پروژه نفوذ از هلند چگونه سناریو سازی می شود؟

جمهوری اسلامی ایران طی گذشت 4 دهه از عمر خود همواره با آسیب های بسیاری مواجه شده است؛ به جرات می توان گفت بسیاری از این ضربه ها توسط دشمنان قسم خورده این مرز و بوم طراحی شده است. در بسیاری از مواقع آنها با طراحی نقشه و به کارگیری استراتژی نفوذ، افرادی را به خدمت می گیرند تا بتواند اطلاعات لازم خود را استخراج کنند.

پس از انتشار اخبار سرقت از دفتر حقوقی ریاست جمهوری اسلامی ایران در لاهه هلند که اعلام شد مقادیر زیادی پول نقد و جواهرات و اسناد به سرقت رفته، سید حبیب الله بهشتی ؛کارشناس مسایل دیپلماتیک درباره ابعاد این پروژه یادداشتی با مضمون میزبان رادیو زمانه در مقابل سرقت اسناد سکوت کرده است، در اختیار ایسکانیوز قرار داد؛ او در این مطلب تصریح کرده است:

اخباری که طی هفته گذشته در خصوص حمله به دفتر حقوقی ریاست جمهوری در لاهه هلند منتشر شد ابهامات و واکنش های ناشیانه ای به دنبال داشت به طوری که مرکز حقوقی ریاست جمهوری در بیانیه ای که یک مرتبه هم آن را اصلاح کرد ،ضمن تایید با تاخیر سرقت، اعلام کرد مقادیری پول به سرقت رفته اما مدارک موجود در دفتر فوق دست نخوره باقی مانده اند.

این بیانه نه تنها نگرانی افکار عمومی را مرتفع نکرد بلکه این سوال اساسی را ایجاد می کند که چگونه روابط عمومی مرکز حقوقی نهاد ریاست جمهوری تضمین می کند سارق یا سارقین در شهر حقوقی لاهه از لوازم الکترونیکی فوق پیشرفته برای تخلیه اطلاعاتی رایانه های مرکز استفاده نکرده اند و سرقت مقادیری پول نقد در حوالی پنج صبح تنها یک پوشش نبوده است؟

در صورتی که دوربین های مدار بسته ساختمان هویت سارقان را مشخص کرده باشد دولت هلند موظف است چنین اماکنی را از تعرض سارقان احتمالی که می تواند دولت ها و مردم آنها را متضرر کند حفاظت ویزه به عمل آورد؛ در این میان سوال اساسی این است که آیا ساختمان فوق از مصونیت دیپلماتیک برخوردار بوده است یا خیر؟

سکوت وزارت امور خارجه که بر اساس قانون وظایف وزارت امورخارجه ایران مصوب سال ۱۳۶۴ مسولیت تمام فعالیت های نهاد های وابسته به جمهوری اسلامی ایران در خارج از کشور را بر عهده دارد قابل تعمل است. البته که از سفارت جمهوری اسلامی ایران در هلند که نسبت به تعرض به ساختمان دیپلماتیک کشورمان در دی ماه ۱۳۹۶ سکوت اختیار کرد و سرنوشت و فرجام حمله کنندگان مشخص نشد و سفارت نیز پاسخی به افکار عمومی در این خصوص نمی دهد.

حمله به ساختمان سفارت جمهوری اسلامی ایران در لاهه [ دی ماه 1396 ]

در همین حال سوال از دستگاه دیپلماسی این است که چرا سفیر هلند در تهران به محل وزارت امور خارجه فرا خوانده نشد ؟ مگر حمله و سرقت از دفتر حقوقی ریاست جمهوری رخ نداده است ؟ آیا تعاملات با هلند تا این اندازه حساس است که سفیر این کشور نباید به وزارت امور خارجه فرا خوانده شود حتی برای مساله تعرض به خاک جمهوری اسلامی در لاهه و پایین کشیده شدن پرچم جمهوری اسلامی ایران؟

این مساله را می توان به روشی ساده با مدل حمله به سفارت عربستان سعودی در تهران مقایسه کرد چرا که ریاض برای این اقدام گروهی که موازین را رعایت نکردند نه تنها روابط خود با جمهوری اسلامی ایران را به پایین ترین سطح تنزل داد بلکه به طرح دعوی بین المللی مبادرت نمود اما سفارت ایران در هلند که باید محافظ حقوق ملت ایران باشد نتوانست جلوی آزادی هشت معارض در لاهه را بگیرد.

