سناریوهای مطرح شده برای مقابله با کمبود آب در استان یزد

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای یزد گفت: تمام سناریوهای مقابله با کمبود آب را، با همکاری شرکت آب و فاضلاب بررسی کردیم و آنها را مورد مطالعه قرار دادیم .

به گزارش ایسکانیوز، محمد مهدی جوادیان زاده مدیرعامل شرکت آب منطقه ای یزد در گفتگو با خبرنگار ایسکانیوز گفت: ما از سال پیش که مشخص شد وضعیت آب در شرایط خوبی قرار ندارد و وضعیت بارندگی ها را دیدیم، تمام سناریوهای کمبود آب را، با همکاری شرکت آب و فاضلاب بررسی کردیم و آنها را مورد مطالعه قرار دادیم .

وی با بیان اینکه برنامه هایی که ریختیم به چند دسته تقسیم شده است گفت: دادن مجوز حفر چاه های اضطراری به شرکت های آب و فاضلاب شهری و روستایی یکی از برنامه هاست که مدنظر است که مقرر کردیم این کار به صورت ویژه انجام شود.

جوادیان زاده در توضیح مورد دیگر گفت: ما فرهنگ سازی را با کمک شهرداری ها انجام می دهیم. در جلسه ای که با کلیه ی شهرداران داشتیم از آن ها خواستیم این فرهنگ سازی را با کمک تابلوها و پلاکاردهایی که در سطح شهر در اختیار دارند انجام دهند. صداوسیما نیز بدین منظور برنامه های ویژه ای گذاشته است که انجام می شود.

وی در ادامه بیان کرد: چاه های کشاورزی با کیفیت شناسایی شده اند و در اختیار آب و فاضلاب گذاشته شده است که نسبت به اجاره ی آن چاه ها در زمان بحران اقدام شود.

جوادیان زاده گفت: نزدیک 70 درصد آب شرب استان انتقالی از کوهرنگ است. آن زمان که سناریوها را بررسی میکردیم، پیش بینی می کردیم که حداکثر 10درصد این مقدار قرار است کم شود و براساس آن برنامه ریزی کردیم. سناریوی محتمل ما، سناریوی 10درصد بود؛ ولی اتفاقی که الان رخ داده نزدیک به 40 درصد از این آب انتقالی کاهش یافته است به همین دلیل ما مجبور شده ایم فشار آب را در سطح شهر پایین بیاوریم که بعضی نقاط بی آب شدند. همچنین کیفیت آب را نیز از دست داده ایم. به این خاطر که چاه های زیرزمینی یزد، چاه های بی کیفیتی هستند و براثر این کمبود آب مجبور شده ایم حجم زیادی از آب این چاه ها را به شبکه تزریق کنیم.

وی در رابطه با بخش های مختلفی که در این بحران همکاری می کنند گفت:شرکت های آب و فاضلاب شهری و روستایی همکاران نزدیک ما هستند که در این موضوع با ما همکاری می کنند.معاونت عمرانی و معاونت بحران استانداری یزد هم همکاری می کنند.کارگروه سازگاری با کم آبی که اخیرا با مصوبه ی هیات دولت تاسیس شد. تمام ارگان های ذیربط در این کارگروه جمع می شوند و تصمیماتی در این رابطه اتخاذ میشود. جلسات این کارگروه تشکیل شده است.

وی ادامه داد : سازمان مدیریت و برنامه ریزی یکی از سازمان هایی است که می تواند در کنار ما نقش داشته باشد.شهرداری ها از دیگر سازمان هایی هستند که به دو دلیل میتوانند همکاری کنند. یکی به دلیل فرهنگ سازی عمومی، و دیگری جداسازی آب شرب از آب فضای سبز که الحمدلله در استان یزد طی سال های گذشته در این زمینه اقدامات خیلی خوبی شده و این جداسازی انجام شده است. البته یک بخش کوچکی باقی مانده که آن را نیز برنامه ریزی کرده ایم که با کمک شهرداری ها و معاونت عمرانی استانداری، این جداسازی ها را هم انجام دهیم.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای یزد ادامه داد: خوشبختانه نهاد های گوناگون همکاری خوبی داشته اند . وقتی بحرانی پیش می آید، همه تلاش می کنند که اختلاف نظرها را کنار بگذارند و در کنار هم کمک کنند؛ ولی ما بجز این ها، کمک بسیار زیادی از مردم می خواهیم. زیرا ما فرض کرده ایم که مردم 20درصد در آب مصرفی شان را صرفه جویی انجام می دهند. اگر این اتفاق نیفتد قطعا در ماه های گرم تابستان دیگر آبی نداریم که در اختیار مردم قرار دهیم. امید این را داریم که مردم این مقدار را از مصرف خود کاهش دهند.

وی در پاسخ به این سوال که آیا در تابستان جیره بندی آب صورت می گیرد یا خیر گفت: فعلا امیدواریم که بتوانیم مدیریت کنیم که در تابستان جیره بندی آب نداشته باشیم. ما بر این اعتقادیم که جیره بندی نه تنها باعث کاهش مصرف نمی شود، بلکه باعث افزایش مصرف هم خواهد شد. چون وقتی بحث جیره بندی مطرح شود، از نظر روانی مردم شروع به ذخیره سازی آب می کنند. حجم زیادی آب ذخیره خواهد شد و هنگامی که زمان قطعی آب به پایان برسد، ممکن است این آب ذخیره هدر رود. همچنین قطع و وصل آب حوادث را در سیستم شبکه شهری افزایش می دهد. زیرا وقتی آب قطع شود ممکن است که لوله ها هوا بگیرند و امکان ترکیدگی لوله را به وجود آورد. تمام تلاش ما این است که ان شاالله به اینجا نرسیم که جیره بندی کنیم ولی اگر چاره ای نبود مجبور به انجام اینکار هستیم.

جوادیان زاده گفت: هر پنجشنبه صبح ساعت 7:30 تا 9 در معاونت عمرانی استانداری جلسه ای با موضوع آب برگزار می شود. در این جلسه با حضور همه ی ارگان های ذیربط، ریز به ریز موضوع آب استان را مورد بررسی قرار می دهیم.

وی در پایان در رابطه با مشترکانی که بیش از حد مصرف می کنند گفت: ما باید برای مصرف کنندگانی که خارج از حد مصرف می کنند جریمه هایی بگذاریم و به دنبال این هستیم که بررسی کنیم این جریمه ها به چه شکل باشد. قبض های آب مصوب شورای اقتصاد است و به صورت پلکانی محاسبه میشود و در اختیار ما نیست که اینها را تغییر بدیم. ما پیگیر این هستیم که اگر بشود از طرق دیگری، جرایمی را برای مصرف کنندگان با مصرف بالا در نظر بگیریم.

گفت و گو از : محمدحسین معصوم زاده

کد خبر: 951738

وب گردی

وب گردی