نشست کمیسیون مشترک برجام در «وین» برگزار می شود

اتحادیه اروپا در بیانیه‌ای اعلام کرد که نشست کمیسیون مشترک برجام جمعه در پایتخت اتریش با حضور نمایندگانی از انگلیس،‌فرانسه، روسیه، چین و آلمان و ایران و به ریاست معاون «فدریکا موگرینی» برگزار می‌شود.

به گزارش ایسکانیوز، اتحادیه اروپا با صدور بیان هیا اعلام کرد که نشست کمیسیون مشترک برجام روز 25 ماه مه (4 خردادماه) در وین با ریاست «هلگا اشمید» معاون «فدریکا موگرینی» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و با حضور نمایندگان چین، فرانسه، آلمان، روسیه، انگلیس و ایران برگزار می شود.

پایگاه اطلاع‌رسانی اتحادیه اروپا گزارش کرد، این نشست فرصتی برای بررسی پیامدهای خروج واشنگتن از برجام و بحث درباره راههایی برای تضمین ادامه اجرای تمامی جنبه‌های توافق هسته‌ای ایران است.

«محمد جواد ظریف» وزیر امور خارجه ایران نیز قرار است در نشست وین حضور داشته باشد. «هایکو ماس» وزیر امور خارجه آلمان درباره این نشست گفته است که انتظار می رود نشست وین «دشوار» باشد اما جزئیاتی ارائه نکرد.

ایران و پنج کشور عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل (آمریکا، فرانسه، انگلیس، روسیه و چین) به علاوه آلمان در تیرماه سال 1394 به توافقی دست یافتند که قرار بود در ازای ایجاد محدودیت در بخش‌هایی از فعالیت‌های هسته‌ای ایران، همه تحریم‌های بین‌المللی و یکجانبه مرتبط با برنامه هسته‌ای ایران را رفع کند.

کارشکنی‌های آمریکا در اجرای برجام از زمان روی کار آمدن «دونالد ترامپ» به عنوان رئیس‌جمهوری آمریکا شدت گرفت. او در اقدامی که نقض صریح بندهای توافق هسته‌ای با ایران محسوب می‌شود، بارها تهدید کرد کشورش را از توافق خارج خواهد کرد و یا درباره تجارت با ایران به کشورهای اروپایی هشدار داد.

ترامپ سرانجام روز سه‌شنبه 8 می (18 اردیبهشت‌ماه) آمریکا را از برجام خارج کرد و فرمانی را برای بازگرداندن تحریم‌ها علیه ایران پس از دوره‌های زمانی 90 و 180 روزه امضا کرد.

منبع: فارس

۳۰۴

کد خبر: 951646

وب گردی

وب گردی