کمیته ارتقای جایگاه ملی و بین‌المللی واحد علوم و تحقیقات ایجاد می‌شود

معاون پژوهش و فناوری واحد علوم و تحقیقات با تشریح وضعیت واحد علوم و تحقیقات در نظام‌های رتبه‌بندی، از تشکیل کمیته ارتقای جایگاه ملی و بین‌المللی این واحد دانشگاهی خبر داد.

به گزارش ایسکانیوز، از روابط عمومی واحد علوم و تحقیقات، دکتر فاطمه عزیزآبادی فراهانی با اعلام این خبر گفت: مجموعه واحد علوم و تحقیقات ضمن تلاش برای توسعه کمی و کیفی تولیدات و مستندات علمی و نمایه‌سازی در پایگاه‌های استنادی معتبر بین‌المللی، اهتمام ویژه علمی و پژوهشی خود را بر هدایت پایان‌نامه‌ها و رساله‌های دانشجویی به سوی تولید محتوا با اولویت حل مسائل و چالش‌های ملی قرار داده است.

وی افزود: در همین راستا قرار است کمیته ارتقای جایگاه ملی و بین‌المللی واحد علوم و تحقیقات تشکیل و شاخص‌های مطلوب ارزیابی پژوهشی با هدف کیفی‌سازی و کاربردی کردن تولیدات و مستندات علمی طراحی شود.

معاون پژوهش و فناوری واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی در ادامه به تشریح وضعیت واحد علوم و تحقیقات در نظام‌های رتبه‌بندی بین‌المللی پرداخت و در این زمینه به معیارهای رتبه‌بندی و رتبه واحد علوم و تحقیقات در ایران و جهان بر اساس هر کدام از نظام‌های رتبه‌بندی اشاره کرد که این شرح در قالب جدول آمده است:

جدول وضعیت واحد علوم و تحقیقات در نظام‌های رتبه‌بندی

ردیف

نظام رتبه‌بندی

معیارهای رتبه‌بندی

رتبه واحد علوم و تحقیقات در ایران

رتبه واحد علوم و تحقیقات در جهان

۱

Scimago

رتبه‌بندی دانشگاه‌ها بر اساس عملکرد پژوهشی و در قالب مقالاتی که در نشریات معتبر بین‌المللی نمایه شده‌اند

۱۱

۵۴۸

۲

Webometrics

رتبه‌بندی دانشگاه‌ها بر اساس قابلیت به اشتراک‌گذاری علم توسط وب سایت‌های دانشگاهی

۱۸

۱۴۵۶

۳

SciVision

رتبه‌بندی دانشگاه‌ها بر اساس شاخص‌های پژوهش، نوآوری و آموزش

۵

۹۳۸

۴

Leiden

رتبه‌بندی دانشگاه‌ها بر اساس تولیدات علمی و تأثیر انتشارات علمی

۱۲

۶۸۲

دکتر عزیزآبادی فراهانی در ادامه به ارائه گزارشی از مدارک و مستندات علمی نمایه شده واحد علوم و تحقیقات در پایگاه استنادی Web of Scienceپرداخت.

* تعداد مدارک علمی نمایه شده واحد علوم و تحقیقات در پایگاه استنادی WoS

وی تعداد مدارک علمی نمایه شده از سوی واحد علوم و تحقیقات در پایگاه استنادی WoS در بازه زمانی سال ۱۹۹۹ تا می ۲۰۱۸ را ۱۲ هزار و ۴۰۴ مدرک علمی عنوان کرد و گفت: تعداد مدارک علمی نمایه شده در هر سال، نشان‌دهنده روند رو به رشد در نمایه‌سازی مدارک علمی واحد علوم و تحقیقات در این پایگاه استنادی است.

دکتر عزیزآبادی فراهانی افزود: از لحاظ حوزه تخصصی، مقالات و مستندات نمایه شده در پایگاه استنادی WoS، حوزه‌های مهندسی با ۲۸۳۰ عنوان، فیزیک با ۱۶۱۵ عنوان، شیمی با ۱۳۸۹ عنوان، مواد با ۱۰۶۸ عنوان، کامپیوتری با ۱۰۵۴ عنوان، محیط زیست و ریاضی هرکدام با ۶۰۶ عنوان، تکنولوژی علوم با ۵۳۷ عنوان و کشاورزی، بیوشیمی و زیست مولکولی هر کدام با ۳۶۵ عنوان، بیشترین سهم را در این مدارک به خود اختصاص داده‌اند.

دکتر عزیزآبادی فراهانی افزود: در طی سال‌های گذشته بیشترین تعداد استناد به مدارک علمی نمایه شده واحد علوم و تحقیقات در پایگاه استنادی WoS، در سال ۲۰۱۷ و برابر ۱۴۷۶۱ بوده است. امید است با همین روند روبه‌رشد، تعداد بیشتری از مستندات علمی تا پایان سال ۲۰۱۸ نمایه سازی شود.

کد خبر: 952102

وب گردی

وب گردی