مسئولیت های فرمانداران و قوه قضائیه در مدیریت آب

استاندار خوزستان گفت: فرمانداران و دستگاه‌های قضایی موظف شده اند تا اجازه ندهند تا شهرداری‌ها از آب شرب بهداشتی و تصفیه شده برای آبیاری فضای سبز استفاده کنند؛دادن تذکر و برخورد جدی با کسانی نیز که به طروق مختلف سبب اصراف آب می شوند نیز از جمله مسئولیت های فرمانداران و قوه قضائیه در مدیریت آب است.

به گزارش ایسکانیوز، غلامرضا شریعتی پیش از ظهر امروز در حاشیه جلسه بررسی مشکلات آب شرب شهرهای آبادان و خرمشهر که در محل سرسرای اجتماعات فرمانداری آبادان برگزار شد، در جمع خبرنگاران گفت: با توجه به اطلاعات ارائه شده از سوی فرمانداران شهرهای آبادان و خرمشهر در مورد وضعیت آب شرب این دو شهرستان، تشکیل جلسه ای اضطراری با حضور مسئولان استان، فرمانداران آبادان و خرمشهر و مدیرعامل و قائم مقام سازمان منطقه آزاد اروند برای بررسی شرایط فعلی آب شرب این دو شهر ضروری بود.

وی افزود: در حال حاضر آب شرب شهرهای آبادان و خرمشهر اعم از شهری و روستایی شرایط مناسبی ندارد و مردم از آب شرب بهداشتی و سالم بهره مند نیستند از این رو باید چاره ای اندیشیده شود.

وی اظهار کرد:از سال گذشته پیش بینی شد تا عملیات احداث خط دوم آب غدیر به سمت آبادان و خرمشهر به طول ۱۰۵ کیلومتر به همراه ایستگاه پمپاژ، شیرآلات و غیره اجرایی و به پایان برسد که این کار نیز با اعتباری حدود ۸۵۰ تا ۹۰۰ میلیارد تومان از سال گذشته آغاز و در حال حاضر نیز بیش از ۹۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

استاندار خوزستان با بیان اینکه امیدواریم تا ۴۵ روز آینده این خط وارد مدار شود، گفت: وارد مدار شدن این خط به مثابه تامین آب شرب آبادان، خرمشهر و شادگان از آب غدیر است و به طور تقریبی دیگر نیازی به برداشت آب از رودخانه بهمنشیر برای آبادان و از رودخانه کارون برای خرمشهر نخواهیم داشت.

راه اندازی آب شیرین کن

وی افزود: این مقدار آب با سرجمع آب شیرین کن ها، مقدار آب شرب مورد نیاز مردم را تامین می کند و شرایط را به طور قابل ملاحظه ای بهبود می بخشد؛ مردم این شهرستان ها را تا یک ماه و نیم آینده به تحمل، صبر و بردباری دعوت می کنیم و در این مدت نیز باید اقدامات لازم برای پایان عملیات اجرای این طرح باید انجام شود.

وی اظهار کرد: مصوب شد از امروز تا ۴۵ روز آینده به طور ثابت و روزانه سازمان آب و برق خوزستان، ۹۳ هزار مترمکعب در روز آب به آبادان و ۶۸ هزار متر مکعب در روز آب به خرمشهر تحویل دهد.

استاندار خوزستان تصریح کرد: به منظور بررسی و صیانت از این کار نیز کمیته‌ای سه نفره متشکل از سازمان آب و برق خوزستان و نمایندگان ادارات آب و فاضلاب آبادان و خرمشهر تشکیل داده شده که این کمیته باید به منظور مدیریت دقیق و ساعتی موضوع، به صورت روزانه مراتب را رصد کنند و گزارش‌های خود را به فرمانداران شهرهای آبادان و خرمشهر ارائه دهند.

استفاده شهرداری‌ها از آب خام

شریعتی گفت: مقرر شد تا این کار به طور جدی دنبال و انجام شود و از تامین آب برای فضای سبز شهرداری دو شهر از محل آب شرب و یا آب غدیر به طور جدی جلوگیری شود؛ شهرداری‌ها در این مدت از روش آب دهی به فضای سبز با استفاده از تانکر و یا استفاده از آب خام کار خود را انجام دهند.

