رتبه سوم آذربایجان غربی در تولید محصولات باغی دانش بنیان

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی گفت: این استان از نظر تولید محصولات باغی دانش بنیان رتبه سوم کشوری و از نظر سطح زیر کشت رتبه هفتم را در سطح کشور به خود اختصاص داده است.

به گزارش ایسکانیوز، عبداله فتح‌اله‌زاده در همایش باغداران پیشرو استان با روسای اتحادیه‌ها و باغداران پیشرو کشور ایتالیا که به منظور تبادل اطلاعات و انتقال آخرین یافته‌های تحقیقاتی در زمینه تولید سیب درختی در سالن اجتماعات اتاق بازرگانی و صنایع و معان کشاورزی ارومیه برگزار شد، با بیان این مطلب اظهار کرد: یکی از اولویت‌های مهم مدیریت باغبانی ارتقای دانش فنی کارشناسان و کشاورزان و آشنایی آن‌ها با علوم روز فعالیت‌های باغبانی است.

وی با اشاره بر ضرورت افزایش تولید از طریق افزایش عملکرد محصولات باغی گفت: برنامه‌ریزی‌های بسیاری صورت گرفته تا بتوانیم تولید محصولات باغی را از طریق افزایش عملکرد در هکتار با استفاده از دانش و تجربه کشور و استفاده از دانش روز جهانی افزایش دهیم.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهادکشاورزی آذربایجان غربی، اقتصادی کردن فعالیت‌های باغداری را یکی از مهم‌ترین اولویت‌های بخش باغبانی سازمان جهادکشاورزی دانست و افزود: تدوین الگوی کشت مبتنی بر وضعیت اقلیمی آب و خاک و تولید اقتصادی براساس نیاز داخلی و بازارهای بین المللی پایدار به همراه ترویج فعالیت‌های علمی و اقتصادی باغداری می‌تواند زمینه‌های جلب سرمایه‌گذاری در این بخش را فراهم کند و چنین برنامه‌ریزی‌هایی در جهت اقتصادی کردن فعالیت باغداری با تکیه بر علم، تحقیق و پژوهش‌های کاربردی زود بازده قابل تحقق است.

فتح‌اله‌زاده با اشاره به سطح 112 هزار و 512 هکتاری اراضی باغی استان افزود: آذربایجان غربی قطب اصلی تولید سیب درختی در کشور است و 53 هزار هکتار از باغات سیب استان بارور هستند و شهرستان ارومیه با 23 هزار و 150 هکتاررتبه اول سطح زیر کشت این محصول در استان را به خود اختصاص داده است .

وی ادامه داد: در برنامه ششم توسعه رویکرد سازمان جهاد کشاورزی مبتنی بر استفاده از تجارب و دانش بومی داخلی و خارجی است و در این راستا از سرمایه‌گذاران خارجی و استفاده از یافته‌های تحقیقاتی و تکنولوژی روز در این زمینه استقبال می‌کنیم و اماده همکاری‌های مشترک هستیم.

بهنام تاج الدینی رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی ارومیه نیز در این همایش گفت : سالانه به طور میانگین یک میلیون و 200 هزار تن سیب در آذربایجان غربی تولید می شود و بیش از 60 هزار هکتار ازاراضی باغی استان زیر کشت محصول سیب درختی است.

وی با تاکید بر ضرورت علمی کردن تولیدات کشاورزی استان اظهار کرد: ما آماده هر گونه همکاری با باغداران پیشرو ایتالیایی در جهت بهبود عملکرد تولید محصول سیب درختی بر اساس دانش روز و توسعه صادرات این محصول به بازارهای جهانی هستیم .

کورت ور، رئیس اتحادیه باغداران شمال کشور ایتالیا نیز در این همایش باارائه گزارشی از وضعیت تولید و بازاریابی محصول سیب درختی در این کشورگفت : متمرکز کردن سیستم یکپارچه تولید و بازار یابی محصول که توسط اتحادیه‌ها صورت می‌گیرد، رمز موفقیت باغداران ایتالیایی است.

وی افزود: تمام باغداران در قالب اتحادیه‌ها محصول تولیدی خود را از مرحله برداشت تا سورت و بسته بندی ، فروش و صادرات محصول انجام می‌دهند.

وی هم‌چنین ادامه داد: 55 درصد تولیدات کشور ایتالیا و 11 درصد کل تولیدات اتحادیه اروپا درمنطقه شمال کشور ایتالیا تولید می‌شود که این مناطق دارای سیستم کشت متمرکز هستند و از سطح باغات سیب این منطقه در حدود 65 تا 110 تن در هر هکتار محصول برداشت می‌شود.

کد خبر: 951173

وب گردی

وب گردی