به اندازه کافی به اروپایی ها وقت داده ایم/ خروج از برجام برای آنها مفید نخواهد بود

کارشناس حقوق بین الملل درباره زمان تعیین شده برای مذاکرات ایران و اروپا گفت: ما به اندازه کافی به آنها وقت داده ایم  و به نظر می رسد خود اروپایی ها هم در این زمینه به دنبال سود خودشان هستند؛ خروج از برجام برای آنها مفید و سودمند نخواهد بود.

حجت الله ابراهیمیان، کارشناس حقوق بین الملل درباره مبنای قرآنی مستمرات مواجه با برجام در گفت و گو با خبرنگار سیاسی ایسکانیوز، گفت: در این خصوص آیه 120 سوره بقره «و لن ترضی عنک الیهود و لا النصاری حتی تتبع ملتهم قل ان هدی الله هو الهدی و لئن اتبعت اهوائهم بعد الذی جائک من العلم مالک من الله من ولی و لا نصیر» خطاب به پیامبر اسلام تشریح می کند که هرگز یهودیان و مسیحیان از تو راضی نخواهند شد یعنی یهودیان، مسیحیان، آمریکا و اسرائیل تا شما را تسلیم خواسته های خود نکنند، رها نخواهند کرد.

وی در تشریح این آیه با بیان اینکه هدایت درست، تنها هدایت الهی است ادامه داد: منظور از این آیه این است که ما در مسیر نظام سیاسی از رهبر معظم انقلاب تبعیت کنیم و این هدایت باید به عنوان معیار در نگاه قرآنی قرار گیرد؛ضمن آنکه در ادامه آیه آمده است که اگر از هوا و هوس های یهودیان و مسیحیان پیروی کنید یعنی تابع آمریکا و اسرائیل شوید دیگر از سوی خدا هیچ یاور و رهبری نخواهد بود؛ بنابراین از این آیه یک مبنای قرآنی در مواجه با برجام کشف می کنیم اینکه با رعایت اصل عدم اعتماد به آمریکا و اروپا، این مبنا را مورد توجه قرار دهیم.

کارشناس حقوق بین الملل در خصوص مستندات حقوقی و قانونی برجام بیان کرد: در اصل سوم قانون اساسی بند 5 طرد کامل استعمار و جلوگیری از نفوذ اجانب آمده است؛ در بند 6 این قانون نیز محو هرگونه استبداد، خودکامگی و انحصارطلبی را با صراحت ذکر شده است؛ بنابراین قانون اساسی ما نیز موضوع را کاملا مشخص کرده است.

ابراهیمیان درباره فرمایشات رهبری درخصوص برجام خاطرنشان کرد: فرمایشات حضرت امام خمینی و مقام معظم رهبری راه را در خصوص یاوه گویی های آمریکا و به خصوص سخنان اخیر رئیس جمهور امریکا مشخص کرده است و اگر به پیش بینی رهبری معظم انقلاب در تایید مشروط برجام در 29 مهر ماه 94 نگاهبیاندازیم خواهیم دید که حضرت آیت الله خامنه ای در نامه ای به رئیس جمهور و رئیس شورای عالی امنیت ملی بررسی های دقیق برجام را با عنایت به الزامات 9گانه در اجرای آنرا تایید کردند.

وی در ادامه افزود: در خصوص خروج آمریکا از برجام رهبر انقلاب به نکات مهمی برای اقدامات پیش رو در مواجه با اروپا اشاره کردند و به نظر می رسد در این خصوص تکلیف ما با آمریکا مشخص شده است و تفکر بعضی از شخصیت های داخل کشور که تصور می کردند ارتباط با آمریکا مشکلات اقتصادی و نظام را حل می کند به زباله دان تاریخ پیوست؛ دلیش هم عملکرد آمریکا در قضیه برجام است اینکه در این نشست ها اصل وفای به عهد به عنوان مهمترین اصل از سوی ترامپ خدشه دار شده است.

