توصیه هایی تغذیه ای به دانشجویان روزه دار در ایام امتحانات

ماه مبارک رمضان است و ایام امتحانات،برای اینکه دانشجویان بتوانند امتحانات خود را با موفقیت پشت سر بگذارند لازم است تغذیه مناسبی داشته باشند.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، فصل امتحانات نزدیک است و بسیاری از دانش آموزن و دانشجویان کتاب هایشان را به دست گرفته و خود را برای گرفتن بالاترین نمرات آماده می کنند. بسیاری از کارشناسان بر تغذیه صحیح دانش آموزان و دانشجویان در ایام امتحانات تاکید بسیاری دارند، با توجه به اینکه ایام امتحانات امسال با ماه مبارک رمضان مصادف شده است، دانشجویان باید در انتخاب وعده های سحری و افطاری خود دقت بیشتری داشته باشند.

حذف وعده سحری ممنوع

بسیاری از دانشجویان با اینکه می دانند روزه گرفتن بدون سحری ممکن است آسیب های بسیاری بر بدنشان وارد کند، ترجیح می دهند چند ساعتی بیشتر بخوابند و بدون وعده سحری روزه بگیرند، یعنی ترجیح می دهند 20 ساعت گرسنگی و تشنگی را تحمل کنند اما از خواب بیدار نشوند! نهایتا خوردن سحری 20 دقیقه طول بکشد، پس بهتر است برای سلامتی خودتان هم که شده 20 دقیقه از سر و ته خوابتان بزنید و برای خوردن سحری بیدار شوید.

میوه و سبزیجات را جایگزین غذاهای کبابی و چرب کنید

کم نیستند خانواده هایی که تصور می کنند خوردن غذاهایی مانند کباب در وعده های سحری باعث می شود فرزندانشان به قول خودشان قوت بگیرد و جان داشته باشد تا بتواند در ماه رمضان امتحان بدهد، غافل از اینکه مصرف غذاهای کبابی و چرب، نمک و روغن در وعده سحری منجر می شود آن ها در طول روز بیشتر احساس گرسنگی و ضعف بیشتری داشته باشند، بهتر است مصرف میوه هایی مانند هندوانه، سبزیجات و غلات در وعده سحری بیشتر شود.

مایعات را فراموش نکنید

در ماه مبارک رمضان حدود 16 ساعت، هیچ مایعاتی به بدن نمی رسد، به همین منظور باید در فاصله افطار تا سحری آب و مایعات مصرف کرد تا آب از دست رفته بدن جبران شود.

معتادان چای و قهوه بخوانند

برخی از افراد هستند که به خوردن چای، قهوه و موادی که دارای کافئین هستند عادت دارند و اگر در طول روز چای و قهوه ننوشند، دچار سردرد خواهند شد.حال تصور کنید چنین سردردهایی سر جلسه امتحان سراغتان بیاید، آن وقت زحمات یک ترم شما بر باد می رود و شاید نتوانید آن طور که باید دانسته های خود را روی برگه کاغذ پیاده کنید.پس بهتر است در وعده سحری خود چای و قهوه را فراموش نکنید.طبیعتا اگر پیش از ماه مبارک رمضان میزان مصرف چای و قهوه خود را کاهش دهید و به روزی یک لیوان برسانید، دچار سردرد نخواهید شد.

لازم نیست فعالیت بدنی سنگین داشته باشید

اگر روزه هستید و امتحان هم دارید لازم نیست فعالیت بدنی سنگینی داشته باشید، تغییر دکوراسیون خانه، وزنه زدن و فعالیت های این چنینی نه تنها احساس تشنگی و گرسنگی را در شما تشدید می کند بلکه باعث می شود سردرد سراغتان بیاید، اگر هم در مسیر رسیدن به دانشگاه آفتاب زده شده باشید، واقعا در چنین شرایطی باید خیلی به خودتان فشار بیاورید تا بتوانید دروسی که یاد گرفته اید را روی کاغذ بنویسید. پس به نرمش و حرکات کشیده بسنده کنید و ورزش های سنگین یا تغییر دکوراسیون خانه را به روزهایی موکول کنید که حداقل امتحان نداشته باشید.

دلی از عزا در نیاورید لطفا!

حتما این جمله را از پدر بزرگ ها شنیده اید که می گویند:«بعد از غذا خواب میچسبد.» حال فکر کنید چندین ساعت گرسنگی و تشنگی را تحمل کرده اید، حتما به هنگام افطار می خواهید به قول معروف «دلی از عزا در بیاورید.» اما خوردن غذاهایی مانند قرمه سبزی، مرغ و... به هنگام افطار صحیح نیست، بهتر است فاصله بین افطار تا شام یک تا 2 ساعتی باشد که دانشجویان فرصت مطالعه هم داشته باشند و پس از خوردن افطار سنگین خواب آلوده نشوند.

201

کد خبر: 951868

وب گردی

وب گردی