تنوع زیستی یعنی  حرمت زمین و طبیعت را نگهداریم

معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی گفت: سیاست های نادرست و ناپایدار توسعه ، تغییر اقلیم و تغییر کاربری اراضی و عدم آگاهی کافی مردم در باره محیط زیست از مهمترین تهدید های محیط زیست است.

به گزارش خبرنگار ایسکانیوز، امروز اول خرداد ،مراسم روز جهانی تنوع زیستی با حضور عیسی کلانتری معاون رئیس جمهورو رئیس سازمان حفاظت محیط زیست،احمد علی کیخا عضو شورایعالی آب و نماینده مجلس شورای اسلامی و مجید عباسپور عضو هیات علمی دانشکده محیط زیست و انرژی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم تحقیقات و عضو شورای عالی حفاظت محیط زیست با هدف حمایت از اجرای طرح استراتژیک برای تنوع زیستی و تغییر نگرش کلی انسان‌ها در زندگی و هماهنگی آنها با طبیعت در سالن همایش های بین المللی سازمان محیط زیست در حال برگزاری است.

در این مراسم مهندس حمید ظهرابی،گفت: ایران پس از پیوستن به کنوانسیون در تدوین دومین راه و برنامه های تنوع زیستی ۴ اقدام سیستم جامع پایش و ارزیابی و گزارش دهی، جریان تنوع زیستی در بین مردم و دولت، کاهش فشار بر تنوع زیستی و حفاظت یکپارچه از تنوع زیستی را پیگیری کرد.

وی گفت: سیاست های نادرست و ناپایدار توسعه با تغییر اقلیم و تغییر کاربری اراضی و عدم آگاهی کافی مردم از ارزش محیط زیست از مهمترین تهدید های محیط زیست است.

ظهرابی با اشاره به دلایل امیدواری به آینده بهتر گفت: رویکرد تصمیم گیران کلان کشوری، جریان سازی تنوع زیستی در بین ذینفعان کشوری و گسترش همکاری با سازمان های بین المللی در کنار مسئولان تنوع زیستی کشور از مواردی است که امیدواری را برای حفظ و توسعه محیط زیست طبیعی افزایش می دهد.

دکتر مجیدعباسپور سخنران دیگر این مراسم گفت : انسان در کمال زیبایی آفریده شد و خداوند در تدبیر نظام آفرینش موجودات زمین را در تسبیح انسان قرار داد.

وی گفت: بسیاری از بهره برداری های طبیعی با رشد علمی بشری صورت می گیرد.سلامت محیط زیست ارتباط تنگاتنگ با حیات سلامت جامعه دارد.

دکتر مجیدعباسپور، عضو شورای حفاظت محیط زیست گفت: ضروری است اقدامات لازم جهت رشد و آگاهی فرهنگی و آشنایی با مفاهیم فوق به صورت جدی در دستور کار مسئولان قرار گیرد و تاکید بر استفاده از منابع طبیعی و بالا بردن فرهنگ حفظ آن از فرامین قرآن است.

رییس انجمن متخصصان محیط زیست ایران گفت: قرآن به فرهنگ توسعه به صورت پایدار در حفظ منابع طبیعی تاکید می کند.

دکتر عباسپور گفت: هرگونه صدمات به ذخایر طبیعی می تواند توانمندی اکوسیستم خلل وارد کند .

دکتر احمد علی کیخا در مراسم بزرگداشت روز جهانی تنوع زیستی گفت: در جلسه غیر علنی مجلس به برخی نکات توسعه منابع آبی کشور اشاره کردم در مطالعات ۲۰۱۳ در مدیریت اکوسیستم های آبی در بین ۲۳۲ کشور رتبه ۲۳۱ را داریم و مشخص شد اوضاع خوب نیست.

وی گفت: در خشک ترین استان ها و پر باران ترین استان های کشور کمبود آب داریم و اگر دولت در کنار مردم برای حل آن اقدام نکند بزودی مهاجرت عظیمی را از شرق کشور خواهیم داشت.

وی با طرح این سوال که چگونه می توان به فوریت این مشکل را حل کنیم؟ گفت: در دولت و مجلس باید عده ای باشند که بجای نشستن روی صندلی خود، رو به جلو حرکت کنند و تلاش کردیم فرصت های قانونی خیلی خوبی را ایجاد کنیم و اگر از این فرصت ها استفاده نشود تاریخ در آینده قضاوت خوبی از ما نخواهد کرد.

عضو شورای عالی آب گفت: از منظر قانونی در حوزه محیط زیست حداقل های لازم فراهم شده است و بعد از یکسال باید اکنون شاهد خروجی آن باشیم اصل ۵ قانون اساسی برنامه های محیط زیست کافی است اما باید حضور کارشناسان مرجع در امور محیط زیست پر رنگتر باشد.

گفتنی است: تنوع زیستی یعنی قابلیت تمایز بین موجودات زنده از هر منبع و ترکیبات اکولوژیکی است . تنوع زیستی در سه موضوع ژن،گونه اکوسیستم است و کشور ایران د ر ۲۰ کشور اول دنیا از لحاظ تنوع زیستی قرار دارد و ایران به طور رسمی در سال ۱۳۸۳ به کنوانسیون تنوع زیستی پیوست.

خبرنگار: اکرم جدیدی ممتاز

۷۰۵

کد خبر: 950960

وب گردی

وب گردی