تلاش وزارت امور خارجه برای افزایش مراودات استان های مرزی با کشورهای همجوار

نماینده وزارت امور خارجه در منطقه شمال‌غرب کشور در رابطه با آغاز صدور آسان روادید جمهوری آذربایجان در مرزهای زمینی نخجوان گفت: تلاش و اهتمام مقامات استان و وزارت امور خارجه بر آن بوده تا استان های مرزی بتوانند هرچه بیشتر مراودات خود را با کشورهای همجوار به ویژه جمهوری آذربایجان روز به روز افزایش دهند.

به گزارش گروه استانهای ایسکانیوز، صدور آسان روادید جمهوری آذربایجان در مرزهای زمینی جمهوری خودمختار نخجوان برای اتباع ایرانی آغاز شد.

بر اساس تصمیم وزارت امور خارجه جمهوری آذربایجان و در راستای صدور آسان روادید این کشور برای اتباع ایرانی، روادید این کشور در مرزهای زمینی نخجوان صادر می‌شود.

بر اساس این تصمیم، اتباع ایرانی می‌توانند از این پس، یک بار حق اقامت 30 روزه در جمهوری آذربایجان را در ازای پرداخت 20 دلار در مرزهای زمینی جلفا، شاه تختی و صدرک و ایستگاه‌های راه‌آهن در حوزه جغرافیایی جمهوری خودمختار نخجوان دریافت کنند.

هم‌چنین آن دسته از اتباع ایرانی که تنها قصد مسافرت به جمهوری خودمختار نخجوان را داشته باشند، می‌توانند در مرزهای زمینی با پرداخت 10 یورو، حق اقامت 15 روزه در این جمهوری خودمختار را کسب کنند.

این موضوع بر اساس اعلام سرکنسولگری ایران در جمهوری نخجوان و سرکنسولگری جمهوری آذربایجان در تبریز، از اواخر اردیبهشت 97 به مرحله اجرا درآمده است.

از سال ۱۳۸۹ روادید سفر شهروندان جمهوری آذربایجان به ایران به صورت یکطرفه لغو شد. در حال حاضر بسیاری از همسایگان آذری از مرز آذربایجان به مشهد و قم مشرف می‌شوند. علاوه بر این، گردشگری سلامت نیز در این مناطق رونق دارد.

طی 4 سال گذشته مذاکرات متعددی بین مقامات دو کشور در خصوص موضوع مذکور رخ داده است . در سفر رئیس‌جمهور آذربایجان به ایران دستور صادر شد که ویزای ایرانیان برای سفر به آذربایجان در مرز و در فرودگاه صادر شود؛ این اقدام یک مرحله قبل از لغو روادید است.

مردم آذربایجان برای تشرف به مشهد مقدس و قم به ایران سفر می‌کنند و بر این اساس استان‌های همجوار از لغو روادید بهره اقتصادی می‌برند. بنابراین رونق اقتصادی در مناطق مرزی شکل گرفته و همچنین گردشگری سلامت نیز برای مرزنشینان درآمدزا شده است.

اسماعیل بابایی راغب مسئول دفتر نمایندگی وزارت امور خارجه در منطقه شمال‌غرب کشور در گفت وگو با خبرنگار ایسکانیوز، اظهار داشت: در راستای ایجاد تسهیلات صدور ویزا از سوی جمهوری آذربایجان متعاقب با لغو روادید یک جانبه از سوی جمهوری اسلامی ایران طی سه سال گذشته جمهوری آذربایجان اقدامات خوبی را در این زمینه انجام داده است.

وی ادامه داد:طی ماه های گذشته با ایجاد سیستم "آسان ویزا" در فرودگاه های بین المللی این کشور از جمله باکو تسهیل صدور ویزا را به آن معنا آسان کرده بود که هر فرد متقاضی می توانست با انجام پرواز هوایی به مقصد باکو مستقیما با درخواست ویزا در فرودگاه بین المللی باکو نسبت به درخواست ویزای خود اقدام و در کمترین زمان ویزایش صادر شود.