ابراهیمیان خاطرنشان کرد: مقام معظم رهبری مسیر حرکت دولتمردان برای دستیابی به منافع ملت ایران را نبستند و بزرگان وزارت خارجه و دولت محترم ما باید در وضع پیش رو با توجه به فرمایشات مقام معظم رهبری 3 اصل را مورد توجه قرار دهند؛ اصل اول عدم اعتماد به آمریکا و اروپا است که دارای مبنای قرآنی است؛ اصحاب وزارت خارجه باید همواره در نشست ها و برنامه های دیپلماتیک این اصل را مورد توجه قرار دهند.

وی اصل دوم را اصل حفظ عزت، اقتدار و منافع ملی کشور دانست و تصریح کرد: این اصل را هم در فرمایشات مقام معظم رهبری می توانیم کشف کنیم و همانطور که در قانون اساسی هم مکتوب شده است، هیچ گاه نباید کشور ایران زیر بار کشور دیگری برود بنابراین همواره باید در فضای پیش رو بر اصل حفظ عزت، اقتدارملت و منافع ملی تاکید کنیم.

کارشناس حقوق بین الملل دشمنی خصومت آمیز آمریکا را امری مستمر بیان کرد و آن را اصل سوم این قاعده نامید و تاکید کرد: به نظر می رسد آمریکا همواره قصد براندازی نظام را داشته و الان با حضور ترامپ در بالاترین مسند سیاسی در آمریکا این موضوع قوت گرفته است ؛ بنابراین این اصل را که آنها مستمراً می خواهند دشمنی خودشان را ادامه دهند باید مورد توجه قرار دهیم.

وی خاطرنشان کرد: با حفظ این سه اصل همانطور که رهبری اجازه فرمودند اگر مذاکره با اروپا در مسیر عزت و منافع ملی ما باشد باید به این سمت حرکت کنیم.

ابراهیمیان درباره زمان تعیین شده برای مذاکرات ایران و اروپا گفت: با توجه به صحبت های رهبری باید به آنها زمان محدود دهیم چون یکی از شگردهای دشمنان «وقت» است؛ وقت را می خواهند داشته باشند، می توانند با دلایل دیگر در کنار اصل مساله بیاورند و افکارجهانی را به سمتی ببرند که در نهایت به ضرر کشور تمام شود؛ ما به اندازه کافی به آنها وقت داده ایم و به نظر می رسد خود اروپایی ها هم در این زمینه به دنبال سود خودشان هستند؛ خروج از برجام برای آنها مفید و سودمند نخواهد بود.

کارشناس مسائل حقوق بین الملل درباره ماهیت ضمانت های اجرایی اروپا به ایران بیان کرد: ضمانت های اجرایی باید کاملاً مشخص و محسوس باشند یعنی در نگارش توافقات مرسوم است که از ابهام گویی پرهیز شود؛ مسئولین نیز باید به این نکته توجه کنند که ضمانت هایی که چندپهلو باشد باعث می شود اروپایی ها به نفع خودشان و به ضرر ملت ایران حرکت کنند.

وی با اشاره به اینکه مومن از یک سوراخ دو بار گزیده نمی شود اظهار کرد: انسان باید زیرک باشد، ما در فضای برجام در این مدت به اندازه کافی تجربه به دست آورده ایم ؛اگر ضمانت های اجرایی اروپا به صورت مشخص، واضح و روشن نباشد در نهایت به ضرر ملت است؛ بنابراین باید مراعات و مواظبت کنند.

ابراهیمیان در پایان تصریح کرد: امیدواریم که به برکت این ماه مبارک رمضان، دعای رهبر و ملت عزیز ایران برجام در نهایت به نحوی حرکت کند که تلاش های دولتمردان به نفع ملت ایران عزیز تمام شود.

304

کد خبر: 952462

وب گردی

وب گردی