حال تالاب های کشور خوب  است اما تو باور نکن !

مدیر دفتر اکوسیستم های تالابی سازمان حفاظت محیط زیست کشور : وضعیت تالاب ها ی کشور خوب نیست زیرا  تالاب ها در خط القعر حوضه های آبریز قرار دارند. اگر در حوزه توسعه کشاورزی، صنعت و حتی شهرها بیش از حد ظرفیت منابع تجدیدپذیر مصرف شود آب کمتری به تالاب ها می رسد که مصداق بارز توسعه نامتوازن است.

دکترمسعود باقرزاده کریمی در گفت و گوی اختصاصی با ایسکانیوز گفت: سیاست های کلان؛ اصلاح قوانین و ساختارهای ایجاد شده؛ زمینه حاکمیتی مناسبی برای احیای تالاب های در معرض خطر فراهم کرده است.

وی افزود اساس تنوع زیستی دنیا در سه سطح مطرح است : اکوسیستم ها،گونه ها و ژن ها.

وی در مورد تنوع اکوسیستم های ایران گفت: ایران به لحاظ موقعیت جغرافیایی و پستی و بلندی های زیاد و دریاهای وسیع در شمال و جنوب از نظر تنوع اکوسیستم ها یکی از کشورهای بی نظیر دنیا است.

این دکترای جغرافیای زیستی در باره کنوانسیون رامسر و حفاظت از تالاب ها گفت: ایران برای حفاظت از تالاب های خود در سال 1354به این کنوانسیون و تا سال 1378 تعداد 22 تالاب با مساحت 1481147 هکتار را به عنوان سایت های رامسر به ثبت رسانده است که برابر ماده 9قانون مدنی کنوانسیون مذکور لازم الاجرا و کشور ایران به عنوان یکی از متعاهدین ملزم به اجرای مفاد کنوانسیون مذکور است طبق برنامه کنوانسیون رامسر و حفاظت از تالاب ها ،42 نوع تالاب در دنیا شناسایی شده است و از این تعداد 41 نوع در ایران وجود دارد این بسیار جالب و دست نیافتنی است .

42 نوع تالاب در دنیا شناسایی شده است و از این تعداد 41 نوع در ایران وجود دارد

وی افزود: بجز تالاب های تندرا که در سیبری وجود دارد 41 نوع از تالابهای شناسایی شده در کشور ما وجود دارداما انکته مهم این است که اکوسیستم های ایران به لحاظ تغییرات اقلیمی و فشار توسعه بسیار شکننده هستند.

مدیر دفتر اکوسیستم های تالابی سازمان حفاظت محیط زیست کشور با تاکید بر اینکه تالاب ها بالاترین تولید کننده اکوسیستم های آبی محسـوب می شوندگفت : تالاب ها از نظر اکولوژیکی و حفـظ تنوع زیستی ونیز از نظر اقتصادی- اجتماعی نقش مهمی را ایفا می کنند. اهمیت تالاب ها برای بشر از دیر باز شناخته شده بود آن چنان که نقش این زیستگاه ها در بقا و توسعه فرهنگ های کهن و در عرصه تاریخ بشری غیر قابل انکار است. با این وجود تالاب ها جزء تهدید شونده ترین زیستگاه ها قرار دارند که این موضوع ناشی از خشکاندن و تغییر کاربری، ایجاد آلودگی و برداشت بی رویه از گونه های تالابی است.
وی افزود: اهمیت وجود تالاب ها نشان می دهد که به منظور حفاظت و بهره برداری پایدار از این اکوسیستم تدابیر ویژه ای مورد نیاز است تا حفاظت ازآن به بهترین نحو ممکن صورت گیرد.

وی تاکید کرد: وضعیت تالاب های کشور خوب نیست زیرا تالاب ها در انتهای حوضه های آبریز قرار دارند و اگر در حوزه توسعه کشاورزی، صنعت و حتی شهرها بیش از حد ظرفیت منابع تجدیدپذیر مصرف شود آب کمتری به تالاب ها می رسد که مصداق بارز توسعه نامتوازن است.

دکترمسعود باقرزاده کریمی در پایان گفت: تاثیر آلودگی آب و خاک بر تالاب ها بسیار عمیق خواهد بود وقتی جنگل کثیف می شود، مراتع بر اثر چرای بی رویه از بین می روند و با رها سازی سموم و عوامل دیگر کشاورزی ناپایدار انجام می شود و همه و همه آثارشان را در تالاب ها نشان می دهند. بنابراین باید بگویم تالاب ها آیینه تمام نمای رفتار ما در حوزه ها هستند و این شاخص مدت هاست که به صورت هشدار خودش را نشان داده است. این عملکرد انسان ها به منابع سرزمینی خطاست.

خبرنگار: اکرم جدیدی ممتاز

705

کد خبر: 951825

وب گردی

وب گردی