بیشتر بخوانید...

1. از ادعای جدید سخنگوی دیپلماسی تا افشای لایه های پنهان سرقت در لاهه

2. "سرقت سازمان یافته" از دفتر لاهه یا "دله دزدی"ساده!

3. احتمال سرقت سازمان یافته وجود دارد

در حال حاضر انتظاری که از وزارت محترم امور خارجه می رود آن است که بر اساس کنوانسیون های ۱۹۶۱ و ۱۹۶۳ ضمن حفاظت از کیان و عزت ایرانیان سفیر هلند را در خصوص توضیحات فرا بخواند تا ابعاد این سرقت خاص که پیش از استعماع دعوی جمهوری اسلامی ایران علیه آمریکا رخ داده است مشخص و سارقین دستگیر و مورد محاکمه قرار گیرند.

همانطور که اشاره شد سرنوشت متعرضین به سفارت ایران که در تباین شدید و مبرهن با مسئولیت دولت میزبان( هلند) بعنوان یکی از مدعیان حقوق بین الملل و پایتخت حقوقی دنیا و تعهدات مصرح در کنوانسیون ۱۹۶۱ حقوق دیپلماتیک است، و اکنون با گذشت بیش از سه ماه سرنوشت نامعلومی دارد.

به منطقه نارنجی نرو!

همانطور که در بخش های آغازین این گفتار ذکر شد سفارت جمهوری اسلامی ایران در هلند به عنوان نماینده کشورمان موظف است ضمن بررسی این سرقت در بالاترین سطح اعتراض خود را نسبت به تعرض به یکی از ساختمان های مهمی که نمایندگی خاصی در جمهوری اسلامی را بر عهده دارد ابراز و تحقیقات برای یافتن مجرمین و نیات آنها را جویا و گزارش های تکمیلی را ضمن ارایه به مراجع قانونی به اطلاع افکار عمومی جمهوری اسلامی ایران بگذارد .

«نقشه جمهوری اسلامی ایران که توسط وزارت خارجه هلند برای اتباع هلندی اعلام کرده است که مدعی این هستند که جمهوری اسلامی ایران در منطقه خطر قرار دارد».

[ رنگ قرمز نشانگر مناطق پر خطر و رنگ نارنجی مناطق میانه ]

اما با بررسی اجمالی کارنامه سفارت جمهوری اسلامی ایران در لاهه و نگاهی تخصصی تر نسبت به اقدامات انجام شده در میابیم که این نمایندگی طی ادوار گذشته روندی افولی داشته و عملا در مقابل تحولات مهم بین المللی از جمله حملات شیمایی در سوریه توسط گروه های تروریستی و اتهام های که به دولت قانونی بشار اسد زده شد سکوت اختیار کرده و دریغ از حتی یک اقدام تاثیر گذار به عنوان نماینده کشوری که خود قربانی سلاح های شیمایی بوده است .

در همین رابطه سوال دیگری که باید به آن پاسخ داد آن است که در مسائل و دعاوی حقوقی در هلند چه توفیقاتی داشته ایم؟

« آیا نقش مخرب رادیو زمانه در هلند برای تحت تاثیر قرار دادن افکار عمومی ملت ایران، کاهشی داشته است؟از سوی دیگر با توجه به برجام و امنیت بالای جمهوری اسلامی ایران بر اساس نقشه ای که از سوی وزارت خارجه هلند به شهروندان این کشور ابلاغ شده است جمهوری اسلامی ایران جز مناطق زرد رنگ و نارنجی است که به طور کلی به معنی خطرناک بودن برای اتباع هلندی برای سفر به کشورمان است که این مساله نیز از سوی سفارت ایران نه تنها پیگری نشد بلکه مباحثی در خصوص جذب سرمایه گذاری هلندی نیز مطرح می شود».

