نوای مناجات‌ هنرمندان، در تالار ایران می‌پیچد

محفل مناجات‌خوانی با اجرای هنرمندان نواحی مختلف، به همت معاونت فرهنگی و هنری فرهنگستان هنر و همچنین انجمن موسیقی ایران، برگزار می‌شود.

به گزارش خبرنگار فرهنگی ایسکانیوز، محفل مناجات‌خوانی با هدایت هوشنگ جاوید، پژوهشگر موسیقی نواحی و آیینی ایران، و اجرای احد ملکی (آذربایجان)، محمدرضا اسحاقی (مازندران)، حمیدالله سیدزاده (سراوان) و میرزا زبردست( بوشهر) از هنرمندان موسیقی اقوام، برپا می‌شود.

هوشنگ جاوید، کارشناس هنری این برنامه، درباره تاریخچه مناجات‌خوانی در ایران گفت: مناجات‌خوانی، هنر بسیار کهنی است و تاریخچه طولانی دارد که به اشکال مختلفی در طول زمان در ایران وجود داشته است. ایرانیان، از زمان شکل‌گرفتن باورهای کیش و آیین‌های‌کیشی در این سرزمین، مناجات‌خوانی را تا به امروز حفظ کرده‌اند. البته این هنر در دوران‌ مختلف، دستخوش تغییرات زیادی شده است. به خصوص پس از اسلام، این تغییرات بسیار چشمگیر می‌شود.

ایرانیان مسلمان نمی‌خواستند به هنگام شادی، از یاد خدا غافل باشند، به همین دلیل مناجات‌خوانی شکل گرفت. پس به‌تدریج اشعار مختلف و بسیاری از سرایش‌ها را با موسیقی هماهنگ کردند و به صورت مناجات آهنگین همراه با ساز استفاده کردند.

این سنت در حال حاضر نیز، در طوایف مختلف ما وجود دارد و اجرا می‌شود.

مناجات خوانی سِحرسَحر، روز چهارشنبه 9خرداد 1397، از ساعت 15 تا 17، در سالن ایران فرهنگستان_هنر به نشانی خیابان ولی‌عصر(عج)، پایین‌تر از چهارراه طالقانی، شماره 1552میزبان همه میهمانان ماه خدا خواهدبود و ورود برای عموم نیز آزاد است.

503

کد خبر: 952692

وب گردی

وب گردی