نباید شتابزده اظهارنظر کرد/ انعقاد 55 قرارداد با سازندگان  تجهیزات نفتی

عضو انجمن سازندگان تجهیزات صنعت نفت ایران، با اشاره به اینکه در رابطه با حضور سرمایه‌گذاران خارجی در کشور نباید شتابزده اظهارنظر کرد و گفت: باید منتظر ماند و دید طی یک یا دو ماه آینده چه سرنوشتی برای صنعت نفت رقم خواهد خورد.

رضا پدیدار، عضو انجمن سازندگان تجهیزات صنعت نفت ایران در گفت‌وگو با خبرنگار گروه اقتصادی ایسکانیوز در خصوص خروج آمریکا از برجام و تاثیر آن در بخش صنعت نفت وگاز گفت: هنوز ابعاد گسترده این موضوع برای تمام مسئولان مبهم است؛ به نظر من اظهار نظر در این خصوص یک اظهار نظر شتابزده است زیرا در طی این 90 روز که قرار است ابعاد فرایند تحریمی صنعت نفت و گاز ما توسط امریکا مطرح شود، قاعدتا باید بر اساس آن موقعیت‌ها و جایگاه ها به اظهارنظر پرداخته شود.

او تصریح کرد: هم‌اکنون سرنخ بخشی از قراردادهای بین المللی به کشور امریکا برمی‌گردد که تعداد آنها اندک است، به عنوان نمونه پروژه‌هایی که نیاز به دانش فنی و تجهیزاتی دارند از امریکا به اروپا و از اروپا به ایران باید منتقل شود.

رئیس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی تهران تاکید کرد: به طور یقین خروج امریکا از برجام تاثیر چندانی را در صنعت نفت ایران نخواهد داشت، مگر اینکه شرکت‌های بین اللمللی ( اروپایی و آسیایی) که طرف قرارداد ما هستند، جلوتر از برجام حرکت کنند مانند توتال که بخاطر حفظ منافعش با امریکا اعلام کرده با این موضعی که دارد عملا باید از ادامه همکاری با ایران کنار بکشد. بنابراین همزمان با خروج توتال از عرصه سرمایه‌گذاری نفت ایران، مناطق نفت‌خیز جنوب و کنسرسیوم بین المللی پرگس (Pergas) به منظور توسعه و پشتیبانی بهره برداری میدان کرنج تفاهم‌نامه‌ای را امضا کرد.

او خاطرنشان کرد: به طور یقین نمی‌توان پیش داوری کرد بلکه باید منتظر ماند و دید که طی یک یا دو ماه آینده چه سرنوشتی در انتظار ایران است.

رئیس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی تهران با اشاره به اینکه تولید تجهیزات در صنعت نفت مطابق با استاندرادهای بین المللی است، گفت: هم‌اکنون اکثر تجهیزات تولیدی در این صنعت براساس مشخصات فنی و استاندارد طراحی و تولید می‌شود در غیراینصورت کالا قابل بهره برداری نخواهد بود.

پدیدار با بیان اینکه طی سال‌های گذشته تمام سازندگان کالاهای تولیدی را براساس استانداردها تولید کردند، افزود: در زمان تحریم که بخشی از تجهیزات گواهی بین‌المللی نداشتند، برای تهیه گواهی بین‌المللی تفاهم‌نامه‌ای را با موسسه استاندارد منعقد کردند.

این کارشناس نفتی با تاکید بر همگام شدن سازندگان داخلی تجهیزات نفت با استانداردهای بین المللی با وجود خروج آمریکا از برجام، اظهار کرد: به منظور ایجاد یک پروتکل استاندارد برای ساخت تجهیزات نفتی داخلی، یک قرارداد چهار جانبه بین سازمان ملی استاندارد، معاونت مهندسی وزارت نفت، انجمن مدیریت کیفیت ایران و انجمن سازندگان تجهیزات صنعت نفت ایران منعقد شد که پس از مدتی این قرارداد بین معاونت مهندسی وزارت نفت و سازمان ملی استاندارد محدود شد، در نهایت مدیریت اجرایی آن به انجمن نفت سپرده شد.

او خاطرنشان کرد: هم‌اکنون گواهی بین‌المللی استاندارد برای تعدادی از کالاها صادر می شود که به نوعی می توان گفت ملاک صدور کیفی ساخت کالا در داخل است.

عضو انجمن سازندگان تجهیزات صنعت نفت ایران با بیان اینکه برای بومی سازی 10 گروه کالایی استراتژیک صنعت نفت، 55 قرارداد با سازندگان داخلی به ارزش 1.2میلیارد دلار منعقد شد است، اظهار داشت: از این میزان اعتبار حدود 25 درصد آن به عنوان پیش پرداخت واریز شده است، همچنین برای سال‌جاری طبق گفته وزیر نفت حدود شش میلیارد دلار اعتبار در نظر گرفته شده است.

او خاطرنشان کرد: این قراردادها با سازندگان منعقد نخواهد شد بلکه بین پیمانکار امضا می شود تا خود پیمانکار تجهیزات مورد نیاز را از سازندگان داخلی تهیه کند.

402

کد خبر: 951866

وب گردی

وب گردی