و همچنین بازی آمریکا با اعتبار کشورهای اروپایی هستند از اعتبار خویش دفاع می کنند و ما هم باید در این مشترکاتی که امروز داریم با یکدیگر کار و پرورش دهیم تا از این جدایی صیانت کنیم.

وی گفت: جدایی اروپا از آمریکا از آنچه که آمریکا به دنبال انسجام و حفظ لشگرکشی جهانی بود را نباید کوچک بشماریم هرچند هوشمندانه باید کاری کنیم تا واقعیت های برجام را صرفا محدود به بخش اقتصاد نکنیم بلکه در بخش های مختلف متاثر است و مباحث آن را با مردمان کشورمان به خوبی در میان بگذاریم.

برجام محدود به منافع دولت نیست

هاشمی ادامه داد: آگاهی ملت به هر میزان ارتقا پیدا کند نقش او را در پشتیبانی از کشور و نظام وسعت می بخشد زیرا برجام محدود به منافع دولت نیست، نگاه کردن به این نوع از زاویه دولتی هم جفا است، این موضوع فقط منوط به دولت نیست بلکه یک دستاورد ملی است، همه پای این موضوع حضور پیدا کردند.

استاندار سابق سیستان و بلوچستان با بیان این که برجام از نظر مباحث اقتصادی هم مهم است، گفت: برجام را از نظر مباحث اقتصادی صرفا نباید نگاه کرد.

تمام مباحث را نباید به برجام گره زد

هاشمی اظهار داشت: به هر حال اگر عزم برای ایجاد تفاهم بر گفتگوی ملی و انعطاف در مقابل یکدیگر، گذشت در مقابل یکدیگر و همچنین ظرفیت سازی و مدارا و تحمل در مقابل یکدیگر را سرلوحه رفتار نوین خود قرار دهیم مطمین باشید که از مباحث اقتصادی و حرکت علمی قابل عبور هستیم و می توانیم با تکیه به دانایی ملی به خرد، ثروت و سرمایه ملی مباحث کشورمان را مدیریت کنیم.

وی ادامه داد: میتوان از این موضوع که اروپا اصرار دارد که ما بر برجام و تعهدات خویش پایبند هستیم استفاده کرد، نه آن که آرمانی بیندیشیم اما می توانیم با همین شرکت های کوچک راه خود را پیش ببریم چرا که مباحث اقتصادی کشورمان آنگونه پیچیده نیست که از عهده اش برنیاییم.

استاندار سابق سیستان و بلوچستان با اشاره به این که نباید همه مباحث را به برجام گره بزنیم، گفت: این خواست آمریکا اسرائیل و دیگران است چرا اینگونه باید بیندیشیم؟ باید به این مرحله از فهم، درایت و دقت برسیم که اقتضای زمان با نگاه ها، رفتارها و زیبا دیدن چون آن زیبایی که در ماه مبارک رمضان جستجو می کنیم تا خداوند ما را ببیند و ما را مشمول رحمت و مغفرت خویش قرار دهد و تا زمانی که اهل مغفرت و گذشت از هم نباشیم مطمین باشید مغفرت خداوند هم به همین راحتی بر ما نازل نخواهد شد.

گره مشکلات اقتصادی ما درونی است

هاشمی همچنین گفت: اگر آمریکا قصد داشته باشد تا عزم جدی پیش بگیرد و عرصه را بر کشورها تنگ کند ممکن است در یک مقطعی مشکلاتی پیش بیاید اما گره مشکلات اقتصادی ما درونی است و صرفا نمی توان آن را در خارج جست وجو کرد و این موضوع یک اراده ملی می خواهد که اراده ملی هم لازمه اش سوق دادن ملت به نگاه مالکانه و رفتار مسوولانه است.

وی ادامه داد: اگر ما این امید را ایجاد کنیم تا توجه ایرانیان مقیم خارج از کشور با تمام داشته هایشان به کشور خودشان جلب شود هنگامی که به ایران می آیند احساس آرامش، عزت، بزرگی و غرور به آنها دست بدهد و این صفات را در آن ها صیانت کنیم مطمین باشید با جلب توجه ایرانیان مقیم خارج از کشور میتوانیم کشورمان را به مرحله ای از عزمت، پیشرفت و قامت برسانیم.

استاندار سابق سیستان و بلوچستان با بیان اینکه چابهار امروز در مسیر پیشرفت خود قرار گرفته است، ادامه داد: چابهار با ظرفیت ها، قابلیت ها و پتانسیل های بی بدیل و ارزشمند خود می تواند موثر واقع شود منوط به این که خودمان اول نقشمان را ایفا و قاعده بازی را به نمایش بگذاریم؛ مطمئن باشید قاعده نقش آفرینی جهانی را هم به تجربه گذاشتیم.

وی در پایان گفت: جهان امروز به دنبال صلح، هم اندیشی، گفتگوی تمدن ها، تنش زدایی، کاهش آلام و مسائل مردم است.

901/900

کد خبر: 950957

وب گردی

وب گردی