در پایان اردیبهشت ماه صادرات غیر نفتی کشورمان ۲۸/۵ درصد رشد داشته است

وزیر صنعت گفت: اقتصاد ایران به حدی وسیع و متنوع است که با توپ و تشرهای توخالی به هیچ وجه ضربه‌ای به آن وارد نمی‌شود.

به گزارش ایسکانیوز، محمد شریعتمداری وزیر صنعت، معدن و تجارت در حاشیه جلسه هیئت دولت و در جمع خبرنگاران با اشاره به رشد صادرات غیر نفتی کشور در دو ماه فروردین و اردیبهشت امسال، گفت: در پایان اردیبهشت ماه صادرات غیر نفتی کشورمان ۲۸/۵ درصد رشد داشته و واردات هم ۱/۷ درصد کاهش یافته است.

وزیر صنعت، معدن و تجارت ادامه داد: در دو ماهه اول امسال ۱/۵ میلیارد دلار تراز تجاری کشور مثبت شد و اینها بارقه امید را در دل همه تولید کنندگان زنده می‌کند.

وی اضافه کرد: امیدوارم با مدیریت واردات و جلوگیری از ورود کالای قاچاق حمایت بیشتری از کالای ایرانی کنیم و شرایط بالا رفتن کیفیت این کالاها را فراهم کنیم.

شریعتمداری با بیان اینکه منابعی برای بهبود، اصلاح ساختار و نوسازی صنعت در نظر گرفته شده است، افزود: امیدوارم امسال با ۳۲ هزار میلیاردی که در بودجه آمده و همچنین با پرداخت یارانه سود تسهیلات اعطایی بتوانیم نوسازی صنعتی را با نرخ های تسهیلاتی پرداختی کمتری تسریع ببخشیم.

وی بیان کرد: باید با استفاده از منابع ۱۳۰۰ میلیارد تومانی تخصیص یافته بتوانیم از صادرات غیرنفتی با مشوق های گوناگون بهره بگیریم و اینها نوید سال خوبی را برای تولید ایرانی می دهند و امیدواریم با حمایت مردمی و ارزش دانستن مصرف کالای داخلی به جای کالای خارجی، تولید کنندگان به آینده فعالیت های خود امید پیدا کنند.

شریعتمداری با شاره به ظرفیت های بزرگ کشور در صنایع طراحی مهندسی، صنایع و ...، اظهار کرد: از صداوسیما تقاضا می کنم پیشرفت های مهم صنعتی را در حوزه تکنولوژی های بالا، هایتک، در حوزه طراحی مهندسی و ساخت و تولید به مردم بیش از پیش منعکس کند.

وزیر صنعت, معدن و تجارت ادامه داد: اینکه یک کشور بتواند ظرف ۵ سال ۸۰ میلیون تن ظرفیت خود را در زنجیره تولید فولاد افزایش دهد و به سقف ۲۰۰ میلیون تن برساند و هم زمان ۱۱۰ میلیون تن ظرفیت در حال اجرا با پیشرفت فیزیکی بالای ۶۰ دصد در دست اجرا داشته باشد یعنی آن کشور در حوزه صنعت زنده است.

وی اضافه کرد: اگر یک کشوری ۵۱ هزار واحد صنعتی در گوشه کنارش مشغول ساخت و ساز باشند، نشان می دهد آن کشور رو به رشد است و در زمینه صنعت و تکنولوژی پیشرفت می کند.

شریعتمداری ادامه داد: اگر در کشوری ۲۰ هزار و ۷۶۰ تقاضای واحد صنعتی جدید در یکسال داشته باشد نشان می دهد علارغم همه سختی ها فعالان اقتصادی به تولید علاقمند هستند و در این زمینه گام بر میدارند و اینها امید بخشی به مردم است.

وزیر صنعت، معدن و تجارت در پاسخ به سوالی درباره خروج آمریکا از برجام، گفت: نگاه به توانایی های داخلی از زمانی که سیاست های اقتصاد مقاومتی از سوی رهبری مطرح شد در جای جای اقتصادمان شکل گرفته است.

شریعتمداری اضافه کرد: امروز در بخش قابل ملاحظه ای از تولید به وجه نیاز به فضای بیرونی نداریم و توانایی داخلی کشور برای حل مشکلات کفایت می‌کند؛ حتما اگر فشار بیاورند در برخی شاخه ها و رشته های صنعتی که با دنیا تبادلاتی داریم، ممکن است دچار نقص شویم اما اقتصاد ایران به حدی وسیع و متنوع است که با توپ و تشرهای توخالی به هیچ وجه ضربه ای به آن وارد نمی شود.

وزیر صنعت، معدن و تجارت درباره افزایش قیمت خودرو گفت: فقط خودروسازان داخلی مجاز به افزایش قیمت خودروها تا مرز تورم انتظاری با رعایت ضوابط سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولید کنندگان تا میزان ۹ و نیم درصد هستند و لذا با هر تخلفی در این زمینه برخورد جدی می شود.

304

کد خبر: 951402

وب گردی

وب گردی