دولت با تخفیف مالیات از تولیدکنندگان حمایت کند

عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی با تأکید بر اینکه دولت با حمایت از تولیدکنندگان داخلی و تخفیف در مالیات قدم بزرگی بر ایجاد اشتغال برمی‌دارد، گفت: جلوگیری از قاچاق کالا، تولید داخلی را به شدت تقویت خواهد کرد.

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز؛ عبدالرضا امیر تاش، با اشاره به اینکه دولت می‌تواند بر اساس سیاست‌های داخلی به گونه‌ای حرکت کند که شرایط را بهبود ببخشد، گفت: متأسفانه برخی عملکردهای دولت در چند سال گذشته، موجب ایجاد مشکلاتی در اقتصاد شد.

او افزود: پافشاری دولت بر کاهش نرخ سود بانکی در سال گذشته سرآغاز نابسامانی نرخ ارز و طلا شد، چرا که تا قبل از این اقدام بازار آرامی را پشت‌سر گذاشته بودیم.

امیرتاش با اشاره به اینکه بعد از کاهش دستوری نرخ سود بانکی، سپرده‌ها از بانک‌ها خارج و وارد بازار ارز و طلا شد، گفت: پس اگر در سیاست‌های داخلی تغییرات مهمی ایجاد شود، شرایط اقتصادی بهبود می‌یابد و دیگر احتیاجی به آن شکل که برخی تصور می‌کنند، باید با کشورهای اروپایی ارتباط داشته باشیم تا اقتصاد رشد کند، نخواهیم داشت.

عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی خاطرنشان کرد: به هر حال کشور باید به سمت تنش‌زدایی حرکت کند و قطعاً نمی‌توان گفت که تشنج‌زدایی نمی‌تواند بی‌تأثیر در اقتصاد داخلی کشور باشد، اما به هر حال برخی اقدامات می‌تواند باعث شود تا بدون توجه به کمک‌های خارجی اقتصاد داخلی را تقویت کرد.

او افزود: یکی از گزینه‌هایی که دولت می‌تواند با اجرای آن اقتصاد داخلی را تقویت کند، جلوگیری از ورود کالای قاچاق به کشور است که برای کشور و اقتصاد داخلی بسیار مهم و مفید باشد، چرا که حجم زیاد قاچاق کالا می‌تواند رونق را به تولیدکننده‌های داخلی به ارمغان بیاورد و موجب ایجاد اشتغال در کشور شود.

به گفته عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی، قطعاً با جلوگیری از ورود کالای قاچاق به کشور، تولیدکننده‌های داخلی با ظرفیت بالاتری به فعالیت خواهند پرداخت و اشتغال بهتری در انتظار کشور خواهد بود.

امیرتاش ادامه داد: یکی دیگر از مواردی که دولت می‌تواند با ساماندهی آنها موجب تقویت تولید در کشور شود، ساماندهی مؤسسات مجاز یا غیرمجاز است، بنابراین اگر سرمایه‌ها به درستی از سطح جامعه جمع‌آوری و صرف تولید مولد شود، گام‌ بزرگی برای اقتصاد برداشته خواهد شد.

او با اشاره به اینکه با رونق بخش مسکن می‌توان سایر بخش‌های تولیدی را رونق داد، گفت: مسکن مهر اگر چه در اجرا دارای اشتباهاتی بود، اما ایده خوبی بود، بنابراین مسکن که از تحولات جهانی تبعیت نمی‌کند، می‌تواند موجب ایجاد اشتغال و تقویت تولید شود.

عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد ادامه داد: با توجه به سفارش مقام معظم رهبری به دولت مبنی بر ادامه همکاری با اروپایی‌‌ها بعد از خروج آمریکا از برجام به نظر می‌رسد، باید همان طور که اروپایی‌ها مشتاق ادامه همکاری با ایران هستند، ما نیز با آنها همکاری کنیم.

*وزارت خارجه محصولات ایرانی را به کشورها معرفی کند

او با اشاره به اینکه باید با کشورهای اروپایی ارتباط نزدیک ایجاد کنیم، گفت: همان طور که 20 سال پیش وزارت امور خارجه اقدام به برپایی نمایشگاه در کشورهای مختلف می‌کرد و محصولات ایرانی را به کشورها معرفی می‌کرد، باز هم می‌توانیم این اقدام را زنده کنیم و از آن اقدام که سال‌هاست مسکوت مانده، بهره کافی ببریم و از تولیدکننده‌های داخلی حمایت کنیم.

*از کاهش دستوری نرخ سود دست برداریم

امیرتاش تصریح کرد: دولت باید از تعیین دستوری نرخ سود بانکی دست بردارد، چرا که این اقدامات به ضرر تولیدکنندگان می‌شود.

او افزود: به جای اینکه نرخ سود بانکی را با این عنوان که سرمایه‌ها به سمت تولید حرکت کند، پایین بیاوریم تا از تولیدکننده‌ها حمایت شود بهتر است دولت از مشوق‌ها مثل تخفیف و حذف دریافت مالیات از تولیدکننده‌ها گام بردارد.

منبع: فارس

402

کد خبر: 951973

وب گردی

وب گردی