گرو کشی نوبخت در طرح سوال از رییس جمهور/ ما حق برداشت بدون اجازه از صندوق توسعه را نداریم

سخنگوی دولت در خصوص موضوعات مطرح شده پیرامون برداشت دولت از صندوق توسعه ملی، تصریح کرد: ما حق برداشت ریالی از صندوق توسعه ملی بدون اجازه مجلس شورای اسلامی و یا اذن رهبری نداریم.

به گزارش ایسکانیوز، محمدباقر نوبخت سخنگوی دولت صبح امروز(سه‌شنبه ۸ خرداد) در نشست خبری با اشاره به درگذشت ناصر مردوخی پیشکسوت رسانه ای، گفت: مرحوم مردوخی تا آخرین نفس تلاش کرد تا رسالت مطبوعاتی خود را انجام دهد و آرزو می‌کنم در جوار انبیاء و اولیا محشور باشد.

نوبخت در ادامه با اشاره به ثبت سفارش واردات و صادرات و تخصیص و تامین ارز، اظهار داشت: بر اساس سیاست های جدید ارزی، همه واردات کشور از طریق ثبت سفارش انجام می‌شود. براساس آخرین گزارش‌ها تا تاریخ ٦ خردادماه ١٩ میلیارد و ٧٧٤ میلیون دلار برای ١٨٢ هزار و ٢١٦ قلم کالا ثبت سفارش شده است.

وی افزود: از این مبلغ ١ میلیارد و ٤٨٠ میلیون دلار برای کالاهای اساسی، ٢ میلیارد و ١٩٠ میلیون دلار برای کالاهای مصرفی، ١١ میلیارد و ٦٦٣ میلیون دلار برای کالاهای واسطه ای، ٣ میلیارد و ٥٩٣ میلیون دلار برای کالاهای سرمایه ای و ٨٤٨ میلیون دلار نیز برای سایر کالاها تخصیص داده شده است.

خرید تضمینی گندم در حال انجام است و تا تاریخ ٦ خردادماه، یک میلیون و ٦٣٥ هزارتن گندم به ارزش ٢ هزار و ١٧٠ میلیارد تومان از کشاورزان خریداری شده که از این مبلغ ١١٠٠ میلیارد تومان پرداخت شده و ١٠٧٠ میلیارد تومان دیگر باقی مانده استسخنگوی دولت با اشاره به موضوع خرید تضمینی گندم از کشاورزان، گفت: خرید تضمینی گندم در حال انجام است و تا تاریخ ٦ خردادماه، یک میلیون و ٦٣٥ هزارتن گندم به ارزش ٢ هزار و ١٧٠ میلیارد تومان از کشاورزان خریداری شده که از این مبلغ ١١٠٠ میلیارد تومان پرداخت شده و ١٠٧٠ میلیارد تومان دیگر باقی مانده است و تلاش می کنیم در کمترین زمان ممکن آن را پرداخت کنیم.

وی در خصوص موضوعات مطرح شده پیرامون برداشت دولت از صندوق توسعه ملی، تصریح کرد: ما حق برداشت ریالی از صندوق توسعه ملی بدون اجازه مجلس شورای اسلامی و یا اذن رهبری نداریم. اگر منابع کفاف مصارف را ندهد، بر اساس قانون اجازه برداشت از حساب ذخیره ارزی را داریم. امسال کسری بودجه نخواهیم داشت اما بودجه ٣٨٦ هزار میلیاردی که توسط مجلس تصویب شده است، محقق نخواهد شد لذا با مکانیزم تخصیص، آن را مدیریت خواهیم کرد.

نوبخت گفت: یکی از پرداخت های سنگینی که در سال جاری خواهیم داشت، پاداش بازنشستگی کارکنان دولت است که حدود ٥ هزار میلیارد تومان آن مربوط به فرهنگیان خواهد بود. برنامه‌ریزی کرده‌ایم ظرف چندماه آینده همه این پرداخت ها صورت گیرد و در خردادماه میزان افزایش حقوق که به دلیل اختلاف تفسیر بین دولت و مجلس در دو ماه گذشته پرداخت نشده بود، توزیع شود.

