بختیار:  نمایندگان به دنبال حذف یک فراکسیون هستند

عضوکمیسیون انرژی مجلس با بیان اینکه روند کار در مجلس با سه فراکسیونی بودن آسیب دیده و تضعیف شده است گفت: نمایندگان به دنبال این هستند که تعداد فراکسیون ها را در مجلس از سه به دو فراکسیون کاهش دهند.

علی بختیار نماینده مردم گلپایگان و خوانسار در مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با خبرنگار پارلمانی ایسکانیوز با اشاره به نزدیک شدن دور سوم تعیین هیئت رئیسه مجلس و فرآیند انتخابات آن گفت: مجلس دهم همچون ادوار گذشته، با تقسیم بندی فراکسیونی در میان نمایندگان اصلاح طلب و اصولگرا همراه شد که در ادامه فراکسیون جدیدی بنام فراکسیون مستقلین بوجود آمد که فضای فراکسیونی خانه ملت را سه بٌعدی کرد.

وی ادامه داد: اولین نکته ای که مطرح است؛ بحث سه فراکسیونی بودن مجلس است بطوریکه روند کار در مجلس با سه فراکسیونی بودن آسیب دیده و تضعیف شده است چرا که در ادوار گذشته هم مجلس دارای دو فراکسیون بوده و الان حضور فراکسیون سوم باعث شده تا مجلس در زمینه استفاده از ابزار های قانونی ناکارآمد شده باشد؛ چون سه وجهی بودن مجلس برای بکار گیری ابزارهای نظارتی روند تضارب آرا را برای هر اقدامی تضعیف و در اعمال نظرها گسست ایجاد می کند.

عضو کمیسیون انرژی مجلس با بیان اینکه استیضاح یکی از این ابزار ها در مجموعه وظایف مجلس است خاطر نشان کرد: این نوع اهرم همان ابزار های نظارتی مجلس محسوب می شود که در حوزه قانون گذاری هم با اشکال مواجه می شود بطوریکه ایراد ابتر ماندن استفاده از ابزارهای نظارتی در سه فراکسیونی بودن مجلس است.

وی ادامه داد: اعضای هیئت رئیسه از فراکسیون ها انتخاب می شوند و اصولا در یک چهارچوب منطقی که وجود دارد و همچنین جلسات این فراکسیون ها که برگزار می شود، منجر به انتخاب هیئت رئیسه در صحن علنی می شود. اکنون فراکسیون مستقلین هم درانتخابات هیئت رئیسه مجلس به دنبال کرسی می گردد یعنی علاوه بر این که فراکسیون های ولایی و امید می خواهند که در هیئت رئیسه عضو داشته باشند، فراکسیون مستقلین هم به دنبال کرسی در هیئت رئیسه است.

بختیار در پایان تاکید کرد: نمایندگان در مجلس هم به دنبال این هستند که تعداد فراکسیون ها از سه فراکسیون به دو فراکسیون کاهش پیداکند تا در زمینه استفاده از ابزار های قانونی خود به کارآمدی لازم برسد.

301

کد خبر: 951230

وب گردی

وب گردی