اکوسیستم های ایران به لحاظ تغییرات اقلیمی و فشار توسعه بسیار شکننده هستند

مدیر دفتر اکوسیستم های تالابی گفت: ایران به لحاظ موقعیت جغرافیایی و پستی و بلندی های زیاد و دریایی وسیع در شمال و جنوب از نظر تنوع اکوسیستم ها یکی از کشورهای بی نظیر دنیا است.

مسعود باقرزاده کریمی،مدیر دفتر اکوسیستم های تالابی درگفتگو با خبرنگار ایسکانیوزگفت: تالاب ها منابع آبی ارزشمندی هستند که منافع بیشماری برای انسان ها دارند. به عنوان مثال: تامین آبجهت کاربری های گوناگون، تغذیه آب های زیر زمینی، مهار سیلاب، رسوب گیری، نگهداری مواد مغذی، تصفیه فاضلاب، تولید انرژی، حمل ونقل آبی، گردشگری و توریسم.

وی افزود: تالاب ها شامل مرداب و باتلاق و لجن‌زار یا آبهای طبیعی یا مصنوعی اعم از دایمی یا موقت است که آبهای شیرین -تلخ یا شور در آن به صورت راکد یا جاری یافت می شوند.

معاون امور تالاب‌های دفتر زیستگاه‌های سازمان حفاظت محیط زیست گفت: در سطح جهانی نیز می توان به مزایای بی شمار تالاب اشاره کرد که در سم زدایی گیاهانی که جهت تصفیه پساب مناطق معدنی که دارای غلظت بالایی از فلزات سنگین هستند نقش موثری دارند این گیاهان، فلزات سنگین را به میزان 100 هزار برابر بیشتر از آب اطراف خودجذب وسپس دربافت های خود به هم وصل می کنند.

وی ادامه داد: همچنین یکی دیگر از کاربری های تالاب تصفیه فاضلاب بوسیله جذب مواد مغذی است به همین دلیل بسیاری از تالاب های طبیعی را برای تصفیه فاضلاب به کار می برند. همچنین درجهت مهارسیلاب های فاجعه آمیز می توان از تالاب استفاده کرد.

مدیر دفتر اکوسیستم های تالابی با اشاره به اینکه تنوع زیستی در سه سطح اکوسیستم ها،گونه ها و ژن ها مطرح است در مورد تنوع اکوسیستم های ایران گفت: ایران به لحاظ موقعیت جغرافیایی و پستی و بلندی های زیاد و دریایی وسیع در شمال و جنوب از نظر تنوع اکوسیستم ها یکی از کشورهای بی نظیر دنیا است.

این دکترای هیدرولوژی آب های داخل خشکی گفت: کنوانسیون مربوط به تالاب‌های مهم بین‌المللی، به ویژه تالاب‌های زیستگاه پرندگان آبزی معروف به کنوانسیون رامسر، پیمانی بین‌المللی برای حفاظت از تالاب‌ها و حیوانان و گیاهان وابسته به آن‌ها (به ویژه پرندگان آبزی) است طبق برنامه کنوانسیون رامسر و حفاظت از تالاب ها ،42 نوع تالاب در دنیا شناسایی شده است و از این تعداد 41 نوع در ایران وجود دارد.

وی در پایان گفت: بجز تالابهای تندرا که در سیبری وجود دارد41 نوع از تالاب های شناسایی شده در جهان در کشور ما وجود دارداما انکته مهم این است که اکوسیستم های ایران به لحاظ تغییرات اقلیمی و فشار توسعه بسیار شکننده هستند.

خبرنگار : اکرم جدیدی ممتاز

705

کد خبر: 951270

وب گردی

وب گردی