سفیر ایران در هلند به همراه سفیر هلند در ایران که در منطقه نارنجی (استان خوزستان) هستند. [ اردیبهشت 1397 ]

در حالی وزارت خارجه هلند همانطور که اعلام شد از سرمایه های هلندی در ایران حفاظت نخواهد کرد و بخش خصوصی واقعی هلند با وجود چنین هشدارهای حاضر به حضور در اقتصاد ایران نیست.

در پایان توجه به چند نکته بار دیگر ضروری است

1- وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران متولی تمامی اماکنی است که به نهاد ها و سازمان های ملی مرتبط هستند پس باید در خصوص سرقت به دفتر حقوقی ریاست جمهوری در لاهه به افکار عمومی پاسخ گو بوده و سفیر هلند در تهران را برای ارایه توضیحات فرا بخواند.

2- پیگیری حمله به سفارت جمهوری اسلامی ایران و اهانت مشخصی که گروهی از تندروهای چپ گرا که متعلق به فرقه خاصی هستند همانند آنچه موارد مشابه آن در کشورهای دیگر شاهد بودیم وظیفه سفارت جمهوری اسلامی ایران در هلند است و این سفارت خانه باید در خصوص آزادی هشت اهانت کننده به پرچم مقدس جمهوری اسلامی ایران پاسخ گو باشد.

3- نهاد های نظارتی شورای عالی امنیت ملی و جمع تشخیص مصلحت نظام که نهاد های حاکمیتی هستند ضمن توجه به آنچه در فضای پسا برجام در مراکز دیپلماتیک کشورمان به خصوص در اروپا رخ می دهد با حساسیت بیشتری ورود کرده و به عنوان مثال در خصوص وجود بخش جنوب و جنوب غرب کشورمان در محور نارنجی ( پر خطرناک )‌ در نقشه دیپلماتیک هلند از مسولین ذی ربط در خصوص این شکل از اهانت ها پاسخ بخواهند.

4- در همین حال نهاد های مرتبط باید در خصوص سرنوشت دفتر امور حقوقی که قادر نیست از کیان و حریم خود، پاسداری کند، و می خواهد حقوق ملت عظیم الشان ایران را استیفا نماید پیگیری های لازم را به عمل بیاورد زیرا انتظار دارد وضعیت این دفتر و عملکرد آن در برابر هزینه های هنگفت تحمیلی به بیت المال مورد واکاوی و تحقیق یک کمیته مستقل بازرسی قرار گیرد.

5- جا دارد کمیسیون سیاست خارجی و امنیت ملی مجلس شورای اسلامی در خصوص نمایندگی های جمهوری اسلامی ایران در خارج از کشور و ماموریت های آنها از وزیر محترم خارجه مورد سوال قرار گیرد تا ضمن یافتن علت ها از بروز چنین سرقت های در سکوت خبری جلوگیری شود .

6- کمیسیون سیاست خارجی و امنیت ملی مجلس شورای اسلامی همچنین جا دارد تا از سرنوشت متعرضین به سفارت ایران که در تباین شدید و مبرهن با مسئولیت دولت میزبان( هلند) بعنوان یکی از مدعیان حقوق بین الملل و پایتخت حقوقی دنیا و تعهدات مصرح در کنوانسیون ۱۹۶۱ حقوق دیپلماتیک است، جویا شود که وزیر محترم خارجه باید به این سوالات پاسخگو باشد.

7- از دیگر مسایل مهم کشور موضوع افراد دو تابعیتی است گزارش ها و تحقیقات نشان می دهد وجود افرادی از این دست در برخی از نمایندگی های جمهوری اسلامی ایران در خارج کشور که توسط برخی نهاد های اداره می شود می تواند خطر آفرین باشد و پازلی از پروژه نفوذ باشد .

کد خبر: 951149

وب گردی

وب گردی