برگزیدگان مرحله دانشگاهی سی و سومین مسابقات قرآن و عترت دانشجویان کشور معرفی شدند

آیین معرفی برگزیدگان مرحله دانشگاهی سی و سومین مسابقات قرآن و عترت دانشجویان کشور با حضور رئیس و معاون فرهنگی دانشگاه تهران، معاون فرهنگی وزارت علوم تحقیقات و فناوری، معاون دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه تهران و جمعی از مسئولان و دانشجویان، یکشنبه 6 خرداد، در باشگاه دانشجویان دانشگاه تهران برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ایسکانیوز، آیین معرفی برگزیدگان مرحله دانشگاهی سی و سومین مسابقات قرآن و عترت دانشجویان کشور با حضور رئیس و معاون فرهنگی دانشگاه تهران، معاون فرهنگی وزارت علوم تحقیقات و فناوری، معاون دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه تهران و جمعی از مسئولان و دانشجویان، یکشنبه 6 خرداد، در باشگاه دانشجویان دانشگاه تهران برگزار شد.

مسابقات قرآن سال ۱۳۹۶دانشگاه تهران شامل برگزاری مرحله دانشگاهی سی و سومین دوره مسابقات قرآن و عترت علیهم السلام دانشجویان کشور و پنجمین دوره مسابقات قرآن و عترت علیهم السلام ویژه کارکنان و اعضای هیئت علمی دانشگاه تهران بود که با معرفی 75 تن از دانشجویان و 32 تن از کارکنان و اعضای هیئت علمی، به کار خود پایان داد.

در ابتدای این مراسم، دکتر مجید سرسنگی معاون فرهنگی دانشگاه تهران، ضمن گرامیداشت مناسبت های ماه مبارک رمضان، گفت: ما با زحمات تعداد زیادی از همکاران ما در اداره کل فرهنگی و اجتماعی دانشگاه تهران، مدرسه قرآن و عترت، معاونت های دانشجویی و فرهنگی پردیس ها و دانشکده ها و ... توانستیم سی و سومین دوره مسابقات قرآن و عترت علیهم السلام دانشجویان کشور و پنجمین دوره مسابقات قرآن و عترت علیهم السلام ویژه کارکنان و اعضای هیئت علمی دانشگاه تهران را برگزار کنیم.

وی افزود: ما هر چه داریم و هر آنچه بخواهیم داشته باشیم از قرآن است. مدتی پیش مقام معظم رهبری فرمایشاتی داشتند که البته بیشتر روی سخنانشان با مسئولان نظام بود اما در آن فرمایشات، یادی کردند از دهه 60 و نکاتی را فرمودند در خصوص شرایط ما در دهه 60 و اینکه مدیران ما در آن دوران چه رویکردی داشتند و نگاه کنیم ببینیم اکنون پس از گذشت حدود چهار دهه، در چه شرایطی هستیم. من فکر می‌کنم همین موضوع را راجع به نگاه و رویکرد جامعه ما به قرآن هم مصداق دارد.

معاون فرهنگی دانشگاه تهران، در ادامه اظهار کرد: یک زمان روشنفکران دینی ما معتقد بودند قرآن ها باید از طاقچه ها برداشته شود و از حالت نمادین درآید و وارد متن زندگی مردم شود؛ یکی از دستاوردهای مهم پیروزی انقلاب اسلامی این بود که قرآن و مفاهیم و ارزش های آن وارد زندگی مردم شد.

وی تاکید کرد: هشت سال دفاع مقدس تداوم حضور ارزش‌ها و مفاهیم قرآنی در زندگی ما بود. زندگی‌ای که امروز فارغ از همه سختی‌ها و زحمت‌هایی که برای ما داشت، باید حسرتش را بخوریم. متاسفانه هر چه که ما از دفاع مقدس و مبدأ انقلاب دورتر شدیم، قرآنی که قرار بود جامعه ما را متحول کند و راه‌گشای نسل جوان ما شود، نقشش در جامعه کم رنگ شد.

دکتر سرسنگی تصدیح کرد: امروز اگر شاهد بعضی ناهنجاری‌ها در جامعه هستیم، اگر شاهد برخی پرسش‌های بی‌پاسخ در چامعه هستیم، قطعا یکی از دلایلش کم توجهی به قرآن است؛ البته ما در این سال‌ها مسابقه و جشنواره قرآنی زیاد برگزار کردیم اما به عنوان یک واقعیت تلخ باید بپذیریم که کمتر به تأثیرگذاری مفاهیم قرآنی در جامعه توجه کردیم.

