هماهنگی ارتش و سپاه از عوامل آزادسازی خرمشهر بود

کارشناس مسائل منطقه گفت: یکی از بزرگترین تاثیرات عزل بنی صدر آن بود که هم نیروهای انقلابی و پاسدار در عرصه دفاع مقدس میدان بهتری پیدا کردند و هم هماهنگی میان ارتش و سپاه ایجاد شد که این هماهنگی در پیروزی ها از جمله آزادسازی خرمشهر نقش به سزایی داشت.

عباس حاجی نجار کارشناس مسائل منطقه در گفت و گو با خبرنگار سیاسی ایسکانیوز، با اشاره به سالروز آزادی سازی خرمشهر و عوامل پیروزی رزمندگان اسلام در این نبرد اظهار داشت: در تحلیل تاریخ جنگ عوامل مختلفی را چه در پیشرفت های اولیه دشمن و چه در مقاومت اولیه جمهوری اسلامی ایران در روزهای آغازین جنگ می توان برشمرد و فهرست کرد.

وی افزود: به این نکته اساسی باید توجه داشت که دشمن بعثی در آغاز جنگ تحمیلی کشور را غافلگیر کرد؛ کشور ایران به تازگی یک انقلاب را تجربه کرده بود، زیر ساخت های سنتی کشور بهم ریخته و نیروهای انقلابی هنوز شکل نگرفته بودند لذا دشمن از این فرصت به نحو احسن استفاده کرد و در مراحل اولیه جنگ پیشرفت هایی را داشت.

حاجی نجار ادامه داد: حرکتی که در مقابله با تجاوز رژیم بعث ازسوی نیروهای انقلابی انجام شد، ابتدا تثبیت دشمن و جلوگیری از پیشرفت آن بود که بر همین مبنا عملیات هایی شکل گرفت و موجب شکست دشمن شد.

این کارشناس با اشاره به اینکه تا هنگامی که بنی صدر بر محوریت فرماندهی کل قوا بود امکان انجام عملیات گسترده علیه دشمن وجود نداشت تصریح کرد: یکی از بزرگترین تاثیرات عزل بنی صدر آن بود که هم نیروهای انقلابی و پاسدار در عرصه دفاع مقدس میدان بهتری پیدا کردند و هم هماهنگی میان ارتش و سپاه ایجاد شد که این هماهنگی در پیروزی ها از جمله آزادسازی خرمشهر نقش به سزایی داشت.

وی تاکید کرد: تلفیق ظرفیت های سخت افزاری ارتش با نیروهای انقلابی بسیج و سپاه در طراحی عملیات های پیروزمندانه رزمندگان اسلام بسیار موثر بود.

حاجی نجار با اشاره به نقش حضرت امام(ره) در ظرفیت سازی برای حضور مردم درعرصه دفاع خاطر نشان کرد: این نقش بی بدیل حضرت امام(ره) محور اصلی تحولات جنگ بود؛ در آن زمان نیروهای عراقی تصور می کردند که می توانند ظرف 1 هفته به تهران برسند اما امام اولین اقدامی که انجام داد راهبرد دشمن مبنی بر ایجاد رعب و وحشت در میان مردم را شکست.

این کارشناس اضافه کرد: آن چه که دشمن با عملیات نظامی خود برای فروپاشی اذهان و باورهای مردم داشت، با این تبیین دقیق حضرت امام(ره) درهم شکست و ضمن آن که امام با فراخوان مردم برای حضور در صحنه و تاکید بر تقویت و سازماندهی نیروها، عملا بعد جلوگیری از نفوذ و تثبیت، دشمن را مدیریت کردند.

وی اذعان داشت: صلابت، اقتدار و عدم رعبی که در روحیه امام وجود داشت توانست به عنوان یک عامل مهم در تقویت روحیه جهادی مردم تاثیر گذار باشد؛ این روحیه امام بستر گسترده ای برای حضور نیروهای مردمی در جنگ ایجاد کرد که در کنار نیروهای سپاه و ارتش توانستند سناریوی دشمن را برای فروپاشی نظام جمهوری اسلامی نابود کنند.

حاجی نجار در پایان با اشاره به اقتدار و نفوذ انقلاب اسلامی ایران گفت: انقلاب اسلامی بعد از4 دهه با اتکا به دستاوردهای خود می تواند دشمنان را حتی در صورت تصور تهدید هم، ناکام بگذارد.

302

کد خبر: 951374

وب گردی

وب گردی