اتمام واحدهای مناطق زلزله زده کرمانشاه تا اواسط سال 98

مسئول ستاد هماهنگی مناطق زلزله زده کرمانشاه گفت: براساس برنامه ریزی های صورت گرفته بازسازی واحدهای مسکونی آسیب دیده در شهرهای منطقه زلزله زده کرمانشاه تا اواسط سال 98 به اتمام خواهد رسید.

رضا خواجه ای، مسئول ستاد هماهنگی مناطق زلزله زده کرمانشاه در گفت و گو با خبرنگار گروه اقتصادی ایسکانیوز به آخرین اقدامات صورت گرفته در مناطق زلزله زده کرمانشاه اشاره کرد و گفت: نزدیک به هفت ماه از زلزله کرمانشاه می گذرد که در این مدت زمان ذکر شده، حدود 24 هزار و 500 واحد آواربرداری، 11 هزار و 700 واحد اجرای کنوانسیون، هفت هزار و 800 واحد اجرای اسکلت و نزدیک به پنج هزار واحد ترمیم سقف و دیوار چین انجام شده است.

خواجه ای با بیان اینکه در حال حاضر 90 هزار واحد برای اخذ تسهیلات به بانک های عامل معرفی شدند که تا به امروز از این تعداد 65 هزار واحد موفق به عقد قرارداد و اخذ تسهیلات شدند، گفت: روندی که اکنون شاهد آن در منطقه هستیم روند مطلوبی است و اقدامات صورت گرفته از سرعت عمل بالایی برخوردار هستند، امیدواریم تا در صورت مناسب بودن وضعیت اقلیم و شرایط جوی، تعهدات خود را هرچه زودتر به پایان برسانیم.

مسئول ستاد هماهنگی مناطق زلزله زده کرمانشاه با اشاره به اینکه بازسازی واحدهای آسیب دیده نیازمند مشارکت 100 درصدی مردم است، افزود: در حال حاضر مدیریت و هزینه کرد بر عهده خود مردم است، واحدهای مسکونی در روستاها به دلیل تخریب کامل نسبت به دیگر واحدهای آسیب دیده در اولویت هستند که در صورت مساعد بودن مشارکت مردم تا پایان شهریور حدود 12 هزار واحد مسکونی به بهره برداری خواهند رسید.

اتمام بازسازی واحدهای مناطق شهری کرمانشاه تا اواسط سال 98

او با اشاره به زمان اتمام بازسازی واحدهای مسکونی آسیب دیده در شهرهای منطقه زلزله زده کرمانشاه، گفت: بازسازی واحدهای آسیب دیده در شهرها نسبت به مناطق روستایی به دلیل مشکلات موجود در شهرها مانند صدور پروانه توسط شهرداری و ارائه نقشه از سوی سازمان نظام مهندسی نیازمند زمان بیشتری هستند که براساس برنامه ریزی های صورت گرفته تا اواسط سال 98 بازسازی این واحدها به اتمام خواهد رسید.

خواجه ای خاطرنشان کرد: در حال حاضر نزدیک به یک هزار واحد احداثی و 34 هزار واحد تعمیری اتمام و به متقاضیان تحویل داده شده است اما بحثی که اکنون وجود دارد تعهد بنیاد مسکن است که واحدها به صورت کلید تحویل نیستند بدین معنا که باید امکان بهره برداری وجود داشته باشد و اقدامات سلیقه ای و نازک کاری واحدها باید توسط خود متقاضیان صورت می گیرد.

مسئول ستاد هماهنگی مناطق زلزله زده کرمانشاه با بیان اینکه چیزی حدود پنج هزار و 500 واحد پول پرداخت شد و مابقی از کانکس استفاده کردند، اظهار داشت: در مجموع حدود 21 هزار و 200 واحد کانکس یا پول کانکس به افراد حاضر در این منطقه تحویل داده شده است اما اکنون صحبت ها در زمینه اسکان موقت به پایان رسیده و مردم با قدرت به دنبال اتمام بازسازی واحدهای مسکونی خود هستند.

او گفت: در حال حاضر به دلیل پس لرزه های موجود در این منطقه، افراد شب را برای خواب در چادر یا کانکس اسکان می کنند در حالی که واحد آنها تکمیل و قادر به اسکان در واحدهای مسکونی خود هستند.

ساخت و ساز واحدهای آسیب دیده تحت تاثیر افزایش قیمت مصالح ساختمانی نبود

خواجه ای به تاثیر افزایش قیمت مصالح ساختمانی در ساخت و ساز واحدهای آسیب دیده منطقه زلزله زده کرمانشاه اشاره کرد و گفت: قراردادهایی که برای تهیه مصالح ساختمانی این منطقه بسته شد برای قبل از گرانی ها بود، بنیاد مسکن میلگردهای ارزان قیمت را در این منطقه توزیع کرد، بتن آماده و آهن آلات با قیمت سال گذشته توزیع شده است بنابراین واحدهای ساخته شده تحت تاثیر افزایش قیمت مصالح ساختمانی قرار نگرفتند اما برخی دیگر از مسایل وجود دارد که قیمت آنها تابع بازار هستند و نمی توان از آن ها چشم پوشی کرد.

مسئول ستاد هماهنگی مناطق زلزله زده کرمانشاه در پایان گفت: علیرغم وجود اختلاف مابین وزارت راه و شهرسازی و سازمان نظام مهندسی شاهد هیچ گونه کم کاری از سوی سازمان نظام مهندسی این استان در بازسازی واحدها نبودیم و همین طور سازمان نظام مهندسی تخفیف ویژه ای را برای طراحی واحدهای آسیب دیده شهری در نظر گرفت که حدود دو هزار و 200 پلاک پروانه صادر و نقشه را طراحی کرده است.

401

کد خبر: 951882

وب گردی

وب گردی