بابایی افزود: پس از سفر ریاست محترم جمهوری اسلامی ایران به باکو و انجام توافقات متعدد از جمله تسهیل ارتباطات مردمی دو کشور، طی دو هفته گذشته جمهوری آذربایجان اعلام داشت که از تاریخ مذکور در مرزهای زمینی جمهوری خودمختار نججوان با جمهوری اسلامی ایران که مشخصا دو مرز زمینی را شامل می شود (مرز زمینی جلفا در حوزه جغرافیایی استان آذربایجان شرقی و مرز زمینی پلدشت با جمهوری خودمختار نخجوان در حوزه جغرافیایی استان آذربایجان غربی است) که نسبت به صدور ویزای فوری با پرداخت 20 دلار اقدام می کند.

نیازی نیست تا مردم برای سفر به باکو از سفارتخانه این کشور ویزا دریافت کنند

مسئول دفتر نمایندگی وزارت امور خارجه در منطقه شمال‌غرب کشور تصریح کرد: افرادی که این ویزا را در مرز دریافت و با آن وارد نخجوان و حوزه جغرافیایی جمهوری آذربایجان می شوند نیازی نیست تا جداگانه برای نخجوان یا باکو ویزایی از سفارتخانه های این کشور یا سرکنسولی اش در تبریز اخذ کنند.

وی تاکید کرد: مردم با این ویزا می توانند مستقیم به نخجوان رفته و با پرواز نخجوان به باکو سفر کنند.

صدور ویزا یکی از راه های تسهیل ارتباطات میان دو کشور است

بابایی در پاسخ به این سوال که این موضوع تا چه اندازه برای استان آذربایجان شرقی و کشور مفید است، گفت: ایجاد ویزاهای آسان و صدور ویزا یکی از راه ها و زمینه های تسهیل ارتباطات میان دو کشور است و به هر اندازه که این رفت و آمدها آسان باشد مردم به راحتی نسبت به مراودات اقتصادی، بازرگانی، فرهنگی و اجتماعی خودشان اقدام می کنند و این اقدام جمهوری آذربایجان را در این راستا می توان ارزیابی کرد که بالاخره ورود اتباع کشورمان را به کشور مقابل تسهیل می کند.

نماینده وزارت امور خارجه در منطقه شمال‌غرب کشور در پاسخ به این سوال که به منظور گسترش این ارتباطات میان دو کشور چه تدابیری اندیشیده اید، گفت: تبادل هیات های مختلف در سه سال گذشته در دستور کار وزارت امور خارجه برای استان آذربایجان شرقی بوده که در این راستا بیش از 30-40 هیات اقتصادی در حوزه های مختلف اقتصادی، تجاری و بازرگانی از استان آذربایجان شرقی به جمهوری آذربایجان و جمهوری خودمختار نخجوان (حوزه ای از تمامیت جغرافیایی آذربایجان) مورد تبادل قرار داده ایم.

تلاش مقامات وزارت امور خارجه برای افزایش مراودات استان های مرزی با کشورهای همجوار

وی ادامه داد: تلاش و اهتمام مقامات محترم استان و مقامات محترم وزارت امور خارجه بر آن بوده تا استان های مرزی بتوانند هرچه بیشتر مراودات خود را با کشورهای همجوار به ویژه جمهوری آذربایجان روز به روز افزایش دهند؛ در این راستا طی سه سال گذشته اقدامات بسیار مناسبی انجام شده است.

بابایی گفت: زمینه همکاری های بیشتر میان استان و جمهوری آذربایجان در حال حاضر فراهم است و در نتیجه تجار، بازرگانان و فعالین اقتصادی می توانند با ورود به حوزه جمهوری خودمختار نخجوان و جمهوری آذربایجان نسبت به انجام مراودات اقتصادی خود اقدام کنند.

901/900

کد خبر: 952508

وب گردی

وب گردی