سخنگوی دولت با بیان اینکه هیچگاه دولت مدعی نیست که مردم مشکل ندارند، اظهار داشت: تنها چیزی که زیاد داریم مشکل است و به رغم موفقیت ها و روندهای مثبت زیاد اذعان می کنیم که مردم ما لیاقت بیشتری دارند. دشمنان سعی می کنند چشمه ما که دلارهای نفتی است بخشکانند، اما تمام تلاش ما نیز این است که مردم با مشکل کمتری مواجه شوند.

وی گفت: آقای روحانی را تاریخ تکریم خواهد کرد که با شجاعت به موضوع مذاکرات هسته ای ورود و آن را مدیریت کرد. باید کسانی را که در مذاکرات با ٦ کشور بزرگ توانستند صلح آمیز بودن فعالیت های هسته ای کشورمان را به اثبات برسانند، تحسین کنیم. اینها سرداران ما هستند، آیا این حق است که سرداران‌مان را تحقیر کنیم؟ الحمدالله همیشه مقام معظم رهبری با حکمت و مصلحت از آنها تجلیل کردند.

نوبخت با بیان اینکه همه مردم علیرغم همه مشکلات به این دولت رای دادند، گفت: در حال حاضر دیگر ضربه به دولت، ضربه به قوه مجریه نیست بلکه ضربه به نظام است.

سخنگوی دولت در پاسخ به سوالی پیرامون سوال مجلس از رئیس جمهور، اظهار داشت: سوال، استیضاح و تحقیق و تفحص حق مجلس است و باید از آنها استفاده کنند. باید دید هدف از سوال چیست؟ برای رفع ابهامات نمایندگان رئیس جمهور به سوالات نمایندگان محترم پاسخ دادند.

وی گفت: به وجدان عمومی مجلس ایمان دارم. نمایندگان در خصوص تحقیق و تفحص می توانند بجای ایجاد یک تیم تحقیق و تفحص، از همان دستگاه درخواست آمار کنند. دولت نهم و دهم را به یاد آورید که سوال از رئیس جمهور چه سرانجامی داشت.

نوبخت در پاسخ به سوالی پیرامون مذاکرات با اروپا در خصوص برجام، عنوان کرد: اروپایی ها تصور غلطی درباره برنامه هسته ای کشورمان داشتند و آن را تهدیدی برای خود می دانستند. اروپا به جهت اینکه به ما نزدیک تر است، احساس خطر بیشتری نسبت به آمریکا می کند. ما قصد بدی نسبت به کسی نداریم اما به گفته مقام معظم رهبری دوران بزن و در رویی تمام شده و اگر تهدیدی علیه کشورمان وجود داشته باشد به آن پاسخ خواهیم داد.

وی افزود: قدرت نظامی ما به هیچ وجه تهاجمی نیست، بلکه دفاعی و بازدارنده است. به همین دلیل است که نوع نگاه اروپایی ها و آمریکایی ها به برجام متفاوت است اما در آمریکا هم ترامپ، همسوهای زیادی به جز جان بولتون که سخنگوی سازمان منافقین است و از آنها پول می گیرد، ندارد.

سخنگوی دولت در پاسخ به سوالی پیرامون مطرح شدن طرح بی کفایتی رئیس‌جمهور، اظهار داشت: در انتخابات سال گذشته مردم به آقای روحانی رای دادند و ما خود را موظف می‌دانیم به درخواست ها و مطالبات مردم احترام بگذاریم.

نوبخت در خصوص بحث فیلترینگ تلگرام، خاطرنشان کرد: سیاست های دولت در خصوص فیلترینگ تلگرام به صراحت مشخص است. با توجه به وجود فیلترشکن ها دسترسی به تلگرام بدون محدودیت وجود دارد. فعالیت های ما در حوزه زیرساخت ها و وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات مشخص است.

وی در پاسخ به سوالی پیرامون گلایه ها از مدیران میانی، گفت: تغییرات در سطح مدیریت خیلی عمیق نیست و دولت تلاش دارد بدون توجه به نگاه حزبی و جناحی افراد، مدیران را منصوب کند. حتی افرادی که دور میز بیضی هیئت دولت می نشینند نیز، کپی برابر اصل یک سند نیستند و سلایق مختلف دارند اما با دولت همکاری می کنند.

