حساسیت زلزله احتمالی تهران برای دولت جدی نیست

نماینده مسیحیان آشوری درمجلس  دهم با اشاره به اینکه ایران کشوری زلزله خیز است و باید به فکر استفاده از راه حل های نوین باشد  گفت: هیچ دولتی تاکنون ردیف ویژه ای در بودجه برای مقابله با زلزله پیش بینی نکرده است و متاسفانه هماهنگی و آمادگی کافی در دستگاه ها برای مقابله با زلزله تهران وجود ندارد.

به گزارش ایسکانیوز امروز در مجلس شورای اسلامی یکی از نمایندگان مقابله با زلزله احتمالی تهران در چند سال گذشته را مرور کرد و گفت: زلزله احتمالی تهران موضوع مهمی است که با وجود اهمیت فوق العاده مورد غفلت قرار گرفته و متاسفانه نه تنها دستگاه ها آمادگی لازم و کافی برای مقابله با آن ندارند بلکه شاهد ادامه ساخت و سازها نیز بر روی گسل ها هستیم.

نماینده مسیحیان آشوری و کلدانی درمجلس شورای اسلامی ساخت ساختمان های بلند را در پهنه گسل شمال تهران مورد انتقاد قرار داد و یاد آوری کرد 245 ساختمان حساس و دو وزارت خانه مهم هم جز این تعداد هستند.

عضو کمیسیون عمران مجلس، با تاکید بر اینکه سازمان نظام مهندسی با وجود دغدغه های موجود هنوز نظارت مناسبی بر روند ساخت و سازها در پایتخت ندارد گفت: با توجه به اهمال نسبت به بهسازی و ایمن سازی بافت ها، شریان ها و پل های فرسوده، برج ها و ساختمان های ناایمن، گودهای پرخطر و بازار تهران باید ضوابط سختگیرانه ای برای جلوگیری از ساخت و ساز بر روی گسل های تهران اعمال شود.

بت کلیا از روند ساخت و سازها در منطقه 22 و بافت های فرسوده پایتخت اظهار نگرانی وکرد و گفت: این ساخت و ساز ها به گونه ای است که حتی اگر زلزله ای با ریشتر پایین رخ دهد امدادرسانی به حادثه دیدگان بسیار سخت خواهد بود.

وی با توجه به موقعیت جغرافیایی کشور از دستگاه های ذیربط خواست برای مقابله با زلزله به طور مداوم در حال آماده باش باشند و از تدابیر کشورهای مختلف به ویژه ژاپن برای مقابله با زلزله استفاده کنند.

نماینده مسیحیان آشوری و کلدانی درمجلس دهم با اشاره به اینکه ایران کشوری زلزله خیز است و باید به فکر استفاده از راه حل های نوین باشد گفت: هیچ دولتی تاکنون ردیف ویژه ای در بودجه برای مقابله با زلزله پیش بینی نکرده است و متاسفانه هماهنگی و آمادگی کافی در دستگاه ها برای مقابله با زلزله تهران وجود ندارد.

بت کلیا افزود: دولت باید نسبت به وقوع احتمالی زلزله تهران حساسیت داشته باشد و بودجه سالانه ردیفی را تحت عنوان مقابله با زلزله پیش بینی کند تا از فجایع انسانی جلوگیری شود به طور قطع مجلس نیز به فوریت لایحه را مورد بررسی قرار می دهد.

این در حالی است که پیشتر پدر زلزله شناسی ایران در مصاحبه با ایسکانیوز با اشاره به خطر گسل های جنوبی تهران گفته بود: مسئولان کلیدی کشور با اعتقاد به اینکه زلزله یک پدیده طبیعی است باید سعی کنند اقدامات پیشگیرانه را در این زمینه به نحو احسن انجام دهند و اعتقاد به توکل و توسل زمانی اصولی است که هر آنچه تدابیر پیشگیرانه علمی و عملی وجود دارد انجام شده باشد و بقیه امور را به خدا واگذار کرد.

برای خواندن مطالب بیشتر در این مورد اینجا را بخوانید.

همچنین عاطفه خندان ،دانشجوی کارشناسی ارشد برنامه ریزی منطقه ای - دانشگاه علوم و تحقیقات درباره تاب آوری جامعه در مواجهه بابحران نیز در پایان نامه خود با بررسی نقاط آسیب پذیر شهر تهران در مقابل زلزله احتمالی تهران گفته است:یک اجتماع محلی باید به هنگام بروز یک سانحه پیش‌بینی‌نشده، به‌اندازه‌ای تاب آور و مقاوم باشد که بتواند در یک چرخه زمانی کوتاه با کمک نیروهای توانمند درونی خود و همچنین مشارکت توان های خارج از جامعه، به‌سرعت خود را به شرایط پیش از سانحه برگرداند.

برای خواندن مطالب بیشتر در این مورد اینجا را بخوانید.

705

کد خبر: 952123

وب گردی

وب گردی