وی افزود: امروز اگر جامعه ما بخواهد از مشکلات خود پا فراتر بگذارد و بر مشکلات اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی خود غلبه کند، هیچ چاره‌ای ندارد جز اینکه باز مثل اوایل انقلاب اسلامی به قرآن و عترت باز گردد و این موضوع را از عمق جان طلب کند. حرکت‌های نمایشی را در حوزه قرآن باید کم کنیم و بیشتر به این بپردازیم که امروز قرآن به عنوان بزرگترین کتاب الهی، چقدر جوابگوی مسائل روزمره جامعه ما است. در دانشگاه‌ها به ویژه نگاه به قرآن باید خیلی جدی‌تر از این که هست، باشد.

معاون فرهنگی دانشگاه تهران با تاکید بر نقش فرهنگ، گفت: جوانان امروز ما بیش از هر زمان دیگری نیازمند نوشیدن آب گوارایی هستند که در خلال آیات بی‌نظیر قرآن جاری است. امروز ما در دانشگاه در کنار آموزش و پژوهش، پرداختن به مسائل جدی فکری، عقیدتی و فرهنگی را باید مد نظر قرار دهیم.

وی ادامه داد: کار فرهنگ کار روی مسائل عقیدتی دانشجویان و پاسخ‌دادن به پرسش‌های بی‌کرانی که در ذهن دانشجویان است و حتما یکی از اولویت‌هایی است که مانند آموزش و پژوهش باید مورد توجه واقع شود.

دکتر سرسنگی، تاکید کرد: امروز جوانان ما نیازمند شنیدن حرف‌های تازه‌ای از قرآن و عترت هستند. امروز ما نیازمند مربیان و معلمانی از حوزه قرآن و عترت هستیم که بتوانند با زبان نسل جوان، ارزش های قرآن و عترت را به آن‌ها منتقل کنند. مطمئن باشیم اگر چنین اتفاقی رخ دهد، نسل جوان نیز پذیرای این فضای روحانی و معنوی است. بسیاری از کسانی که شاید توجه ندارند یا کم توجه هستند به خاطر این نیست که فطرتا نسبت به قرآن و عترت بی‌توجه‌اند، به این دلیل است که ما نتوانستیم با برنامه‌ها و رویکردهای خودمان، فضای مناسبی را برای نزدیکی و انس بیشتر دانشجویان با قرآن و عترت ایجاد کنیم.

معاون فرهنگی دانشگاه تهران، در پایان ضمن قدردانی از حمایت‌های دکتر نیلی احمدآبادی رئیس دانشگاه تهران از برنامه‌های فرهنگی دانشگاه تهران، افزود: امیدوارم برگزاری چنین برنامه‌هایی موجب شود فعالان قرآنی دانشگاه تشویق شوند و بدانند که کار آنها در دانشگاه ارج نهاده می‌شود و بدانند ما قدرشناس فعالیت‌های آنان به دلیل ترویج قرآن و ترویج فرهنگ عترت هستیم. امیدواریم این مسابقات فرهنگ قرآنی را در دانشگاه توسعه دهد. خوشبختانه امسال شاهد افزایش 50 درصدی دانشجویان و همچنین شرکت فعالانه کارکنان و اعضای هیئت علمی دانشگاه بودیم.

در ادامه این مراسم، حجت الاسلام و المسلمین مرادی معاون دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه تهران نیز به سخنرانی پرداخت و سپس با حضور مسئولان حاضر در مراسم از برگزیدگان مسابقات تقدیر و مراسم نماز و افطار برگزار شد.

گفتنی است، در این مراسم دکتر محمود نیلی احمدآبادی رئیس دانشگاه تهران، دکتر غفاری معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم تحقیقات و فناوری، دکتر غلامرضا زهتابیان معاون پژوهش و فناوری پردیس کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه تهران، حجت الاسلام و المسلمین مرادی معاون دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه تهران، مهندس عسگری مدیرکل فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم تحقیقات و فناوری و دکتر محمد علی زارع چاهوکی مدیر کل فرهنگی اجتماعی دانشگاه تهران، حضور داشتند.

کد خبر: 952385

وب گردی

وب گردی