شرح وظایف شوراها به بلوغ خود نرسیده است

رئیس شورای اسلامی شهر ساری گفت: شرح وظایف شوراها متاسفانه به بلوغ خود نرسیده و معطوف به شهرداری ها می شود این در حالی است که شوراها یک نهاد مردمی هستند که مشروعیت و قدرت خود را از آرای مردم گرفته و در نهایت می توانند بدون ایجاد اختلال در وظایف دستگاه های مختلف اجرایی ورود پیدا کنند.

مسعود مدینه رئیس شورای اسلامی شهر ساری در گفت وگو با خبرنگار ایسکانیوز، اظهار داشت: ایجاد شوراها به نوعی واگذاری و برگرداندن قدرت از مجموعه بدنه حاکمیت به مردم بوده تا مردم منتخبین خود را در شوراها انتخاب کنند.

وی افزود: شرح وظایف شوراها متاسفانه محدود و یا به نوعی به بلوغ خود نرسیده و مقداری معطوف به شهرداری ها می شود این در حالی است که درواقع شوراها یک نهاد مردمی هستند که مشروعیت و قدرت خود را از آرای مردم گرفته و در نهایت می تواند بدون ایجاد اختلال در روند اجرایی وظایف دستگاه های مختلف اجرایی ورود پیدا کنند؛ از این جهت نمی توان آن را به شورای شهرداری محدود کرد.

رئیس شورای شهر ساری تصریح کرد: یکی از این وظایف جدا از وظیفه اول شوراها، که بحث قانون گذاری یا تصویب لایحه عوارض است، بحث نظارتی است. مجموعه شوراها می توانند بدون هیچ قید و بندی بر عملکرد شهردارها ورود پیدا کنند و همچنین عملکرد مجموعه شهرداری ها را به صورت خاص و جز رصد کنند و هیچ گونه مشکلی در این حوزه وجود ندارد.

وی در رابطه با اتاق شیشه ای شوراها در بحث شفاف سازی عملکرد شهرداری گفت: قانون درخصوص مسائل مالی سرفصل های بودجه ای دارد که با پیشنهاد شهرداری در شورا سالانه مصوب می شود و بعد از آن تقریق و متمم بودجه و موارد دیگر قید می شود و تمام عملکرد ها مشخص است.

مدینه افزود: از لحاظ قانونی شوراها هر شش ماه همانطور که به نوعی گزارش عملکرد شهردار را دریافت می کنند آن را به سمع و نظر مردم آن شهر از طریق رسانه ها و به صورت مکتوب می رسانند.

رئیس شورای شهر ساری ادامه داد: شوراها موضوع اتاق شیشه ای را با اصحاب رسانه، که یکی از ارکان خیلی مهم مباحث مدیریتی است، می توانند مطرح کنند به آن معنا که به کمک اصحاب رسانه تمام فعالیت های خود را به سمع و نظر عموم مردم برسانند.

وی افزود: در آیین نامه و شیوه مدیریت شوراها در خصوص مدیریت مجموعه قید شده که کلیه جلسات شوراها با هماهنگی رئیس شوراها می تواند به سمع و نظر هر شهروندی برسد و با هماهنگی رئیس شورا می توانند هر کسی در جلسات شورا حضور پیدا کند به جز آنکه به درخواست فرمانداران، بخشداران یا شهردار جلسه ای غیرعلنی برگزار شود. فلذا هیچ موضوعی برای پوشاندن از مردم وجود ندارد.

مدینه گفت: این عملکرد طبق گزارشات تفریق بودجه و گزارشات بودجه سالانه کاملا شفاف و به صورت کتابچه مصوب می شود و در اختیار حسابرسان قرار می گیرد و حسابرسان آن را بررسی و گزارش عملکردشان را دوباره به خود شورا ارائه خواهند داد.

رئیس شورای شهر در پاسخ به این سوال که در صورت مشاهده تخلف از سوی شهردار، شورای شهر چه اقدامی انجام می دهد، گفت: نمی توان گفت که تخلفی به صورت مطلق افتاده یا خیر، اما آن موضوعی که قانونگذار در این حوزه برنامه ریزی کرده است، ما هیچ نوع خلا قانونی در این حوزه نداریم، اولین اتفاقی که می افتد طرح سوال است و در ادامه باید آن سوال پیگیری و شهردار پاسخگو باشد و پس از مدتی اگر اتفاقی نیفتاد طرح استیضاح می شود و با اکثریت مطلق رای گیری و شهردار استیضاح می شود.

وی تصریح کرد: تا به امروز مواردی را طرح سوال از شهردار داشتیم اما همگی منجر حل آن مشکل شده بود و همچنین تاکنون در شورای چهارم و پنجم چنین موضوعی از جمله تخلف در شهرداری سابقه نداشته است.

901/900

کد خبر: 952350

وب گردی

وب گردی