«چالش های روابط هند  و ایران» کتاب شد

کتاب «روابط هند و ایران در سایه مسئله هسته‌ای ایران و چالش‌های آن برای دیپلماسی هند» تالیف آصف شجاع در دهلی منتشر شد.

به گزارش خبرنگار فرهنگی ایسکانیوز، کتاب روابط هند و ایران در سایه مسئله هسته‌ای ایران و چالش‌های آن برای دیپلماسی هند با عنوان India – Iran Relations under the shadow of the Iranian Nuclear Issue challenges for India’s Diplomacy تالیف آصف شجاع، توسط شورای هند برای (مطالعات) امور بین‌الملل در دهلی منتشر شد.

دکتر آصف شجاع یکی از پژوهشگران شورای هند برای مطالعات امور بین‌الملل در دهلی نو است. علاوه بر این، او به عنوان یک پژوهشگر در مرکز مطالعات نیروی هوایی (CAPS)، دهلی نو در پروژه تحقیقاتی مربوط به برنامه هسته‌ای ایران کار کرده است.

وی مدرک دکترای خود را که در خصوص بررسی قدرت سیاسی داخلی ایران بود از دانشگاه جواهر لعل نهرو دهلی اخذ کرده است. تخصص پژوهشی او سیاست داخلی ایران، مسئله هسته‌ای ایران و روابط هند و ایران است. او تعدادی مقالات پژوهشی که عمدتا متعلق به ایران اسلامی بوده را تالیف و نشر کرده است.

هند و ایران به عنوان دو تمدن باستان با وجود برخی از چالش‌ها در طول تاریخ روابط صمیمانه‌ای داشته اند. یکی از چالش‌هایی که در سال‌های اخیر به وجود آمده این بود که ایران به خاطر برنامه هسته‌ای خود تحت تحریم‌های اقتصادی و سیاسی بین‌المللی قرار گرفت.

این تحریم ها، به ویژه یک جانبه، پیامدهای نامطلوبی بر روابط دو جانبه هند و ایران نیز داشته است و این مسئله برای دستگاه سیاست خارجی و دیپلماسی هند به منظور حفظ روابط خود با ایران همیشه مطرح بوده است. این کتاب با توضیح دادن عناصر و مولفه‌های چالش‌ها موارد تلاش‌های هند در دهه‌های اخیر برای حفظ رابطه با ایران را ترسیم می‌کند.

برخی از سرفصل‌های این اثر شامل: بحث هسته‌ای ایران، قرارداد هسته‌ای هند و آمریکا و رای هند علیه ایران، تحریم شورای امنیت سازمان ملل بر ایران، شدت تحریم‌ها و مخمصه‌های هند، شرکت هند در شانزدهمین اجلاس جنبش عدم تعهد

انتخاب روحانی و تغییر معادلات، معامله هسته ای ایران و پیامدهایش، هند و ایران – مناسبات اقتصادی پس از برداشتن تحریم ها و چشم اندازها است.

چاپ نخست کتاب «روابط هند و ایران در سایه مسئله هسته‌ای ایران و چالش‌های آن برای دیپلماسی هند» تالیف آصف شجاع در 234 صفحه در دهلی منتشر شد.

502

کد خبر: 952341

وب گردی

وب گردی