سیری در رسانه های عرب زبان

رسانه های عرب زبان در شماره های امروزشان مطالب متعددی را منتشر نمودند که محتوای برخی از آن ها درباره تحولات منطقه ای و بین المللی بوده است.

روزنامه "الشرق " قطر در مقاله ای با عنوان " فلسطین ،اعراب و ترک ها" به قلم" محمد صالح المسفر" به منفعل بودن کشورهای عربی و دولتمردان عرب در برابر فلسطین و بالعکس فعال بودن کشورهای غیر عربی و اقدام عملی آن در قبال اسراییل می پردازد.

وی می نویسد: "در شصت سالی که عمر کرده ام ،شنیده ام که همه حاکمان عرب که بر مسند قدرت بودند هر سال و همیشه می گفتند که مساله فلسطین در وهله اول یک مساله عربی است و بر این اساس از فقرا برای کمک به مردم فلسطین اموال جمع آوری می کردند. تاکنون رهبران عرب پیشنهادات و ابتکارات زیادی را برای حل مساله فلسطین ارائه کردند. سپس کنفرانس ها و نشست های زیادی در این زمینه برگزار گردید. در هر مرحله هم اسراییل این ابتکارات را رد کرده و نپذیرفته است و به هیچ یک از تعهدات منعقد شده با رهبران فلسطینی پای بند نبوده است.

المسفر در ادامه افزود: هفتاد سال گذشت و وضعیت فلسطینی ها بدتر شده و اسراییل کارهایی مانند کوچ دادن آنها و کشتارشان در خیابانها و ربودن و جنگ بر مردمی مانند غزه را بیشتر کرده است. با کشتار مردم غزه ،بعد از یک هفته نشست اضطراری در مصر برگزار گردید و تنها به دادن بیانیه بسنده نمودند. اما در مقابل دولت ترکیه در اعتراض به کشتار مردم غزه در روز نکبت نشست اضطراری سران کنفرانس اسلامی را که ریاست آن را برعهده دارد برگزار نمود.

روزنامه "الرای " اردن در مقاله ای به قلم " فیصل ملکاوی" با عنوان "آیا نیروهای بیگانه سوریه را ترک خواهند کرد؟ به درخواست روسیه برای خروج همه نیروها از سوریه اشاره می کند. نویسنده اشاره می کند: "در روزهای گذشته روسیه از نیروهای بیگانه خواست تا سوریه راترک نمایند.

این درخواست روسیه بعد از دو اتفاق مهم مطرح شد. اتفاق اول، نهمین نشست آستانه و احتمالا آخرین نشست و دیگری، دیدار بشار اسد با پوتین و تاکید هر دو طرف بر پایان دادن به بحران 8 ساله سوریه از طریق سیاسی اما سوال این است که امکانات تحقق درخواست روسیه برای ترک نیروهای بیگانه در سوریه چیست؟و در کدام چارچوب این هدف بر آورده خواهد شد؟ آیا این درخواست شامل همه نیروهای بیگانه و از جمله خود نیروهای نظامی روسیه می شود؟ وضعیت نیروهای آمریکایی و فرانسوی در شمال شرق سوریه چه خواهد شد؟وهمچنین وضعیت نیروهای ترکیه در شمال سوریه؟

"روزنامه الاهرام مصر" هم در مطلبی با عنوان "تروریست ها از سوریه به کجا منتقل می شوند " به قلم" جمیل عفیفی" خروج تروریست ها از سوریه را تحت حمایت آمریکا دانسته که به راحتی و تحت قوانین بین المللی بعد از شکست به مکان های دیگر منتقل می شوند.

وی می نویسد: "هیچ کس نمی تواند تصور نماید که میان گروه های تروریستی با برخی از کشورها موافقت نامه هایی وجود دارد که بعد از محاصره شدن به آنها فرصت داده می شود تا به این کشورها پناه ببرند و این گروه های تروریستی هم به نیابت از این کشورها می جنگند.

این مساله در سوریه بیشتر ملموس است مخصوصا بعد از هر عملیات نظامی و موفقیت ارتش سوریه و سپس آتش بس، که راه های امنی برای تروریست ها و خروج و انتقال آن ها به مکان های دیگر ایجاد می شود.

اما سوال اینجاست گروه هایی که قتل و کشتاربه راه انداختند و کشوری را نابود نمودند چگونه بدون هیچ حساب و بازخواستی به آنها اجازه خروج داده می شود؟ آمریکا بزرگترین حامی تروریسم در سوریه است و این گروه ها با حمایت آمریکا این اقدام ها را انجام می دهند و بعد به راحتی به مکان دیگری می روند."

کد خبر: 951169

وب گردی

وب گردی