روسیه برای انحصارنفت اقلیم کردستان تلاش می کند

غول نفتی روسیه موسوم به روس نفت با ورود به تولید و استخراج گاز در کنار در دست گرفتن صادرات نفت اقلیم کردستان عراق،برای انحصار نفت و گاز این منطقه تلاش می کند.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از رویترز، شرکت روس نفت روسیه که پیش از این با پیش خرید نفت خام اقلیم کردستان نزدیک به 2 میلیارد دلار به اقلیم کردستان پرداخت کرده بود اعلام کرده است که قراردادی را با اقلیم کردستان عراق به منظور احداث خط لوله گاز طبیعی امضا کرده است. به نظر می رسد که قرار داد مذکور در سفر اخیر نیچروان بارزانی نخست وزیر اقلیم کردستان به روسیه نهایی شده است.

با احداث خط لوله گاز طبیعی در اقلیم کردستان و به دست گرفتن بخشی از تولید گاز طبیعی، نفوذ این شرکت عظیم نزدیک به دولت روسیه بر اقلیم کردستان گسترش یافته است. ایگور سچین مدیر عامل این شرکت از افراد بسیار نزدیک به ولادیمیر پوتین رییس جمهور روسیه است.

این شرکت اعلام کرده که اقدام به عملیات اولیه در جهت احداث یک خط لوله گاز طبیعی در اقلیم کردستان در راستای اجرای برنامه این شرکت برای توسعه منابع انرژی در اقلیم کردستان کرده است.

این شرکت تاکید کرده است می خواهد بر توسعه صنعت گاز طبیعی در اقلیم کردستان تمرکز کند.

روس نفت قبل از این با امضای قراردادی با اقلیم کردستان عراق، و سرمایه گذاری چند ملیارد دلاری در صنعت نفت این منطقه، کنترل شاهرگ بازار نفتی این منطقه را در دست گرفته است.

سرمایه گذاری چند میلیاردی روس نفت در اقلیم کردستان، این شرکت را به بزرگترین سرمایه گذار حوزه نفت و گاز در اقلیم کردستان تبدیل کرده است. قبل از روس نفت چند شرکت بزرگ نفتی آمریکا مانند اکسون موبیل و شورون سرمایه گذ اری ی در اقلیم کردستان کرده بودند اما این شرکت ها یا سهام خود را به دیگر شرکت ها فروختند و یا در حال حاضر به صورت محدود در چند میدان نفتی به تولید نفت خام مشغولند.

کارشناسان معتقدند با توجه به عدم مخالفت پوتین با برگزاری رفراندوم استقلال در اقلیم کردستان، حکومت اقلیم کردستان که با مخالفت های آمریکا با رفراندوم مواجه شد از واشنگتن فاصله گرفته و به مسکو نزدیک تر می شود.

کد خبر: 951781

وب گردی

وب گردی