نوبخت ادامه داد: دلیل اینکه گاهی رئیس‌جمهور نسبت به آن اعلام تکدر می کند، این است که خواست وی از مدیران، اجرای کامل سیاست های دولت است و سیاست های اجرایی دولت نباید قربانی نگاه های سیاسی و جناحی مدیران باشد.

یکی از سیاست‌های دولت در حمایت از کالای ایرانی، نظام جدید ارزی است که باعث کاهش قاچاق کالا می شود. همچنین ١٢ برنامه برای تقویت اشتغال از طریق تقویت تولید ملی بوسیله برنامه‌هایی مانند ساخت مسکن در نظر داریمسخنگوی دولت پیرامون سیاست های دولت برای رونق تولید و اشتغال، خاطرنشان کرد: یکی از سیاست‌های دولت در حمایت از کالای ایرانی، نظام جدید ارزی است که باعث کاهش قاچاق کالا می شود. همچنین ١٢ برنامه برای تقویت اشتغال از طریق تقویت تولید ملی بوسیله برنامه‌هایی مانند ساخت مسکن در نظر داریم.

وی افزود: تا امروز بیش از ٢٨ هزار میلیارد تومان به طرح های عمرانی بودجه تخصیص داده شده است و مصمم هستیم که در فصل کار طرح های عمرانی‌مان را سرعت ببخشیم.

نوبخت در خصوص اعتصاب کامیون‌داران با بیان اینکه نمایندگان وزارت راه و شهرسازی دیداری با اعتصاب کنندگان انجام دادند، تصریح کرد: طبق آخرین آماری که اعلام شد، روز گذشته ٥٥ هزار بارنامه صادرشده بود و همکاران نیز با کامیون داران به توافقاتی رسیده بودند که در حال انجام است.

وی گفت: تلاش دولت این است که از کارگران حمایت لازم را داشته باشد. کارفرمایان نیز مشکلاتی دارند و نباید آنها را عناصر مقابل کارگر برشمرد. دولت سعی می کند نسبت به کارفرمایان جنبه حمایت را داشته باشد، اما اجازه نخواهد داد مطالبات کارگران نیز تضییع شود.

سخنگوی دولت در خصوص گلایه های پیمانکاران برای تسویه مطالباتشان، تاکید کرد: سر رسید مطالبات پیمانکاران یک روز زودتر از تاریخ اوراق شان پرداخت خواهد شد. سازمان برنامه و بودجه به خزانه ابلاغ کرده است که برای پرداخت مبلغ این اوراق منتظر حکم این سازمان نباشد.

نوبخت در پاسخ به سوالی پیرامون انتقادات به عملکرد دولت توسط هنرمندان و رد دعوت افطاری رئیس‌جمهور توسط برخی از آنها، گفت: ما تمام تلاش مان را کردیم که مشکلات کشور حل شود. چه کاری را دولت انجام نداده است؟ چه کسی دوست دارد که سفره مردم پربارتر نباشد؟ به ما بگویند چه کاری را باید انجام می دادیم که انجام ندادیم؟ آیا سفره های مردم اردیبهشت ماه پارسال رنگین تر بود و امسال خالی تر شده است؟

وی افزود: بیشترین بودجه دولت، بودجه رفاهی است به طوری که بیش از ٩٧ هزار میلیارد بودجه رفاهی، ٥٧ هزار میلیارد تومان آموزشی، ٥١ هزار میلیارد تومان بودجه دفاعی و ٢٦ هزار میلیارد تومان بودجه سلامت است. به گفته آقای فتاح رئیس کمیته امداد امام خمینی(ره) کمکی که این دولت به رفاه محرومین کرد، هیچ دولتی انجام نداده است.

نوبخت با بیان اینکه از انسان های فهیم و تحصیل کرده انتظار می رود قضاوت درست انجام دهند، اظهار داشت: شاید بهترین وضعیت دولت در شعر "شب تاریک و بیم موج و گردابی چنین هائل، کجا دانند حال ما سبکباران ساحل‌ها" باشد. نخبگان به دولت کمک فکری و برنامه‌ای کنند و دولت راغب است که از همه آحاد ملت نظرخواهی کند.

