بلژیک: تجارت شرکت‌های بزرگ اروپایی با ایران به دلیل تحریم‌های آمریکا ساده نیست

وزیر خارجه بلژیک روز دوشنبه گفت تجارت شرکت‌های بزرگ اروپایی با ایران به دلیل تحریم‌های آمریکا ساده نیست.

به گزارش ایسکانیوز، وزیر خارجه بلژیک روز دوشنبه بعد از اجلاس وزارت خارجه اتحادیه اروپا گفت حمایت از شرکت‌های بزرگ اروپایی برای تجارت با ایران ساده نیست.

«دیدیه ریندزر»، وزیر امور خارجه بلژیک گفت: «ما می‌خواهیم برجام را ادامه بدهیم، چون اتحادیه اروپا و کل جامعه بین‌الملل در اینجا تعهدات روشنی داده‌اند بنابراین، خیلی مهم است که ثابت کنیم توانایی اجرای آن را داریم.»

او اضافه کرد: «ما تلاش می‌کنیم امکان کار کردن شرکت‌های بسیار بزرگ در ایران را فراهم کنیم. کار آسانی نیست، چون از اقدامات فراسرزمینی آمریکا خبر داریم اما تلاش می‌کنیم همکاری خوبی با ایران داشته باشیم.»

«برنامه جامع اقدام مشترک» یا برجام، تیرماه سال 1394 میان ایران و پنج کشور عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل (آمریکا، فرانسه، انگلیس، روسیه و چین) به علاوه آلمان (موسوم به گروه 1+5) حاصل شد.

دولت آمریکا از نخستین روزهای اجرایی شدن این توافق، کارشکنی‌ها در اجرای آن و تلاش برای کاستن از مزایای اقتصادی ایران از آن را آغاز کرد. با روی کار آمدن «دونالد ترامپ» به عنوان رئیس‌جمهور آمریکا این کارشکنی‌ها شدت گرفت و او بارها تهدید کرد کشورش را از توافق هسته‌ای خارج خواهد کرد.

ترامپ سرانجام سه‌شنبه 8 می (18 اردیبهشت‌ماه) به طور یکجانبه آمریکا را از برجام خارج کرد و فرمانی را برای بازگرداندن تحریم‌ها علیه ایران پس از دوره‌های زمانی 90 و 180 روزه امضا کرد.

منبع: فارس

302

کد خبر: 952494

وب گردی

وب گردی