دستگاه الکترومایوگرافی بیسیم در واحد علوم و تحقیقات رونمایی می‌شود

دستگاه الکترومایوگرافی بیسیم که به همت محققان واحد علوم و تحقیقات طراحی و ساخته شده است، سه‌شنبه ۸ خرداد ماه در محل واحد علوم و تحقیقات رونمایی می‌شود.

به گزارش ایسکانیوز، به نقل از روابط عمومی واحد علوم و تحقیقات، الکترومایوگرافی ( EMG ) تکنیکی برای ثبت فعالیت‌های الکتریکی عضلات بدن در مواقع فعالیت و انقباضات ماهیچه‌ها بوده و به نوعی همان اصطلاح کلینیکی «نوار عضله» است.

الکترومایوگرافی به دو روش غیرتهاجمی مانند نصب الکترود سطحی بر روی بدن و یا روشی تهاجمی با وارد کردن الکترود سوزنی به بافت مورد نظر صورت می‌گیرد. از آنجایی که ثبت سیگنال EMG سطحی به صورت غیرتهاجمی ریسک کمتری برای فرد مورد آزمایش یا بیمار دارد، در نتیجه روش اندازه‌گیری نسبتاً متداول‌تری است.

محققان واحد علوم و تحقیقات در مرکز تحقیقات مهندسی در پزشکی و بیولوژی این واحد دانشگاهی، با طراحی دستگاه الکترومایوگرافی بیسیم توانسته‌اند دستگاهی را طراحی کنند که نه تنها محدودیت‌های مشابه خارجی را ندارد، بلکه بدون استفاده از الکترودهای معمول و گران‌قیمت، قابلیت ثبت و ارسال همزمان اطلاعات فعالیت ماهیچه‌های درگیر را به صورت بیسیم بدون نیاز به سایش پوست، مالیدن ژل و حتی نصب الکترود و صرفاً توسط پایه الکترود (سوکت دکمه‌ای) دارد.

مشکل دیگر معمول در ارسال بیسیم الکترومایوگرافی، آرتیفکت حرکتی ناشی از جابجایی سیم‌ها و الکترود روی بدن فرد در حال حرکت است. در این سیستم که طراحی آن بر اساس دانش بومی است، این مشکل مشاهده نمی‌شود.

از آنجایی که برد این دستگاه کوچک و سبک، حدود صد متر بوده و به صورت نواری کش‌مانند به دور عضله بدون نیاز اتصال با سیم به دستگاه مادر بسته می‌شود، سهولت الکترومایوگرافی را فراهم کرده و خطاهای رایج در نوع ثابت آن را ندارد.

این دستگاه در زمینه‌های مختلفی نظیر تحقیقات مهندسی پزشکی، ارتوپدی، تربیت بدنی، طب ورزش، مهندسی ورزش و پزشکی عصب-عضله کاربردهای گوناگونی دارد.

در کنار این رونمایی، کارگاهی جهت ثبت و نمایش بلادرنگ فعالیت عضلانی یک شخص و نیز توضیحات فنی برگزار می‌شود.

کد خبر: 952298

وب گردی

وب گردی