وی افزود: در موضوع تامین اعتبار برای احداث خط لوله آب برای روستای حفار شرقی خرمشهر به طول ۶ کیلومتر که حدفاصل تصفیه خانه شهری به این منطقه را شامل می شود، مقرر شد تا این اعتبار به صورت مشارکت ۵۰ درصدی میان استانداری، آبفای روستایی و ۵۰ درصدی سازمان منطقه آزاد اروند تامین و هزینه شود.

وی اظهار کرد: بنا بر تصمیم‌های اتخاذ شده مقرر شد تا پس از اینکه خط دوم آب غدیر احداث و راه اندازی شد، به طور روزانه ۲۰ هزارمتر مکعب آب به آبفا روستایی آبادان برای توزیع میان روستاها تحویل داده شود.

استاندار خوزستان تصریح کرد: به طور واقعی آبی که اکنون برای روستاهای آبادان تامین می شود به هیچ وجه آب قابل قبول و مطمئنی نیست لذا امیدواریم بتوانیم از این طریق و پس از تکمیل خط دوم آب غدیر به آبادان، روزانه ۲۰ هزار مترمکعب آب را به روستاها برسانیم و شرایط را برای روستائیان بهبود ببخشیم.

شریعتی با بیان اینکه در روستاهای خرمشهر نیز کار به همین شکل دنبال و انجام می شود، گفت: امیدواریم با برنامه ریزی‌هایی انجام شده و نظارت‌هایی که فرمانداران و مسئولان منطقه آزاد اروند خواهند داشت و گزارش‌هایی که ارائه می شود بتوانیم این یک ماه نیم آینده را با شرایط بهتری نسبت به الان طی کنیم.

بهبود وضعیت آب شرب آبادان و خرمشهر

وی با بیان اینکه از نیمه تیرماه امسال شرایط آب شرب در شهرهای آبادان و خرمشهر به بهبودی قابل ملاحضه ای خواهد رسید، افزود: به آب و فاضلاب خوزستان گفته شده تا از پیمانکار مربوطه بخواهد کار را هرچه سریعتر دنبال و به اتمام برساند؛ پروژه خط دوم آب غدیر به سمت آبادان و خرمشهر طی یکسال گذشته با بیش از ۸۵۰ میلیارد تومان اعتبار سرمایه‌گذاری به شدت دنبال شده است و تاکنون بیش از ۹۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد که انتظار می رود طی ۴۵ روز آینده به اتمام برسد و امکان تامین آب آبادان، خرمشهر و شادگان را داشته باشیم.

وی اظهار کرد: برای عبور از این ۴۵ روز و بهره برداری از خط دوم آب غدیر باید تمهیدات لازم اندیشیده شود تا کمترین سختی و مشکل به مردم وارد شود؛ ضمن آنکه باید انتظارات مردم را تا حد ممکن برآورده کنیم.

وی یادآور شد: از مردم می خواهیم تا در مصرف آب نهایت صرفه جویی را داشته باشند و از آن تنها برای نیازهای ضروری استفاده کنند.

استاندار خوزستان تصریح کرد: فرمانداران و دستگاه‌های قضایی موظف شده اند تا از این موضوع صیانت کرده واجازه ندهند تا شهرداری‌ها از آب شرب بهداشتی و تصفیه شده برای آبیاری فضای سبز استفاده کنند؛دادن تذکر و برخورد جدی با کسانی نیز که به طروق مختلف سبب اصراف آب می شوند نیز از جمله مسئولیت های فرمانداران و قوه قضائیه در مدیریت آب است.

شریعتی با تاکید بر اینکه امیدواریم با تصمیمات اتخاذ شده شرایط آب شرب آبادان بهبود یابد، گفت: فرمانداران شهرهای آبادان و خرمشهر مسئول نظارت بر حسن اجرای مصوبات هستند و باید به طور جدی مسائل را نظارت و پیگیری کنند.

900

کد خبر: 952413

وب گردی

وب گردی