وی با بیان اینکه باید به سال ١٣٩٢ برگردیم، درحالی که آمریکا و شورای امنیت ما را تحریم کردند، آیا نباید آن را رفع کنیم؟ آیا بدیل دیگری غیر از مذاکره وجود داشت که با آن بتوانیم تحریم ها را رفع کنیم؟ اظهار داشت: قبول می کنیم تحریم ها کامل شکسته نشد، اما شاکله اصلی آن شکست.

سخنگوی دولت افزود: اینکه بانک های آنها با ما کار نمی کنند را نمی توان به حساب چشم بسته مذاکره کردن و یا دل بستن به غرب گذاشت. برای عبور از موج جدیدی که علیه ملت ما به راه انداخته اند، حتما نیازمند یک انسجام ملی در داخل بین قوای مختلف هستیم.

نوبخت در پاسخ به سوالی پیرامون ستاد مبارزه با شرارت های اقتصادی آمریکا، گفت: به غیر از ستاد اقتصاد مقاومتی، جلسه اخیر اقتصادی سران قوا در جهت تشریک مساعی بین قوا برای مقابه با شرارت های رژیم امریکا است که بر اساس اولویت ها جلسات را به صورت مستمر ادامه خواهیم داد.

سخنگوی دولت در خصوص نظام بانکی کشور نیز تصریح کرد: ضعف نظام بانکی این است که منابع آن از مصارفش کمتر است. منابع بانکی از طریق سرمایه گذاران بانک ها و بازگشت سرمایه های اعطا شده افزایش می یابد. در سال جاری تا ٤٠ هزار میلیارد تومان سرمایه بانک ها را افزایش خواهیم داد.

وی در پاسخ به سوالی در مورد وضعیت فروش نفت پس از خروج آمریکا از برجام، تاکید کرد: بخشی از نفت را عمده فروشان به هند و چین می فروشند که هر دو کشور در حال انجام است. بخش دیگری برای اروپا است تا اگر برخی کشورها واردات نفت ایران را تقلیل داد، آنها جبران کنند.

نوبخت ادامه داد: کشوری ممکن است ما را در هدف مشترکی یاری دهد، به طبع به هیچ کشوری نگاه صفر و صدی نداریم. در جایی که تفاوت منافع با آن کشور داشته باشیم، در عالم سیاست و روابط بین الملل اینگونه نیست که ارتباط مان را قطع کنیم. با واقع بینی نسبت به شرایط روابط مان را تنظیم خواهیم کرد.

ما موظفیم در شرایط سخت کالاهای مردم را تامین کنیم؛ اگر کامیون بخش خصوصی گندم مورد نیاز را وارد نکند، باید از کامیون ارتشی و یا دولتی استفاده کنیمسخنگوی دولت در پاسخ به سوالی در مورد اظهارات رئیس جمهور در خصوص آزادی اقتصادی خاطرنشان کرد: نگاه دولت، آزادی و رقابت اقتصادی است اما از طرفی دولت در شرایط غیرعادی به زندگی آحاد مردم نگاه دارد. ما موظفیم در شرایط سخت کالاهای مردم را تامین کنیم. اگر کامیون بخش خصوصی گندم مورد نیاز را وارد نکند، باید از کامیون ارتشی و یا دولتی استفاده کنیم.

وی در خصوص اتفاقات شهرستان کازرون، گفت: شکل گیری تقسیمات کشوری تابع قانون است، ممکن است عده ای موافق و عده ای مخالف باشند. ما باید در جهت اتحاد بین این عزیزان عمل کنیم و وزارت کشور این موضوع را مدیریت خواهد کرد.

نوبخت در پاسخ به سوالی پیرامون خرید تضمینی سیب زمینی از کشاورزان گلستان، اظهار داشت: روز گذشته با استاندار گلستان در خصوص این موضوع صحبت شد. پس از آنکه دولت اعلام کرد سیب زمینی را با قیمت تضمینی خریداری می کند، در بازار تحرک ایجاد شد و تلاش می شود تا حد ممکن به این عزیزان کمک شود.

سخنگوی دولت در پایان و در پاسخ به سوالی در خصوص قانون استفاده حداکثری از توان تولید داخلی، عنوان کرد: موظف هستیم در موافقتنامه هایی که در خصوص کالاها وجود دارد، از کالای ایرانی استفاده کنیم و این رویه در دستگاه های داخلی در حال اجرا است.

304

کد خبر: 952649

وب گردی

وب گردی