توقف طرح انتقال آب خلیج فارس به کرمان به دلیل کمبود منابع مالی بود

عضو مجمع نمایندگان استان هرمزگان در خانه ملت در رابطه با علت توقف پروژه انتقال آب خلیج فارس به استان کرمان و یزد در سال گذشته گفت: سال گذشته این پروژه با کمبود منابع مالی مواجه شد که موجب به توقف کوتاه این پروژه شد اما دوباره توانستند مبلغ را فراهم و کارها را با جدیت بیشتری پیش ببرند.

به گزارش گروه استان های ایسکانیوز، بحران کم آبی معضل بسیار جدی در کشور است که قابل چشم‌پوشی نیست که زندگی مردم با آن درگیر است و این مساله در استان کرمان وضعیت حادتری را به خود داده است آن گونه که طبق نظر کارشناسان نسبت به مدت مشابه سال گذشته میزان نزولات آسمانی در این استان 70 درصد کاهش یافته است.

این موضوع در حالی است که در تاریخ 4 بهمن سال گذشته احمد امینی در همایش مدیریت آب در صنایع فرآوری مواد معدنی با بیان اینکه بر اساس مطالعات انجام شده تا سال 2040 ،‌33 کشور در وضعیت شدید کم آبی قرار خواهند گرفت،‌گفت: از این تعداد 14 کشور از خاورمیانه در میان این کشورها وجود دارند که رتبه ایران در این لیست مرتبه سیزدهم است.

همچنین مسعود کرباسیان وزیر اقتصاد و امور دارایی با اعلام تشکیل کارگروهی برای بررسی تامین مالی طرح انتقال آب از خلیج فارس بیان داشت که نحوه کمک به طرح انتقال آب از خلیج فارس به استان های یزد و کرمان در کارگروهی بررسی خواهد شد.

وی گفت: وزارت اقتصاد سیاست های راهبردی را در زمینه انتقال آب از خلیج فارس دنبال خواهد کرد و خط اعتباری لازم را از مسائل ارزی و قراردادهای فاینانسی و حتی اوراق مشارکت فراهم می کند.

وزیر اقتصاد و امور دارایی همچنین تاکید داشت: وزارت اقتصاد تلاش دارد تسهیلات لازم را برای بخش تولید در اختیار سرمایه گذاران خصوصی قرار دهد.

حسین هاشمی تختی‌نژاد نماینده مردم بندرعباس در گفت وگو با خبرنگار ایسکانیوز، اظهار داشت: در کشور با مشکل کم آبی و حتی در برخی از شهرها با بی آبی مواجه هستیم؛ این در حالی است که بخش عمده ای از آب در کشور را صنایع مصرف می کنند.

وی ادامه داد: برخی از صنایع که از آب بسیار استفاده می کنند می توان به صنایع گل گهر سیرجان، مس سرچشمه کرمان و چادر ملو یزد اشاره کرد که این صنایع از صنایع بزرگ در کشور هستند و از اعتبارات بالایی برخوردار و نیاز به آب دارند بنابراین چاره ای جز تامین آب از جای دیگر را برای این صنایع را نداریم.

عضو مجمع نمایندگان استان هرمزگان در مجلس شورای اسلامی افزود: این صنایع برای حل مشکل خود حدود 6-7 سال پیش با استان هرمزگان مذاکره و در نتیجه هرمزگان موافقت کرد تا آب را شیرین و برای مصرف خود ببرند منتها سهم استان هرمزگان را هم در نظر بگیرند، به آن معنا که قرار است هر یک میلیون متر مکعب آب در اینجا شیرین سازی و به صنایع نام برده انتقال پیدا کنند.

هاشمی تختی‌نژاد تصریح کرد: با تصمیم مسوولین استان هرمزگان قرار بر آن شد تا یک سوم از مقدار آبی که شیرین می شود را به استان هرمزگان و بخش دیگری هم به روستاهایی که در مسیر انتقال آب قرار دارند داده شود.

دولت هیچ هزینه ای در طرح انتقال آب خلیج فارس به استان ها نمی کند

وی ادامه داد: این شیرین سازی و انتقال آب خلیج فارس در بخش خصوصی اتفاق می افتد به آن معنا که دولت هیچ هزینه در این راستا نمی کند و مشخصا این پروژه به نفع بخش خصوصی است زیرا هزینه این پروژه بالا و هزینه درستی است.

عضو مجمع نمایندگان استان هرمزگان تصریح کرد: انتقال آب در فاز اول از بندرعباس به گلگهر سیرجان حدود 300 کیلومتر راه است و طبق برنامه ریزی که شده است تا پایان امسال نهایت اوایل سال آینده این فاز افتتاح خواهد شد.

هاشمی تختی‌نژاد ادامه داد: فاز دوم و سوم این پروژه در مس سرچشمه کرمان و سپس چادر ملو یزد صورت خواهد گرفت.

وی با تاکید بر این که فاز اول این پروژه برای گلگهر سیرجان است، افزود: بخش خصوصی در حال هزینه در این پروژه است و پول خوبی هم از پروژه به دست خواهند آورد، همچنین یک سوم از مقدار آبی که در هرمزگان به فروش می رسد سود خوبی را برای آنها عاید خواهد شد.

نماینده مردم بندرعباس در خانه ملت افزود: مازاد آبی که این پروژه نیاز دارد را حتی می توانند در استان های کرمان و یزد به فروش برسانند و باعث شود تا سود لازم از این سرمایه گذاری را بدست آورند.

توقف پروژه به دلیل کمبود منابع مالی بود

هاشمی تختی‌نژاد در پاسخ به این سوال که دلیل توقف این پروژه در سال گذشته چه بود، گفت: سال گذشته این پروژه با کمبود منابع مالی مواجه شد که موجب به توقف کوتاه این پروژه شد اما دوباره توانستند مبلغ را فراهم و کارها را با جدیت بیشتری پیش ببرند.

وی افزود: تاکنون دو الی سه بار همراه با استانداران و نمایندگان سه استان هرمزگان، کرمان و یزد از پروژه دیدار کرده ایم.

پبشنهاد استفاده از آب عمان برای مرتفع کردن مشکل کم آبی در کشور

عضو مجمع نمایندگان استان هرمزگان در مجلس تصریح کرد: این موضوع یک کار جدیدی است که در کشور رخ می دهد و ما هم موافق آن هستیم، البته یک دغدغه و نگرانی نسبت دریای خلیج فارس داریم که باعث شد تا در همین راستا به دولت پیشنهاد دهیم که اگر قرار است آب شیرین و به عمق کشور انتقال پیدا کند بهتر است به سمت دریای عمان هم بروند تا مشکلی برای خلیج فارس به وجود نیاید.

وی گفت: مسوولین دولت از این پیشنهاد استقبال کرده و به نظر می رسد که برنامه شان در منطقه چابهار یک شهرک آب شیرین کن راه اندازی خواهند کرد تا مشکل کمبود آب در مناطق مرتفع شود.

901/900

کد خبر: 952023

وب گردی

وب گردی