رونمایی از محصول الکترومایوگرافی بی سیم

مراسم رونمایی از محصول الکترومایوگرافی بی سیم ظهر امروز در واحد علوم و تحقیقات برگزار شد.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز،بابک رضایی افشار دانشجوی دکترای رشته مهندسی پزشکی در این مراسم گفت:محصول الکترومایوگرافی یا نوار عضلانی یک کاناله است و میتواند تا 16 کانال افزایش یابد.در این دستگاه چند ویژگی مهم را اضافه کرده ایم، دستگاه های قدیمی سیم های بلندی داشتند و نویزها روی آن تاثیر می گذاشتند.

وی ادامه داد: این دستگاه می تواند در مهندسی پزشکی، مهندسی ورزش در تربیت بدنی مورد استفاده قرار گیرد.در این دستگاه باید از الکترودها استفاده شود تا کیفیت سیگنال ها افزایش پیدا کند.

رضایی افشار افزود: ما نتیجه سمپوزیوم ها و مطالعات بسیاری را بر روی این دستگاه پیاده کرده ایم.سیستم این دستگاه همان سیستمی است که در دست مصنوعی و پروتزهای اندام های آن در سال های گذشته از آن استفاده کرده بودیم.

وی اظهار داشت: خستگی عضلات را می توانیم به وسیله این دستگاه استخراج کنیم .این دستگاه در مقایسه با نمونه خارجی خود کوچک تر، سبک تر و در حد 20 گرم وزن دارد. در ساخت این دستگاه از کوچکترین ابزار استفاده کرده ایم.انشالله هماهنگی های لازم در راستای تولید انبوه آن نیز صورت خواهد گرفت.

مجید فولادیان رئیس مرکز تحقیقات مهندسی در پزشکی و بیولوژی واحد علوم و تحقیقات گفت:مدار این دستگاه به اندازه ای مناسب است که نیازی به الکترون ندارد.

وی افزود: این مدار بدون الکترود به وسیله پدهای الکترودی میتواند سیگنال تمیزی دریافت کند،همچنین پارازیت های الکتریکی بر روی آن اثری ندارد.
رئیس مرکز تحقیقات مهندسی در پزشکی و بیولوژی واحد علوم تحقیقات اضافه کرد: همان طور که می دانید ارتباط های انسان و محیط انفورماتیکی است که شامل 5 حس ورودی و 2 حس خروجی عضلات و غدد است.

وی بیان کرد: مهندسین پزشکی وظیفه دارند سیگنال ها را ضبط کنند، سیگنال ها در حرکت های انسان بسیار موثر اند و الکتریسیته حاصله از آن وارد عضله می شود.

دکتر فولادیان گفت: برخی نمونه های خارجی این دستگاه مزیت نمونه ایرانی را ندارند، برای مثال در نمونه خارجی باید با استفاده از ژل آن را به پوست اتصال داد و موهای آن قسمت را تراشید.

وی ادامه داد: مزایای این دستگاه این است که بر اساس دانش بومی ساخته شده و قابلیت هرگونه تغییر در مدار، قابلیت کوچکتر و سبک تر شدن را دارد. این محصول از نمونه خارجی ارزان تر است و از خروج ارز از کشور جلوگیری می کند.

فولادیان تاکید کرد: رهبر معظم انقلاب در این زمینه فرمودند باید شور و نشاط را در دانشجویان زنده کرد و مرکز تحقیقات واحد علوم و تحقیقات بر همین اساس پیش می رود.

معاون پژوهشی واحد علوم تحقیقات گفت: لازم است به دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تبریک عرض کنم زیرا با استفاده از ظرفیت های علمی و تحقیقاتی که توانسته است با رویکرد مساله محوری،چالش ها و نیازهای کشور را برمبنای علمی،تحقیقاتی و پژوهشی به سرانجام برساند.

وی افزود: امیدواریم به برکت ماه مبارک رمضان این رونمایی سرفصلی برای مرکز تحقیقات مهندسی در پزشکی و بیولوژی واحد علوم و تحقیقات باشد تا تولیدات شاخص تری صورت گیرد. ان شاالله شاهد آن باشیم که با هدایت پایان نامه ها بتوانیم کارهای خوبی در واحد علوم و تحقیقات انجام دهیم.

معاون پژوهشی علوم تحقیقات گفت:ابن محصول ارزش علمی، اقتصادی و فرهنگی است . ارزش علمی آن توسط دکتر فولادیان بیان شد. این اختراع کار نویی است که مبتنی بر پژوهش صورت گرفته است.ارزش اقتصادی این محصول زمانی مشخص می شود که به تولید انبوه برسد و افراد جامعه بتوانند از آن استفاده کنند.

وی ادامه داد: ارزش فرهنگی آن را می توان بر اساس جمله ما می‌توانیم در نظر گرفت.ما بر اساس هدایت رساله دکتری توانستیم موضوع خاصی را دنبال کنیم و به نتیجه برسیم. در واحد علوم و تحقیقات رسالت عمده ما این است که در راستای مساله محوری گام بیشتری برداریم به دنبال آن هستیم مراکز تحقیقاتی خود را گسترش دهیم.امیدواریم بیش از این شاهد رویداد ها و رویکردهای عالمانه و محققانه در راستای حل مشکلات کشور باشیم.

گفتنی است محصول الکترومایوگرافی بیسیم از محصولات فناورانه مرکز تحقیقات پزشکی و بیولوژی واحد علوم تحقیقات است.

201

کد خبر: 952628

وب گردی

وب گردی